Hejsan!
Vi bor nu i vårat nybyggda hus som vi har fått en godkänd slutbesiktning på.
Nu har däremot kontrollansvarig kommit på att vi nog inte har tillräckligt med ventilation...
vi har självdrag (vanliga ventiler som luften bara passerar igenom) och en pax fläkt i badrummet som mäter fukthalt och kör efter det. Detta har de godkänt innan och inte varit något problem med men nu vill han att vi ska såga i våra dörrar så att luft kan passera där (det finns små springor) och sätta in e fläkt i tvättstuga och det kan vi godkänna men han vill ha en ventil i klädkammaren också..

Frågan är vad ska vi göra? Har han egentligen något att säga till om längre? ska vi behöva såga upp flera väggar och dörrar nu i efterhand?
 
Såga i dörrarna är pga ni ska få såkallad överluft.
Om man inte har sågat eller satt in annan ventil bredvid/ovanför dörren så kan det bli instängt när dörren är stängd.
I en klädkammare är det inte ovanligt med frånluft för att inte det ska bli instängd lukt i kläder osv.
Så jag tror han bara vill er väl.
Alternativen är att ta bort tröskeln och ersätta med en slät en som skapar 1-2 cm luft mellan själva dörren och golvet/tröskel eller sätta någon typ av överluftdon ovanför dörrarna.

Han borde inte kunna tvinga er genom att huset är slutbesiktat av kommunen men jag skulle försöka lösa det på något sätt.
 
Som ovan var inne på....
Han gör ju er bara en tjänst som påpekar att ni har för dålig ventilation. Tycker han har bra råd och personligen skulle jag följa hans råd. Det är dumt att bo i ett hus med dålig ventilation, speciellt om ni har barn. Dessutom påverkar det värdet på huset.
 
Hur stort är huset? 1 plan, 2 plan?
 
Han vill er väl.
Sen undrar man är det vanligt att man idag bygger nya hus med självdrag så där?
 
Kan man ens få bygglov för ett hus med självdrag nuförtiden?
Det finns ju krav som ska uppfyllas gällande luftombyte.
Oavsett så skulle jag inte vilja bo i ett tätt nybygge utan en ordentlig ventilation, jag vet själv hur det känns i vårt hus om FTX-ventilationen är avstängd.
Det är en stor komforthöjare att ha frisk luft i huset, när du vant dig vid det så vill du aldrig mer vara utan det.
 
Japp tydligen så får man bygglov. Ingen har påpekat att vi inte får ha det iaf..
vi har släta trösklar så tycker att det finns tillräcklig springa i alla dörrar :)
men ska vi ha en ventilationskanal ut genom väggen från klk också?
 
Klädkammare är ett rum som ska ha frånluft.
Men för er kanske det blir tilluft eftersom ni ha fläkt som drar nån annanstans
 
  • Gilla
Sandrajohansson91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.