I min mammas fritidshus finns fler kammarlås än nycklar. Det är lite opraktiskt att flera bodar delar på samma nyckel till exempel. Det finns även ett par lediga lås som jag skulle vilja använda om de bara fanns nycklar. Går det att få tag på någonstans? Huset är från 1903, men det finns så många varianter av lås så det kan mycket väl ha varit begagnade lås som är äldre än huset.

Erik
 
När vi letade nyckel till vår badrumsdörr (som inte har kammarlås utan ett tidigt instickslås) så åkte vi till en byggnadsvårdsbutik i närheten som vi visste hade ett lager av gamla nycklar. Vi hade med låset och lyckades hitta en som passade. Detta kan man göra även med kammarlås. Ofta är nycklarna inte så unika utan man kan hitta en som passar ungefär och sen kanske fila lite på den.

Kolla butikerna som finns omkring dig. De har säkert extra nycklar om de har begagnade byggnadsdetaljer.
 
nycklar. Går det att få tag på någonstans?
Hört talas om en låssmed =)
 
Det går att fila själv nyckelämne till passande nyckel.
Låssmeden (en riktig låssmed) gör nya nycklar till kammarlåset om han får själva låset.
Jag har gjort flera egna nycklar till kammarlåsen på det viset, jag jobbar med metall men är långt ifrån låssmed.
 
Jag har för mig att Gysinge har nyckelämnen, om inte låssmeden har.
 
Jag får tacka för förslagen. Jag vet inte vad det finns för byggnadsvårdsbutiker i närheten av Nykvarn. Jag har sett att det finns nyckelämnen på Nacka byggnadsvård, men det är en bit att åka dit för mig. Gysinge är ännu längre. Låssmed är kanske värt ett försök, men min förutfattade mening är att de förmodligen bara har nyckelämnen till nyare lås.

Erik
 
Kolla med all-ting utanför Eskilstuna. De har en hemsida och kan säkert fixa nycklar till ditt lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.