Jag är på väg att bygga ett nytt hus på ca 250kvm, i tomtpriset så är en del av kostnaden anslutningsavgift och installation till fjärrvärme nätet (måste betala den).

Jag hade tänkt att värma upp huset med hjälp av bergvärme, men har nu blivit osäker då vi ändå måste betala för fjärrvärme installationen..

Räknar med att bergvärme installationen kommer att kosta någonstans runt 180.000:-

Vad anser Ni ska man investera i en bergvärme anläggning även fast man måste betala för fjärrvärme installationen eller ska man köra på fjärrvärmen?

Tacksam för svar.
Mvh,
Kristoffer
 
180 000:- låter mycke, men jag vet inte vad som ingår.
kan du inte ha jordvärme?

men frågan gälde ju om du skulle ha frärrvärme eller ej.
kan inte svara fören du tar reda på husets driftskostnad (hur många KWH huset drar)
& sen även vad fasta & röreliga priset är på just fjärvärmen där du bor
 
CarMan skrev:
180 000:- låter mycke, men jag vet inte vad som ingår.
kan du inte ha jordvärme?

men frågan gälde ju om du skulle ha frärrvärme eller ej.
kan inte svara fören du tar reda på husets driftskostnad (hur många KWH huset drar)
& sen även vad fasta & röreliga priset är på just fjärvärmen där du bor
Sorry, kompliterar lite nedan:

Fjärrvärme kostnad: Fast avgift: 2636:-/år + 103,36öre/kwh inkl skatt och moms.

Ang bergvärmen så var jag inne på IVT's hemsida och den räknade fram att huset ligger runt 17KWH? säger det något?
Mvh,
Kristoffer
 
hustillverkarn bör kuna svra på kur mycke huset drar vid en viss inomhus temp. sen får man lägga till om du nu vill ha varmare.

hur dan ventilation ska du ha?
 
Fjärrvärme dyrt, skulle satsa på en bra Luft-Vatten värmepump !
 
Jag skulle gjort följande:

1. Superisolerat hus
2. Vattenmantlad pelletskamin kopplad till acktank
3. Solfångare kopplad till samma acktank

Med tanke på framtidens elpriser skulle jag göra mig så lite beroende av el som möjligt.

Om du ändå efter mitt råd står och väljer mellan fjärrvärme och bergvärme så skulle jag välja fjärrvärme av det enkla skälet att bergvärme blir, om Du sätter dig ned och kalkylera med kapitalkostnad och avskrivning av anläggningen, dyrare energi.
 
I värmepumpsfallet måste man kalkylera in ett kompressorhaveri och övrigt underhåll som är mycket litet på fjärrvärmen.

Även begränsat med varmvatten bör beaktas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.