Hallå,

jag är i färd med att bygga ett nytt hus, en enplansvilla på 150 kvm. Den kommer att byggas på södertörn(kan vara intressant). Och har tänkt mig ett kombinationssystem för uppvärmning.
Dels Nibe Split luft/vatten pump med en acktank Nibe VPBS,
samt en vattenmantlad kamin 17kW kopplad till acktanken.

Jag är även inne på att lägga glastak från soltechenergy vilket också kommer att generera värme. Funderar dock på om jag behöver göra det? Om jag ska så har jag möjlighet att lägga upp omkring 60 kvm av det på taket som då vätter i direkt söderläge.

Ventilationen i huset kommer att skötas av ett värmeåtervinningsaggregat från fläktwoods RDAR med en 83% värmeåtervinning.

Vad tror ni om detta system? Prisvärt, något jag borde ändra på?

Tacksam för svar
 
du planerar för 3 olika värmekällor + återvinning. Många dyra värmesystem för att ta hand om för värma ett enda hus, tycker jag.
Sommartid - luftvärmepump + sol
Vintertid - luftvärmepump + kamin + återvinning
Jag skulle dimensionera en värmepump ( jord/berg) för att klara hela årets behov och kanske ha en kamin utan vattenmantel som reserv ifall pumpen pajar.
gaia
 
Jag ska ändå ha en kamin och då kan jag ju lika gärna ta en vattenmantlad nu när jag bygger nytt. På så vis om jag myseldar på vintern så behöver ju inte värmepumpen arbeta lika hårt.
Återvinningsaggregatet är för att inte ta in kall luft i huset, jag vill behålla komforten inne i huset med bara "varm" luft, samt ren luft då vi har en del allergier i familjen. Den är inte tänkt som värmekälla utan snarare som en komfort och friskluftkälla.

Tomten är mestadels berg så därför kan jag inte lägga ut markvärmerör, och då bergvärmepumpen kostar mer att installera än allt detta, men drar mer el så kommer det både att kosta mer vid installation och i drift än detta system.

Har inte helt beslutat om det blir soltechenergys lösning på taket eller någon annan än. Jag vill egentligen att solens energi mest ska gå till el och den lösningen har de inte släppt än, dock så vet jag att den är på väg.
El av den enkla anledningen att det kommer att generera mer energi än vad som går för värme/varmvatten under sommarhalvåret och då vill jag hellre kunna nyttja det extralevererade till hushållsströmmen.

Vad tror du då om mitt resonemang Gaia?
 
Om vi jämför bergvärme och LuftVattenpump så är LV bäst i landet där vintrarna är milda för den ger tyvärr minst när det behövs som bäst. Bergvärme levererar med mycket jämnare verkningsgrad oberoende av utetemperaturen och det är en stor plus trots att det kostar att borra.

Viktigt är att dimensionera pumpens storlek rätt från början oavsett sorten. Om du upptäcker att du behöver större och dyrare LV, större akumulatortank, elstödd till varmvatten osv så kanske steget mot bergvärmen blir inte så dyrt ändå. Luftvattenpumpens COP sjunker dramatisk med sjunkande utetemp och man ska inte låta sej luras att en 8kW ger 8kW vid -15 grader utan elpatron. Då blir eldning i kamin en tvång varje dag alla ska bada på en gång och/eller temp ute sjunker under det vanliga.
Värmen från kaminen skall akumuleras och en extra acktank + styrsystem är inte grattis heller.
Jag tror mer på att förenkla värmesystem än att bygga ut med alla sortens påhäng med utökat styrning och rördragning för att få det att samarbeta väl ihop . Har man tur så blir det ingen krångel men .... gissar att det finns få hantverkare som är vana vid så blandade projekt. De monterar färdiga VP-satser från fabrik och allt utöver detta kan ställa till.
jag försöker varken råda eller avråda ... ta det som en bollplank :)
gaia
 
Jag har kikat på att ha en jordvärmepump och sedan koppla in en vattenmantlad kamin till detta men tror tyvärr inte det kommer bli varken lönsamt eller praktiskt.

Har jag ett nybyggt bra isolerat hus med varmt och skönt i och så börjar jag elda i min kamin i vardagsrummet kommer jag ju få öppna fönster för att inte börja svettas.

Tar ju någon dag för min golvvärme att hinna reagera på en sådan värmeomställning.
Alt blir då att låta värmepumpen bara ge låt säga 14 grader i hela huset och så blir jag tvungen att elda varje dag för att få upp en lagom temp.

Känns inte vidare modernt eller praktiskt i ett nybyggt hus.

Men återkom gärna vad allt kommer kosta i form av styrning för din acctank ihop med kaminen och hur komforten inne blir hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.