Hej,

Vi har renoverat och byggt ut ett hus från 1940 med en entreprenör, vi har även dränerat. Källaren är ett hemmabygge från 1960-talet. Och ett tämligen amatörmässigt sådant tror jag. För att göra det ännu svårare så är källaren byggd på ett berg som lutar mot huset. Entreprenören var tydlig med att det därför inte skulle bli en optimal dränering, utan att vi skulle behöva bygga om hela källaren för att få det perfekt. Detta skulle vara väldigt kostsamt och inget de rekommenderade, då det just är en källare som mest kommer att användas till förvaring.

Vi har inte ens flyttat in än, och det är nu markant mer fukt än tidigare i husets källare. Framförallt i den del som är under jord och där det är outgrävt bakom, samt väggen bredvid, där berget sluttar mot huset. Fukten är framförallt på golvet och nedtill på väggarna i den delen. Jag får känslan av att vatten kommer in genom väggarna längst ner, det har i stort sett varit några små vattenpölar på golvet vid det här området, och ovanför i bruket är det antingen saltutfällningar eller mögel på några ställen.

Vi har inte upptäckt den här fukten innan, då den tidigare känts under kontroll, och vi har haft fullt upp med att tänka på och kolla i de delar av huset som vi faktiskt ska använda dagligen. Entreprenören har använt den gamla källaren som lager för olika saker. Det är också det enda rum som inte ska renoveras av dem.

Min fråga eller undran är vad vi kan göra? Vi får lita på dem att de gjort sitt bästa med dräneringen, även om vi inte sprängt där. Entreprenörens förslag är att installera en avfuktare och en frånluftsfläkt i utrymmet. Det låter vettigt, men räcker det om fukt i den här mängden tränger in genom väggarna? Jag är medveten om att man inte ska stänga in fukt i väggarna, utan att man bör måla med silikatfärg. Det ser det inte ut att vara nu med tanke på att färgen lossat just i bruket. Jag läste dock precis om produkten Vandex här: https://gds.se/hus/inomhusklimat/fukt-i-kallare/haall-fukten-ute-fraan-insidan. Kan det vara något? Vi har dränerat, vi har byggt uteplats ovan den dräneringen (som vi hoppades skulle funka) osv så vi behöver i första läget hitta någon annan lösning än att riva upp allt igen. Mycket tacksam för förslag och tankar. Bifogar några bilder.
 
  • Kollage av sex bilder, byggplats, målarförråd med oordning, skadade väggar, oreda och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dynamobonka skrev:
Hej,

Vi har renoverat och byggt ut ett hus från 1940 med en entreprenör, vi har även dränerat. Källaren är ett hemmabygge från 1960-talet. Och ett tämligen amatörmässigt sådant tror jag. För att göra det ännu svårare så är källaren byggd på ett berg som lutar mot huset. Entreprenören var tydlig med att det därför inte skulle bli en optimal dränering, utan att vi skulle behöva bygga om hela källaren för att få det perfekt. Detta skulle vara väldigt kostsamt och inget de rekommenderade, då det just är en källare som mest kommer att användas till förvaring.

Vi har inte ens flyttat in än, och det är nu markant mer fukt än tidigare i husets källare. Framförallt i den del som är under jord och där det är outgrävt bakom, samt väggen bredvid, där berget sluttar mot huset. Fukten är framförallt på golvet och nedtill på väggarna i den delen. Jag får känslan av att vatten kommer in genom väggarna längst ner, det har i stort sett varit några små vattenpölar på golvet vid det här området, och ovanför i bruket är det antingen saltutfällningar eller mögel på några ställen.

Vi har inte upptäckt den här fukten innan, då den tidigare känts under kontroll, och vi har haft fullt upp med att tänka på och kolla i de delar av huset som vi faktiskt ska använda dagligen. Entreprenören har använt den gamla källaren som lager för olika saker. Det är också det enda rum som inte ska renoveras av dem.

Min fråga eller undran är vad vi kan göra? Vi får lita på dem att de gjort sitt bästa med dräneringen, även om vi inte sprängt där. Entreprenörens förslag är att installera en avfuktare och en frånluftsfläkt i utrymmet. Det låter vettigt, men räcker det om fukt i den här mängden tränger in genom väggarna? Jag är medveten om att man inte ska stänga in fukt i väggarna, utan att man bör måla med silikatfärg. Det ser det inte ut att vara nu med tanke på att färgen lossat just i bruket. Jag läste dock precis om produkten Vandex här: [länk]. Kan det vara något? Vi har dränerat, vi har byggt uteplats ovan den dräneringen (som vi hoppades skulle funka) osv så vi behöver i första läget hitta någon annan lösning än att riva upp allt igen. Mycket tacksam för förslag och tankar. Bifogar några bilder.
Tråkigt läge och med berg finns bara ett sätt och det är att leda bort vattnet.Jag skulle försöka såga ett jack i berget så man får in en gummiduk och lägga grus under med lutning så vattnet leds bort.
 
Berg och dränering är svårt. Mycket vatten rinner i berget så att hålla på och ta bort ytvatten med rännor i berget löser en del av problemet men sannolikt inte hela. Vattnet kan smita under dräneringen i sprickorna och sedan tryckas upp i ”ådrer”.

Jag tycker mer information om hur det varit tidigare hade varit intressant. Kan någon annat ha ändrats nu ? Har det tagits bort stora träd? brunn? Andra vattenrör ? hur är det med dagvatten, hur är det kopplat ? Vilken höjd ligger dröneringsslangen jmf. Golvet ?

Har ni kollat dräneringsbrunnen? om det inte är bakfall(fel) så borde den vara full om vattnet inte smiter undan slangen.

Ni verkar inte bott i huset tidigare ? Kan ni prata med tidigare ägare ?

Känns konstigt att nu dränering skulle ge så kraftiga fuktproblem ?
Har ni uteslutit kondens? Det är vanligt på gamla källargolv denna årstid.

Kan man inspektera dröneringsslangen som den ligger nu ?
 
Claes Sörmland
Det ska ju först sägas att denna säsong är den värsta vad gäller fukt i källare. Det beror på att den varma utomhusluften tar sig in i den kallare källaren, kyls ned mot golv och väggar och kondenserar där. Det kan vara så allvarligt att det ger vattenpölar. Och ju mer man vädrar desto blötare blir det i källaren. Till detta kommer störtregnen på sommaren som får vatten att rinna dit det inte ska.

Jag hade exakt den erfarenheten i min gamla potatiskällare under huset som var omgjord till tvättstuga första sommaren när vi flyttade in för många år sedan. Men nu är det torrt. Vad gjorde jag då?

Den akuta lösningen är att avfukta källaren. Köp en rejäl kondensavfuktare redan idag. Och försök få bort allt som står på golvet, särskilt det i papp och trä. Avfukta särskilt under sommaren. Under vintern så värmer man istället. Under senvåren så vädrar man ymnigt så att temperaturen på källaren stiger och den torkar ur.

När detta är åtgärdat så är det enklare att utvärdera hur väl situationen är med dräneringen. Om det verkligen sipprar in vatten genom någon vägg på något ställe.
 
  • Gilla
Cramse och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.