Hej,

Vi avser att bygga nytt eksjöhus snart, och vi tänker välja med kamin framförallt för mysighetens skull. Ett annat argument är att vi får "oändligt" med gratis ved via en kontakt.

I vår kalkyl finns en Nibe 750 FLV med, och vad jag förstod på säljaren kommer det inte göra ett smack i skillnad (ekonomiskt) om vi eldar eller inte. Jag brydde mig inte om att diskutera detta vidare, då jag inte kan något om frånluftsvärmepumpar, men har nu tänkt efter.

Om jag förstått det rätt, så menar han alltså att frånluftsvärmepumpen kommer att "arbeta på" och sluka energi oavsett om jag eldar eller inte?

Kan någon förklara för mig hur detta kommer sig? I min mening bör det ju göra stor skillnad i ett välisolerat hus om jag eldar på hela vintern när det är allt från 0 till -10 grader (bor i södra Sverige).

För jag antar att den driftskostnaden man räknar på, som är utslaget på ett år - att den större delen av den värmen ligger på vinterhalvåret?

Vol
 
Volatyle skrev:
Hej,

Vi avser att bygga nytt eksjöhus snart, och vi tänker välja med kamin framförallt för mysighetens skull. Ett annat argument är att vi får "oändligt" med gratis ved via en kontakt.

I vår kalkyl finns en Nibe 750 FLV med, och vad jag förstod på säljaren kommer det inte göra ett smack i skillnad (ekonomiskt) om vi eldar eller inte. Jag brydde mig inte om att diskutera detta vidare, då jag inte kan något om frånluftsvärmepumpar, men har nu tänkt efter.

Om jag förstått det rätt, så menar han alltså att frånluftsvärmepumpen kommer att "arbeta på" och sluka energi oavsett om jag eldar eller inte?

Kan någon förklara för mig hur detta kommer sig? I min mening bör det ju göra stor skillnad i ett välisolerat hus om jag eldar på hela vintern när det är allt från 0 till -10 grader (bor i södra Sverige).

För jag antar att den driftskostnaden man räknar på, som är utslaget på ett år - att den större delen av den värmen ligger på vinterhalvåret?

Vol
Hej! Visst kan du påverka din drift genom att elda men sen är ju frågan hur mycket/ofta du kommer elda för du kommer ju kunna ha en lägre temperatur i det rummet som kamin sitter.Och hade du tänkt elda varje dag(eftersom du verkar ha bra tillgång på ved)vid kalla dagar så kan det nog påverka en del.Men du får nog räkna med att det är inte jätte stora summor som du sparar och fungerar din 750 som den ska så kommer du få låga driftkostnader även om du inte eldar utan du kanske får inrikta dig på myselda.
 
Ska du ha nytta av kaminen rent energimässigt bör du installera en inomhustemperaturgivare till din värmepump. Dvs när du eldar i kaminen och inomhustempen stiger reglerar värmepumpen ner utefter rådande inomhustemperatur.
 
Jag har ett nybyggt hus med nibe f750 och en contura kamin, och använder inomhustemperaturgivare i köket som är just brevid kamin med öppen planlösning. Tror helt klart att vi sparar energi, Dock så blir det rätt kallt i dom andra rummen när pumpen slutar leverera värme via elementen. dock inte minusgrader :cool:
 
Hur är det med moderna braskaminer? Sist jag eldade i en braskamin så blev hela stugan stekhet så man fick lov att vädra ur värmen trots att det var -20 ute. Det var inte så mysigt att sitta och svettas, finns ju bastu för sådant.

Borde inte en öppen spis vara bättre för myseldning? Då slipper man ju det mesta av värmen (eftersom den går ut genom skorstenen) samtidigt som man får mer sprak och knaster.
 
dbn8208 skrev:
Jag har ett nybyggt hus med nibe f750 och en contura kamin, och använder inomhustemperaturgivare i köket som är just brevid kamin med öppen planlösning. Tror helt klart att vi sparar energi, Dock så blir det rätt kallt i dom andra rummen när pumpen slutar leverera värme via elementen. dock inte minusgrader :cool:
Hej! Kanske får flytta lite på den,Det gäller att "hitta rätt"
 
Varför inte sätta termostater på radiatorerna som automatiskt sänker värmeförbrukninghen då man eldar ???! med inomhusgivare får man sådana effekter att det blir kallt i kanterna där kaminvärmen inte når.
MEN man spara naturligtvis mest energi med inomhusgivare som slår av värmen helt :)
 
Tack för alla svar. Det här med inomhusgivare, är det något som ingår per standard eller behöver jag be om det extra?

En annan fråga när jag ändå håller på:
Kan jag inte helt sonika "ställa ner" FLV-pumpen att istället för att hålla huset i 21 grader eller vad som är default, så håller den säg 17 grader - och så eldar jag på för att få upp resterande?

Vol
 
bygger du med eksjöhus så ingår det en inne och en utegivare från Nibe! Ett problem dock med folk som 2värmer huset med kamin att i ett nybyggt hus så kan listerna torka ut och börja glipa! Sen eldar du kontinuerligt så kommer golvvärme "stänga" av så du kommer nog att börja uppfatta golvet som kallt!
 
Nefcairion:

Så smidigt! Behöver jag tänka på placeringen av dessa eller är det irrelevant?
Kan jag styra golvvärme och värme i de olika rummen från nån form av kontrollpanel?

Vol
 
Nu är jag inte kund själv för eksjöhus så kan inte säga exakt vad som ingår och inte men jag arbetar med eksjöhus till och från och inomhusgivarn som kommer med nibe pannan kommer elektrikern sätta upp på lämplig plats, typ mitten av huset och kanske på 1 m höjd typ för att få en bra uppskattning av den riktiga temperaturen! Är det platta på mark så kommer du antagligen ha golvvärme från uponor och där kommer dom även leverera med följande styrdon och termostater till varje slinga/rum som du kan välja att justera värmen på!

Fråga bara, står att du bor i Västra götaland vilket kontor har du kontakt med när du talar med eksjöhus?
 
Nefcairion skrev:
Nu är jag inte kund själv för eksjöhus så kan inte säga exakt vad som ingår och inte men jag arbetar med eksjöhus till och från och inomhusgivarn som kommer med nibe pannan kommer elektrikern sätta upp på lämplig plats, typ mitten av huset och kanske på 1 m höjd typ för att få en bra uppskattning av den riktiga temperaturen! Är det platta på mark så kommer du antagligen ha golvvärme från uponor och där kommer dom även leverera med följande styrdon och termostater till varje slinga/rum som du kan välja att justera värmen på!

Fråga bara, står att du bor i Västra götaland vilket kontor har du kontakt med när du talar med eksjöhus?
Göteborgskontoret. Det där lät ju bra! Då kanske jag kan spara några kronor på vinterhalvåret :). Ja, det skall vara golvvärme.

Vol
 
Volatyle skrev:
Göteborgskontoret. Det där lät ju bra! Då kanske jag kan spara några kronor på vinterhalvåret :). Ja, det skall vara golvvärme.

Vol
Hoppas allt blir bra och att du blir nöjd med ditt eksjöhus, det är ett bra husföretag! Vilken husmodell har du bestämt dig för?
 
Nefcairion:

Lyckan funkis med vinkel! Jag är otroligt nervös, ingenting är underskrivet än och min största huvudvärk just nu är markarbetet. Vi bygger på en bit åker, och säljaren vi har kontakt med på eksjöhus bor bara 100m från vår tomt. Han menar på att en geoteknisk undersökning är helt meningslöst i dessa områden. Det ska vara 30-40cm matjord och sedan bara att fylla upp, men jag ligger sömnlös om hela detta med markarbeten, man känner sig så utlämnad. Jag räknar med 50.000 extra i makadam för det har jag förstått sällan räcker (160ton ingår ju..) men tänk om det blir 100.000? eller ännu mer? :(

Vol
 
Lyckan är ett fint hus!

Om det är som säljaren säger, vilket jag tror stämmer "kollade dina andra ämnen och såg bilden på tomten samt det stod hällingsjövägen" känner folk som grävt i dom områderna och det är bra mark där, visst undantag kan finnas men det bör inte vara några problem! Om huset inte skall höjas allt för mycket ovan befintligt mark så bör det inte gå så mycket extra material, visst du skall väl ha infart och det kostar lite med maskin, 0-90 och 0-18 eller liknande och man måste komma ner till bra mark och fylla upp lite men är det som säljaren säger och vad jag har erfarenhet utav i det området så "bör" det inte sticka iväg i pris!

det kommer nog bli bra, bättre att kanske betala lite extra för att få ett gediget jobb gjort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.