Hej!! Nu har vi äntligen fått våran tomt. Ska bygga ett sluttningshus. Våran tomt kostar 340 000:- då ingår fjärrvärme. Pratade med trivselhus precis o j***ar vad dyra dom verka vara men dom säger att dom har bra standard. Kollade på Skiss no 948 154m2 det vill dom ha 2 575 000:- men deras nya standard innebär att alla ska ha bergsvärme så dom borrar o fixar men detta behöver inte vi så det blir 70 000:- i avdrag. Alltså 2 505 000:-
bara för huset samt 300 000 för garage riktigt dyrt. Övriga avgifter räknar jag med 175 000:- för att ha lite extra med i kalkyen. Detta slutar på 3 320 000:- :eek: Går det pruta kanske ;)

Har även varit i kontakt med sjödalshus som är betydligt billigare o även dom säger sig ha hög standard. Är intresserad av ett hus i Horizont serien "Horizont 4" Prisuppgift på den är 2 190 812:- 158m2 NF med. Garageet ville de ha 175-200 000:- för. Då blir det 2 930 812:- Fast detta är general entrepenad som dom likvärderar med totalentrepenad.

Trivselhus känns modernare på något sätt men jag kanske har fel.
Är det bra marginal ändå 3-3,1milj? det borde man väl kunna få sig ett fint hus för. Behöver inte ha alltför stort men minst 3 sovrum.


Tips någon?:rolleyes:
 
Vad är frågan? Vad menar du med 'marginal'?
 
totalentreprenad är absolut inte samma sak som generalentreprenad. Rent praktiskt under bygget så är det kanske det, men juridiskt sett är det enorm skillnad!

Kolla Myresjöhus, LB-hus och Götenehus som bygger med totalentreprenad. Eksjöhus kan du också kolla som har lika bra standard som trivselhus och sjödalshus.
 
Okey kungkokos.
Skulle du säga att det är sämre o ha generalentrepenad? Det är väldigt mycket o tänka på nu :)
Myresjöhus har vi kollat med dom har fina hus men stora o dyra. LB-hus har 3 sluttningshus o det är ingen av de som skulle passa våran tomt. Men Eksjöhus kanske vore något :) måste kolla. Ska boka tid idag med Trivselhus och sjödalshus för att kolla lite närmare på vad som ingår och så kanske låter dyrt fast det inte är det för mycket hänger med ;)

Tack för ditt svar :)
 
Vårgårdahus erbjuder också totalentreprenad. De är lite billigare men ändå bra. Var bara observanta på att det i offerten oftast inte ingår någon kostnad alls för markarbeten under grunden. "Normalt" ingår det alltid en viss mängd arbete och fyllnadsmassa under plattan.

Generalentreprenad skulle jag vilja säga är sämre. Här måste du skriva avtal med 2 parter - de som levererar byggsatsen (husföretagen) och den entreprenör som skall bygga huset. Om problem uppstår kan de alltså börja skylla på varandra - "snickaren har gjort fel - nej, det var fel på byggsatsen", eller " snickaren har försenat bygget - nej det var husföretaget som inte levererade allt material i tid" o.s.v. Detta var det praktiska. Men det juridiska är helt annorlunda. Vem skall du driva diskussionen mot om något går snett? Risken är uppenbar att de börjar skylla på varandra. Om du sen tänker på garantierna - vad händer om entreprenören konkar - vem skall då stå för entreprenadgarantierna? Vid totalentreprenad är det husföretaget som står för detta och sannolikheten att de är kvar för att hjälpa er är större. Husföretaget vill behålla sitt goda rykte. Det finns fall där entreprenörerna valt att konka istället för att betala skadestånd om de gjort fel. Vem skall då stå för kulorna? Tyvärr blir det ni som tar smällen.
Men så länge inget händer är det inga problem, men i vårt fall där det uppstod problem är vi väldigt glada över att vi hade totalentreprenad. Det finns en anledning till att Konsumentverket bara rekommenderar att man bygger med totalentreprenad.

Hoppas jag inte skrämmer upp er med att måla f-n på väggen, men när det handlar om så mycket pengar skulle jag inte våga chansa.

Lycka till! Det är kul att bygga :)
 
En lite knasig reflektion - många köper resesörsäkringar för att inte gå miste om 4000 som charterresan kostade, men bygger med delad entreprenad där det handlar om flera miljoner... ;)
 
Vi har betalat 3 miljoner (eller ja, 2995000) för ett nybyggt inflyttningsklart (1 månad att vänta bara) Trivselhus, kommer inte ihåg namnet på skissen på rak arm. Vi hade tänkt bygga själva, men så dök detta upp och det var ett av de husen vi var mest inne på att bygga, och på en bra tomt, så det kändes perfekt.

Vårt hus är 1,5-plan med oinredd övervåning, totalt 180 kvadrat, så jag räknar med att slutsumman kommer hamna på ca 3,3 miljoner med en del eget arbete, dock var vår tomt dyrare än er med alla omkostnader. Så ser man till detta är det inget orimligt högt pris på ert bygge, ni får ju faktiskt möjligheten att bestämma alla detaljer själva, å andra sidan slapp vi vänta och lägga ner tid på bygget. Man ska ju dock tänka på att man vill ha en trädgård också, det kan lätt dra iväg, återigen beroende på hur mycket man gör själv.

Gällande standard så tycker jag faktiskt det ligger något i att Trivselhus har hög standard. Vårt hus har inga lågprislösningar, bara schyssta (=dyra) blandare, vitvaror etc, 15mm parkett i hela huset utom grovkök där det är klinkers, ektrappa etc, mycket gedingen detaljkänsla på allt. Vet inte om det är värt att betala för allt detta jämfört med att välja det som tillval hos andra leverantörer, bara att räkna. I vårt fall spelade det ju inte så stor roll.

Till styvene och sist handlar det ju om hur mycket ni tycker ni har råd med. Med lån på 2,5 miljoner som i vårt fall så blir det en räntekostnad brutto på 10-11 tusen i månaden (beroende på hur bra ränta ni lyckas få), ett par tusen i driftskostnad + hur mycket ni nu vill amortera (har ni topplån måste ni ju amortera). Sen ska man ju till denna kostnad lägga förlusten av att vi lägger 800000 kontant istället för att förränta de pengarna, dvs inte en egentlig kostnad utan en förlust av inkomst.
 
Snailman
Sjödalshus och Götenhus ägs av samma bolag, och görs i samma fabrik...

Personligen skulle jag hellre bygga med delad entreprenad av byggare/husföretag med bra referenser, än med generalentreprenad av ett företag typ Roxi stenhus.
 
Redigerat:
Nu menar du totalentreprenad, inte generalentreprenad...Snailman. Det är vad Roxistenhus kör med.
 
Snailman
jag visste inte vilken form de kör med, men jag menar att om man har generalentreprenad = en motpart så förenklar det ju inte så mycket om denna motpart är som Roxi stenhus...
 
Självklart gäller det ALLTID att kolla referenser på både snickarna och fhusföretaget innan man påbörjar ett bygge. Oavsett vilken entreprenadform man väljer.
Det bästa är således enligt min mening totalentreprenad med bra referenser.
 
Jag har ett brev från VD:n hos Roxistenhus som säger att vi ska vara tacksammma för att vi tog Roxi stenhus i och med att de har totalentreprenad ( då i samband med att vårt hus ramlade ner) och det skulle inte bli några problem av detta i framtiden... Hm...

Jag vet inte om jag idag är tacksam för att golvet i övervåningen har sjunkit ned och när man reklammerar felen är det inget tills en besiktningsman säger att det är det... Och ändå hade vi bra byggare till slut, men de friskrev sig från vad klantsnickarna gjorde tidigare i huset och vårt hus stod utan tak med takstolar uppsatta i mer än 2 månader...
Så visst jag håller med dig, Snailman, bättre bra byggare än dåliga oberoende av entreprenadform.
 
absolut, det upplägget funkar jättebra tills nånting händer. Även om man har bra byggare så kan dock saker uppstå och då skulle man nog gärna ha totalentreprenad också.

Om jag satsar några miljoner på att köpa delar till att sätta ihop en premium Volvo (läs byggsats), så vill jag nog att Volvo skall stå bakom garantierna och supporten, även om den lokala meckaren jag anlitat för att skruva ihop paketet (läs entreprenören) är jätteduktig.
 
Redigerat:
Vi bygger med Trivselhus och så långt är vi nöjda, inflyttning om några veckor.
Vi valde trivselhus tack vare deras höga standard och att mycket ingår i priset från början. Andra husleverantörer har det istället som tillval vilket gör att priset till slut kan hamna högre. Dessutom var vår säljare väldigt duktig på att räkna det slutgiltliga priset och den kalkylen ser ut att stämma ganska bra. Ett klart avgörande var att vi fick nästan rita huset själva och inte behövde välja ett standardhus.
 
Enni skrev:
Ett klart avgörande var att vi fick nästan rita huset själva och inte behövde välja ett standardhus.
Trivselhus måste ha en bra marknadsföringsavdelning för många verkar ha fått för sig att detta skulle vara någonting unikt med Trivselhus? Gäller i stort sett (med några få undantag) alla tillverkare i mellansegmentet och uppåt. Och att välja hustillverkare efter blandare... Tja, det är i.a.f. inte det jag tittar på i första hand (sådana saker är enkelt och billigt att uppgradera eller senare byta ut). Ser hellre till att huset i sig är rejält byggt med gedigna välisolerade väggar och råspont på taket.

Vi betalade 1,7 för huset (för drygt två år sedan). Inklusive tillval och grund (platta med golvvärme). Och s.k. hög standard. Med totalentreprenad (inte generalentreprenad). Har ritat huset själva, från grunden. 1½-plans med oinredd övervåning. 180 kvm totalt. Hade vi valt Trivselhus hade vi kanske fått med en kamin i priset, men i övrigt motsvarande standard, ingen råspont och ingen totalentreprenad. Till en bra mycket högre kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.