Vi har tänkt att bygga en villa på 130m2.
Alt 1
platta på mark 700kr/m2
Golvvärme med trådlös styrning 10 000 kr
Frånluftsvärmepump Nibe f750 alt Nibe f730 50 000 kr
4-5 rum och kök
Lösvirke ?
Elanslutning ellevio 27 625 kr
VA 90 000 kr
Tomt 90 000kr

Alt 2 är samma som ovan bara att man byter ut lösvirke mot en husstomme (klart utvändigt)


Har tänkt att göra mycket själv och köpa de timmar jag behöver (stomresning)

Nu är situationen denna att min far och jag har ett VVS-företag tillsammans så vvsen är i princip gratis. Han har även ett fastighetsbolag (AB)
Vad är mest fördelaktigt, låta fastighetsbolaget stå som byggherre under byggtiden och vi köper huset för vad kostnaderna blivit totalt.
eller är det bäst att göra det privat?
 
Varför tror du att det skulle göra någon skillnad att ha det i AB först?
 
Det där är en lurig fråga. Skatteverket använder schabloner mm när skatter och vinster skall räknas ut, bl.a. skall värdet av eget arbete uppskattas då firman är byggherre och säljer.
Jag hade satsat på bygga i privat regi, och åkt lite snålskjuts på firman. Men det får man ju inte göra såklart så det avråder jag ifrån :surprised:
 
Rörkrökaren skrev:
Vi har tänkt att bygga en villa på 130m2.
Alt 1
platta på mark 700kr/m2
Golvvärme med trådlös styrning 10 000 kr
Frånluftsvärmepump Nibe f750 alt Nibe f730 50 000 kr
4-5 rum och kök
Lösvirke ?
Elanslutning ellevio 27 625 kr
VA 90 000 kr
Tomt 90 000kr

Alt 2 är samma som ovan bara att man byter ut lösvirke mot en husstomme (klart utvändigt)


Har tänkt att göra mycket själv och köpa de timmar jag behöver (stomresning)

Nu är situationen denna att min far och jag har ett VVS-företag tillsammans så vvsen är i princip gratis. Han har även ett fastighetsbolag (AB)
Vad är mest fördelaktigt, låta fastighetsbolaget stå som byggherre under byggtiden och vi köper huset för vad kostnaderna blivit totalt.
eller är det bäst att göra det privat?
Gör det privat, mycket regler man inte behöver följa så som viss skyddsutrustning som mest är dålig byråkrati sen slipper ni även kravetpå personalliggare på byggarbetsplatsen
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
ok tack för svaren.
Största anledningen var att slippa stå med dubbla kostnader under byggtiden privat. Då det blir ett byggkreditiv.
 
Rörkrökaren skrev:
ok tack för svaren.
Största anledningen var att slippa stå med dubbla kostnader under byggtiden privat. Då det blir ett byggkreditiv.
Fördelarna med att dessutom bygga privat är väll att du slipper amorteringskrav första fem åren sen tror jag men är inte säker men att fastighetsskatten slipper man första 15 åren som förste ägare om denne nu är privat annars inte, men kan inte svära på hur det är

Dock kan ni ju vara byggherre själva men att företaget är byggentreprenören och denne tar kostnaden tills huset är klart, detta ska det då skrivas kontrakt på då kommer alla fakturor att måsta ställas ut till företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.