Kommunen där jag bor har timtaxa på nybyggnadskarta för tomt större än 5000m2.
Jag kan inte få ett prisestimat på vad det kostar. Bör jag få ett estimat? Finns maxpris? Kan kommunen tvinga en att ha en nybyggnationskarta för bygglov som de hävdar?
 
De borde kunna ge en ungefärlig uppskattning vad det kan kosta, t.ex att en karta för en 10.000 kvm stor fastighet inte kan kosta mer än 10 ggr en normalstor fastighet på 1000 kvm. Om det finns något maxpris eller ej kanske framgår av taxan som nämnden beslutat?

Och ja, kommunen kan kräva att du har ett relevant och aktuellt kartunderlag som du ritar din situationsplan på, t.ex att gränserna framgår, att det finns information om VA-anslutningspunkt, att markhöjder finns med, att plangränser och planbestämmelser finns med, osv.
Jag tror inte att det står i lagen att det måste vara just kommunen som upprättar en nybyggnadskarta, men eftersom det är så mycket olika data som ska kombineras blir det snabbt dyrt även om man anlitar en privat mätfirma för att ta fram kartan - det är ju som synes inte bara att åka ut och mäta in allt man ser!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.