richardtenggren
Hej,

Vi skall börja fasadrenovera huset snart och i och med det så kommer vi byta ut befintliga garageportar mot en ny Hörmann med motor.

För att styra denna från bilarna så kommer vi köra med fjärr eller mobil, men sen vill man ju kunna öppna denna om man ska ut med cykel eller liknande. Hörmann har ju både fingeravtrycksläsare, koddosor och nyckelbrytare som alla är extremt fula och inte kommer få pryda vår fasad.

Min tanke är att få tag på en nyckelbrytare som kommer öppna garaget via motorns ingång för återfjädrande brytare, för att öka säkerheten tänkte jag ha ett relä som bryter kontakten till motorn om huset är larmat.

Detta vill jag montera infällt med en cylinderhatt i panelen, vet inte riktigt hur ännu men det jag funderar är vart man hittar dessa som privatperson?
Om någon gjort något liknande?

Har kollat på denna, men inte kontaktat dem ännu:
http://www.hissmekano.se/product/886
 
tommib
Lite snabb googling ger t.ex. detta.

https://www.stangselbutiken.se/sv/nyckelbrytare/nyckelbrytare-50.0.4964.1.php

Annars är det något som finns hos de flesta grossister och t.ex. hiss- och jalusifirmor. Frågar man snällt kanske man kan få köpa en via dem.

Rent säkerhetsmässigt kanske det inte är den bästa idén att ha en sådan brytare tillgänglig på utsidan men tanken med reläet är iofs god. Har du ingen sidodörr till garaget? I så fall kanske det är lättare att bara sätta en vanlig brytare på insidan och öppna dörren med nyckel när man behöver öppna porten?
 
richardtenggren
Jo jag har hittat några olika, men jag vill kunna använda samma nyckel som in till huset vilket inte går(?) med tex Hörmanns variant.

Det skulle också vara snyggt om det bara satt en cylinder och cylinderskylt infällt i fasaden. Men det blir ju lite krångligt att montera och om man vill öppna upp i efterhand.

Vi kommer inte att ha någon dörr i första hand, då det mest optimala är att vara utan tycker jag, men vi får se hur det kommer fungera i praktiken. Vi har idagsläget ingen dörr.

Jag tycker det bör vara lungt säkerhetsmässigt så länge man använder ett relä som aktiverar nyckelbrytare först när det är olarmat. Dvs att den bryter om relät inte får någon matning från larmet. Tanken är att placera relät i en dosa vid motorn typ, givetvis dumt att ha det tillgängligt utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.