Hej,

Jag har fått huset dränerat sedan ca 1 mnd. och har fixat väggar och tak i ett källarrum. Kvar är nu bara golvet. Jag vill förr eller senare lägga i värmeslingor, men det är inte tiden för det nu (kommer att göra det om ett par år i en större helhetslösning som påverkar även andra rum i källaren), och vill därför göra en tillfällig lösning som ändå gör rummet skönt.

Jag undrar om det finns någon egentlig nackdel med att lägga ett par cm cellplastskivor på befintlig grund (som är rejält tjock) och därefter lägga skiva + golv. Vill få det hyffsat trivsamt i rummet.

Och för att redan nu svara på varför: Det är lättare att ta bort än att använda ex. flytspackel eller att kalka allting, och inte så himla dyrt. Om (när) vi gör golvvärmelösningen så är det mer tacksamt.
 
Ett förslag på enkel lösning, under förutsättning att det inte är väldigt fuktigt, är att lägga en heltäckningsmatta som andas. Då får du ett golv där man inte känner kylan när man går på det samtidigt som det känns trivsamt. Vi tog beslutet när vi bytte avloppsrör i källargolvet att inte bila upp resten av golvet, utan att nöja oss med en lösning med matta (har dock inte kommit dit ännu).
 
Jag har lagt balkongmatta i delar av vår källare. Funkar bra och skönt att gå på. Då är vårt hus byggt 1929 och helt odränerat.
 
Spännande förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.