Hej

Håller på att bytta nytt badrum med vägghängd wc bakom låda.
Lådan kommer börja med wc fixturen och gå mot veggen till höger där tvättställsskåpet kommer hänga.
Min fråga är ska vi kakla hela väggen innan man bygger lådan eller ska lådan byggas först och så kakla runt den?

Min plan var att först lägga klinkergolvet och så regla upp en låda
 
  • Badrum under renovering med installerat WC-avlopp och väggar klädda i gul fuktspärrsfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av våtrum med minsta avstånd på 60 cm bakom WC-stol specificerat, intill väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R rusteff skrev:
Hej

Håller på att bytta nytt badrum med vägghängd wc bakom låda.
Lådan kommer börja med wc fixturen och gå mot veggen till höger där tvättställsskåpet kommer hänga.
Min fråga är ska vi kakla hela väggen innan man bygger lådan eller ska lådan byggas först och så kakla runt den?

Min plan var att först lägga klinkergolvet och så regla upp en låda
Vi byggde nyss hus med en sån låda. Där är det kaklat bakom lådan. Sen fixturen monterad på det och den kläddes med våtrumsskiva, en sån i cellplast som är klädd med typ fibercement. Den behöver inget tätskikt så då räcker det att kakla direkt på skivan.
 
Johhhan
Enligt Byggkeramikrådets branschregler (2021) är det viktiga att det finns tätskikt bakom och under inbyggnaden av wc:n. Klinker på golv ska också finnas under inbyggnaden. Angående kakel på väggen bakom, står det: "Kontrollera med tätskiktsleverantören om eventuell keramik bakom spolcisternen."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag kollade med LIP och dom hade inget krav på keramik bakom WC:n
Då det kommer bli en ganska stor låda så struntar jag i kakel bakom.

Hur hade ni gjort med infästningen av lådan?
Vissa konstruktioner har jag sett reglar skruvar rakt i väggen och andra fäst med vinklar.
Man kommer ju åt att serva wc genom service luckan och man kommer kunna ta av "locket" på lådan för att komma åt saker.
Jag ser ingen vits i att enkelt kunna ta ner lådan.
 
R rusteff skrev:
Jag kollade med LIP och dom hade inget krav på keramik bakom WC:n
Då det kommer bli en ganska stor låda så struntar jag i kakel bakom.

Hur hade ni gjort med infästningen av lådan?
Vissa konstruktioner har jag sett reglar skruvar rakt i väggen och andra fäst med vinklar.
Man kommer ju åt att serva wc genom service luckan och man kommer kunna ta av "locket" på lådan för att komma åt saker.
Jag ser ingen vits i att enkelt kunna ta ner lådan.
Du ska ha klinker under lådan. Finns inget krav på kakel på väggen. Ibland är det dock ”enklare” att även kakla hela väggen först. Vill du inte det så rita ut var lådan ska komma och gå med kaklet en bit över strecket.

Sen monterar du wc fixturen enligt tillverkarens anvisningar. När detta är klart klär du in den med tex. En luxskiva. Därefter kaklar du lådan. Glöm inte att du ska ha ett litet skvaller hål någonstans så vattnet rinner ut om något börjar läcka i lådan. Vi brukar borra ett hål vid golvvinkeln där wc skålen kommer.
 
Tips att kolla "Badrumsbesiktningar.se" på sociala medier, insta och facebook. dom har haft frågan uppe och ger svar enligt branschstandard. därtill mycket rolig läsning i plattsättare och vvs'are som gör sig dumma på sin egen bekostnad :)
 
Då var lådan nästan färdig. Är det tillräckligt med ett lite hål eller en liten glipa längst ner på sidan till vänster om wc för skvaller/luftning.
Eller ska man göra en liten glipa längs hela nederkanten?
 
  • Halvfärdig installation av en inbyggd toalettstomme med fråga om ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis byggd vägg för inbyggd toalettstomme med synlig GROHE-cistern och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rusteff skrev:
Då var lådan nästan färdig. Är det tillräckligt med ett lite hål eller en liten glipa längst ner på sidan till vänster om wc för skvaller/luftning.
Eller ska man göra en liten glipa längs hela nederkanten?
Det räcker med en liten glipa. Det viktiga är att du får en signal ifall ett läckage skulle uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.