Hej,

Vi har ett nybyggt hus och valde att installera en förmånligare FTX plattvärmeväxlare (swegon 440 premium), nu undrar jag i efterskott om detta var ett dyrt val med tanke på den låga verkningsgraden?

Vårt hus är ca 140 kvm med 250 mm bergull i väggar och ca 200 mm bergull i tak + 400 mm blåsull. Ventilationsrören är isolerade med 100 mm bergull plus blåsullen, dvs ventilationsrören är väl isolerade. Värmesystem pellets, vattenburen golvvärme.

I höstas när utetemperaturen var omkring 10 C och 22 C inomhus visade displayen verkningsgrad kring 35%, när temperaturen är omkring -10C ute och 22C inomhus är verkningsgraden dryga 50%.

Jag har läst att roterande FTX har omkring 80% verkningsgrad, vår FTX maskin verkar väldigt dålig i jämförelse(?).

Ett par saker jag undrat över i stora drag, i exemplen termostaterna inställda på +22C:
1. Utgör skillnaden i 50% jämfört med 80% verkningsgrad en betydande skillnad? Dvs drar det betydligt mera pellets att hålla 22C inomhus och därmed en betydande extra utgift?
2. Kan man räkna såhär i stora drag: 22C inomhus med 50% verkningsgrad = 11 grader tillgodo på utomhusluften. Om utomhusluften är -10 blir det +1C "netto"? Värmemotståndet i ventilationsmaskinen måste därefter värma från +1 till inställt värde för tilluften, t.ex. +20C? Jämfört med 80% verkningsgrad skulle samma utgångsläge bli ca +7.5 "netto" till +20C?
3. Jämfört ventilationsmaskinens värmemotstånd och pelletspannans värmetillförsel i golvvärmen, är det mer energikostnadseffektivt att ställa in tilluften på t.ex +15C istället för +20C och låta pelletspannan istället värma från +15 tilluft till +22 som termostaterna är inställda på?

Överlag verkar det som om all isolering i väggar och ventilationsrör är lite bortkastat med tanke på så låg verkningsgrad i FTX(?).

Pelletsförbrukningen har under de senaste 4 månaderna varit i snitt 500 kg per månad, men det var ju också en ovanligt varm höst.


Tack för svar
 
Är du säker på att du läser av verkningsgraden?

Hur är aggregatet injusterat? Flöden?
 
En plattvärmeväxlare har av vad jag hört lägre verkningsgrad plus att inkommande luft måste förvärmas dessutom om det är för kallt.

Detta baseras bara på vad jag läst på internet + från bekanta som har plattvärmeväxlare den är dock över 20 år gammal
 
Kom att tänka på en sak, 22 grader i tilluftstemperatur är högt. Ställ den på 17 grader helst och Max 19.
 
Jag har frabriksinställt maskinen och inte ändrat på inställningarna, tilluftstemperaturen har jag ställt på 17C nu, tidigare 20C. Termostaterna för golvvärmen (pelletspannan) är inställt på 22C.

Från displayen finns uppgift om verkningsgraden, jag antar den räknar ut verkningsgraden från temperaturgivarna i själva maskinen. Från tillverkarens hemsida fås uppgifter om verkningsgrad om 60%.
 
isw skrev:
I höstas när utetemperaturen var omkring 10 C och 22 C inomhus visade displayen verkningsgrad kring 35%, när temperaturen är omkring -10C ute och 22C inomhus är verkningsgraden dryga 50%.
Att verkningsgraden var lägre när det var +10C ute beror nog på att växlaren inte gick med full fart.

En lite grov kalkyl ger att vid: Luftflöde 50 l/s, Medeltemperatur ute = +7C, Frånluftstemp = +20C och Tilluftstemp +17C
Vid 50% verkningsgrad Tillsatsvärme = 2256 kWh årsförbrukning
Vid 80% verkningsgrad Tillsatsvärme = 321 kWh årsförbrukning
Har inte tagit med drifteffekt till fläktarna i beräkningen.
 
Tack för uträkningen! Då var lite det jag misstänkte att skillnaden är stor, ventilationsmaskinen vi köpte var endast ca 10000 kronor billigare än en modern roterande FTX med 80% verkningsgrad.

Kan jag få formeln för uträkningen? Jag funderar ifall det lönar sig att sänka tilluftstempen till +15 när vi använder pelletspanna (biomatic +20) med ca 93% verkningsgrad. Jag undrar också om man under kalla perioder tillfälligt kan sänka luftflödet.
 
isw skrev:
Tack för uträkningen! Då var lite det jag misstänkte att skillnaden är stor, ventilationsmaskinen vi köpte var endast ca 10000 kronor billigare än en modern roterande FTX med 80% verkningsgrad.

Kan jag få formeln för uträkningen? Jag funderar ifall det lönar sig att sänka tilluftstempen till +15 när vi använder pelletspanna (biomatic +20) med ca 93% verkningsgrad. Jag undrar också om man under kalla perioder tillfälligt kan sänka luftflödet.
Köpte min Roterande FTX växlare för runt 20.000kr. När det är kallt ute så har jag högre verkningsgrad än enklare frånluftvärmepumpar. Ser ingen anledning att du värmer upp till-luften för mycket med EL när du har en fungerade pelletslösning. Prova dig fram men kör inte för kallt på till-luften så det blir kondens problem så runt 15 grader är nog bra.
 
Vad läser du av i frånluft temperatur i aggregatet?
 
Det är ca 17C vilket är ganska svalt i och med att vi har i medel 22C inomhus och väl isolerade rör, men i den halvfärdiga källaren är det lite svalare vilket kan förklara saken.

Jag sänkte tilluften från 20C til 14C och ser en klar skillnad i elförbrukningen, kollar man timme-för-timme är det flera hundrawatt mindre el och över ett dygn ca 10-15 kwh mindre. Pelletsförbrukningen borde stiga endast något. Skall följa med om 14C är OK temp eller om det känns dragigt.
 
Redigerat:
isw skrev:
Det är ca 17C vilket är ganska svalt i och med att vi har i medel 22C inomhus och väl isolerade rör, men i den halvfärdiga källaren är det lite svalare vilket kan förklara saken.

Jag sänkte tilluften från 20C til 14C och ser en klar skillnad i elförbrukningen, kollar man timme-för-timme är det flera hundrawatt mindre el och över ett dygn ca 10-15 kwh mindre. Pelletsförbrukningen borde stiga endast något. Skall följa med om 14C är OK temp eller om det känns dragigt.
Tycker du ska ligga på runt 15 grader på till-luften så får du inga problem med kondens i rören. Sen beror det hur smart din pelletspanna är. Hur reglerar den temperaturen inne? Det finns lösningar på uppvärmd till-luft med vattenbatteri men det kostar en slant att installera och jag är tveksam om du någonsin får tillbaka den investeringen.

Mitt FTX aggregat (Östberg Heru) har en elförbrukning nu på runt 35W nu och till-luften är runt 18 grader. Den gör sitt jobb riktigt bra nu....
 
Jo skall ställa till 15C på tilluften för att undvika kondens. Det är termostater i alla rum som styr flödet i golvvärmeslingorna (Roth), förutom badrum/farstu som ställs in manuellt. Pelletspannans schunt styrs i sin tur av utetempgivare och tempgivare på varmvattenröret.

35W är verkligen lite :), jag har tänkt kolla förbrukningen med en watt-mätare. Det jag utgick efter nu var elförbrukningen för hela huset timme-för-timme. Men speciellt på natten har man ganska bra koll på tabellerna
 
isw skrev:
Jag sänkte tilluften från 20C til 14C och ser en klar skillnad i elförbrukningen, kollar man timme-för-timme är det flera hundrawatt mindre el och över ett dygn ca 10-15 kwh mindre. Pelletsförbrukningen borde stiga endast något. Skall följa med om 14C är OK temp eller om det känns dragigt.
Undrar hur den räknar på verkningsgraden?
Om du sänker tilluftstempen så är det antagligen så att din eftervärmare går in lite mindre, vilket inte har ett dugg med verkningsgraden att göra!

Jag har ett SystemAir VX700 agg med korsströmsvvx, jag har satt ned eftervärmaren på minimum samt att jag minskar vent när det blir kallare än -15. Hittils har det inte varit några problem, syns ingen kondens i agg & har inte upplevt något kallras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.