Vi är på ggr att bygga nytt fritidshus ca 85 m2 med loft, vi ska bygga platta med vattenburen golvvärme. Vad skulle ni haft för panna/uppvärmning? Vi va först inne på luft/vatten pump, m sedan rekommenderar ngn frånluftspump istället. Vi ska nyttja det mest på sommaren o på en del helger. Båda alternativen ovan kostar runt 80-120 tusen, så investerings kostnaden är rätt så dyr. Nu säger ngn annan sätt in en vanlig elpanna o en separat varmvattenvärmare, den kostar inte alls lika mycket i inköp o då vi inte ska bo här så kanske det är det bästa alternativet? Vi kommer också att installera en kamin. Hur skulle ni gjort eller har gjort??
 
Skippa golvvärme kör luft/luft, kamin på vinter.
 
  • Gilla
Stefflo och 3 till
  • Laddar…
Golvvärme är ”trögt” att ändra temp via. Jag hade kört med en VVB och luft/luft samt kompletterat med elradiatorer. Nybygge blir energieffektivt och skall det bara användas på sommaren och några helger så blir de flesta värmepumparna orimligt dyra i investering kontra nyttjande.
Ställer man med radiatorerna lågt och sätter luft/luft pumpen på ”underhålls temp för att hålla det hela i skick för att när man kommer dit blåsa på så klarar man sig fint
 
  • Gilla
Stefflo
  • Laddar…
webermania webermania skrev:
Golvvärme är ”trögt” att ändra temp via. Jag hade kört med en VVB och luft/luft samt kompletterat med elradiatorer.
Instämmer delvis, men skippa elelementen!
Och en Mitsubishi L/L-VP går utmärkt att fjärrstyra med mobilen.
Men jag hade nog kompletterat med en liten enkel FTX-ventilator.
Kanske en eller två sådana här:
hru-wall-100-25.jpg
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/7165-hru-wall-100-25.html

Förresten, var i landet ligger huset?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer delvis, men skippa elelementen!
Och en Mitsubishi L/L-VP går utmärkt att fjärrstyra med mobilen.
Men jag hade nog kompletterat med en liten enkel FTX-ventilator.
Kanske en eller två sådana här:
[bild]
[länk]

Förresten, var i landet ligger huset?
Lidköping västra Götaland
 
Kör själv luftvärmepump i stugan. 60m2. billig i drift och funkar hur bra som helst. Luftrening genom filtren får du på köpet.
 
Z Zackopojken skrev:
Lidköping västra Götaland
Vi bor lite längre söderut, och värmer hela vårt hus med LLVP. Det har 108 m2 boyta.
Och någon enstaka brasa i kaminen förstås.
Några el-element har vi inte.
FTX-ventilationen sprider värmen jämt till alla rum.
 
FTX-ventilationen sprider värmen jämt till alla rum.[/QUOTE]

ber om ursäkt om jag kapar tråden lite men tänker att frågan är relevant.

hur har du installerat ftx ventilerna? Är det endast för att förflytta luft mellan rum interiört eller kör du nån inne/ute luft variant också?ntilationen sprider värmen jämt till alla rum.[/QUOTE]
 
Det sprider om man har öppna dörrar också. Denna väggventils FTX sprider inte supermycket.

Jag föreslår en luft-luft värmepump och varmvattenberedare. Eventuellt med lite solvärme om ni använder mycket varmvatten sommartid.
Luft-luft värmepump är extremt snabb på att få upp temperaturen från kallställt, golvvärme tar det ett dygn typ.
 
  • Gilla
Zackopojken
  • Laddar…
Jag instämmer med föregående skribenter i tråden.
Hoppa golvvärmen och satsa på luftvärmepump och kamin istället.

Jag har ett nybyggt fritidshus med den lösningen, huset är något mindre, ca 60 kvadrat, och förbrukningen ligger på ca 4000-4500 kWh per år (nordöstra Jämtland)
 
Jag vill slå ett slag FÖR golvvärme tvärt emot alla andra som verkar tycka att du ska skippa det. Jag har lagt in golvvärme i min stuga och det är så jäkla skönt! Ogillar kalla golv...
Men, jag har egentligen inte golvvärmen för uppvärmning - även om den naturligtvis hjälper till och när det inte är alltför kallt till och med räcker - utan som komfortvärme. Sen har jag kompletterande element när golvvärmen inte räcker till eller är snabbt nog. Om ni inte tänkt ha huset uppvärmt till normaltemp året runt så kommer golven vara kalla läääänge efter att luften i sig har värmts upp om ni inte har någon form av golvvärme. Och har ni tänkt använda huset även vintertid (ni skriver ju faktiskt fritidshus, inte sommarstuga...) är det än mer värt de extra pengarna. Bäst är såklart om ni kan fjärrstyra både golvvärme och huvudvärmesystemet.
Själv har jag valt att lägga in elektrisk golvvärme på rulle. Hur det jämför sig ekonomiskt med system som ska gjutas in vet jag inte men enkelheten var mycket värd för mig. Smidigt och enkelt att lägga, ingen gjutning som kan gå fel. Kan ha lagt ca 5-6000 på själva värmesystemet för de ca 35kvm jag lade i stugan. Plus läggning (gjorde jag själv) och inkoppling (vilket skall göras av elektriker, åtminstone de flesta system) förstås.

Kort sagt: Vill ni undvika kalla golv och har råd med lite extra pengar för mycket extra komfort så är golvvärme givet.
 
  • Gilla
Zackopojken
  • Laddar…
Matta i de rum som går är också en bra idé
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.