Jag och sambon är i en tidig fas i funderingar på om vi har möjlighet att bygga hus. Vi tänker ett enkelt och mindre hus på runt 100kvm på ett plan. Vi är inte helt ohändiga men har inte nog med erfarenhet för att kunna göra så mycket arbete själv för att kunna dra ned på kostnader och ser därför på nyckelfärdiga hus. Men vi funderar även på att kolla med några lokala stomleverantörer. Tänkte därför höra om det är någon som har någon koll på om det skulle bli billigare med att köpa färdiga stommar och resning från en stomleverantör och sedan anlita lokala hantverkare (snickare, VVS, elektriker osv) för att göra klart huset än att köpa nyckelfärdigt?

Enkelheten med nyckelfärdigt är ju värt mycket, men skiljer det mycket i pris av att göra så som jag beskrev ovan kan det ju vara värt att lägga ned mer tid på att styra med olika hantverkare.
 
Ett alternativ är att bygga som vi gjorde med en liten byggfirma:
Huset helt färdigt utvändigt, utom målning.
Invändigt färdiga golv, färdiga våtrum och all el och vvs dragen.
Men invändiga väggar och tak samt köket har vi gjort själva.
Hur mycket pengar vi sparade kan jag inte säga, men billigare blev det ju.

Att det sedan kanske aldrig blir helt klart med lister och småpyssel är en annan sak :oops:
Men man blir ju snabbt hemmablind :)
 
Jag hörde mig för hos stomleverantörer. 4000 kr kvadratmetern var priset. Jag ska bygga precis 100 kvm precis som ni tänkt.
 
  • Gilla
Dahl.
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett alternativ är att bygga som vi gjorde med en liten byggfirma:
Huset helt färdigt utvändigt, utom målning.
Invändigt färdiga golv, färdiga våtrum och all el och vvs dragen.
Men invändiga väggar och tak samt köket har vi gjort själva.
Hur mycket pengar vi sparade kan jag inte säga, men billigare blev det ju.

Att det sedan kanske aldrig blir helt klart med lister och småpyssel är en annan sak :oops:
Men man blir ju snabbt hemmablind :)
Ja det är ju ett alternativ också ☺️ Köket skulle vi kunna göra för det har åtminstone jag gjort förr, måla och så också men inga direkta andra stora jobb. Svårt att spara in några pengar då men allt som går spara in på är ju av intresse.
 
S Sylvestris skrev:
Jag hörde mig för hos stomleverantörer. 4000 kr kvadratmetern var priset. Jag ska bygga precis 100 kvm precis som ni tänkt.
Okej och vad ingick då? Stommar och stomresning eller något mer?
 
S Sylvestris skrev:
[länk]
Intressant, tack
 
Tänk på att både begreppet stomresning och nyckelfärdigt är ord utan formell mening. Ett nyckelfärdigt hus kan i vissa fall betyda något lite mer än ett av de mer kompletta "stomresta".

Nyckelfärdigt förväxlas ofta med totalentreprenad. Köper du nyckelfärdigt utan att det är totalentreprenad, så kan det innebära att du själv formellt tecknar avtal med markentreprenör, grundgjutare, VVS, el, Hustillverkare, snickare, plåtslagare, plattsättare osv. Och när slutresultatet av deras arbeten inte resulterar i ett nyckelfärdigt hus, så är det du som byggherre som är ansvarig för samordningen. Som ofta sköts av husleverantören, men utan att leverantören har ett formell ansvar för det.
 
Vore intressant att höra hur det blev? Har själv kikat lite på bland annat Lundqvist trävaru när vi ska bygga fritidshus. Valde ni dem eller stomrest med annan leverantör får du gärna berätta mer om era upplevelser med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.