nikasp
O-bra... sambon har lyckats tappa en nyckelknippa med nyckel till huset...

Vi har två dörrar med nyckellåsning in- och utifrån, två st altandörrar med nyckellåsning på insida samt garagedörr med nyckellåsning på utsidan. Samma nyckel till samtliga dörrar.

Vad har man för alternativ om den inte kommer tillbaka snart? Är många låscylindrar totalt... (7).

Lever på hoppet att SSF:s nyckelbricka ska fungera om någon hittat den.
 
Om du kan lossa låscylindrarna själv så kan du ta med dom till en låssmed för omläggning.
Annars får du be en låssmed byta till nya eller lägga om låscylindrarna på plats.
Om du får ett inbrott med nyckel så kan du få problem med ersättning från försäkringsbolaget.
De kan även stå i ditt försäkringsbrev eller avtalshandlingar att du är skyldig att byta lås om ni misstänker att ni har en nyckel på drift för att försäkringen ska vara giltig.
Ni kanske även är försäkrade så att försäkringsbolaget betalar åtgärd när ni har nyckel på drift.

Valet är ert och ni väljer vad ni vill göra men ibland kan det vara tryggare att ta kostnaden än att låta bli men nycklarna kanske tappats utan möjlighet att de kan spåras och ni känner er trygga utan någon åtgärd.
 
Det är tyvärr väldigt enkelt, antingen låter ni samma cylindrar sitta och håller tummarna att ingen kommer över nycklarna och ”använder dom mot er” alternativt byter ni alla cylindrar.
Oddsen att den som hittar nycklarna får reda på vart ni bor är nog hyfsat liten.
Många som hittar nycklar brukar dock vara ganska bra på att lämna in dom och med hjälp av Ssf brickan ökar chanserna att dom kommer tebax :)
 
Finns det inget på knippan som kan kopplas till adressen så kvittar det ju vem som har nyckeln.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det inget på knippan som kan kopplas till adressen så kvittar det ju vem som har nyckeln.
De beror på hur och var nycklarna tappats eller försvunnit.
Tappar du nycklarna i samband med din bil som är skriven på hemadressen så kan det härledas även om det saknas något på själva nyckelknippan.
Jag har kunder som blivit uppringda av någon som hittat nycklarna och bestämt möte för att återlämna nycklar och medan de väntat på det hjälpsamma upphittarna så rensas huset, det har hänt vid flera tillfällen.
Vet man inte när och hur nycklarna försvunnit så bör man anta att det kan härledas.
 
Hur ha uppringaren fått tag i numret? Då vet man ju att upphittaren har adressen.
 
nikasp
Knippan är helt anonym med SSF:s bricka så den kan inte kopplas till oss. Sambon låste, gick 40 meter längs uppfarten till taxi, sen Arlanda och flyg till annan stad och hem igen dagen efter. Ska avvakta lite och hoppas den dyker upp men får ringa låssmed.

Omläggning låter väldigt jobbigt med jobb och förskola och annat. En måste ju passa huset medan jag ska ta bort alla cylindrar och åka dagtid till låssmed och vänta, låter nästan ogörligt.
 
Det går inte att ta ett låsbyte/omläggning på hemförsäkringen?
 
Nyckelknippa glömdes (i ägarmärkt) cykel på Malmö centralstation ... det blev dyyyrt ... låssmed kom och gjorde om 5 lås. Vi lämnade inte huset obevakat (upptäktes väldigt snabbt) fram till låssmeden kom. Vi chansade inte. Cykeln blev dessutom stulen.
 
nikasp
Kollat med lokala låssmeden 500 meter hemifrån som kan ”bygga” ihop cylindrar med likalåsning på någon timme och kalaset går på 3300 kr och 1600 kr till för ev. montering på plats. Gör det själv om det blir aktuellt. Tack för svar i tråden!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
nikasp
”Vi har fått en förfrågan från Polisen i Umeå så de kontaktar dig snart” skrev Stöldskyddsföreningen på chatt nyss. De hundralapparna för treårsabonnemang var money well spent.
 
  • Gilla
  • Haha
Härryda2015 och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur ha uppringaren fått tag i numret? Då vet man ju att upphittaren har adressen.
Det vet inte jag men med ett registreringsnummer kan man komma långt men buset kanske även känner till personerna.

nikasp nikasp skrev:
”Vi har fått en förfrågan från Polisen i Umeå så de kontaktar dig snart” skrev Stöldskyddsföreningen på chatt nyss. De hundralapparna för treårsabonnemang var money well spent.
Låter lovande det är inte alltid polisen är så snabba, jag vet fall där nycklar legat hos polisen i ett år innan förfrågan gjorts.
Bara hålla tummarna att de fått in nycklarna och allt löser sig.
 
nikasp
1 123abc skrev:
Det vet inte jag men med ett registreringsnummer kan man komma långt men buset kanske även känner till personerna.


Låter lovande det är inte alltid polisen är så snabba, jag vet fall där nycklar legat hos polisen i ett år innan förfrågan gjorts.
Bara hålla tummarna att de fått in nycklarna och allt löser sig.
Jag ska ringa hittegods imorgon och kolla läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.