Hej!

Jo vi ska bygga nytt och har några frågor:
Vi har ju vattenfall som äger elen där vi bygger och de ska ju koppla in då, detta kostar 18000:- fast pris, ganska saftigt!

Sedan då kan man välja 16a eller 20a. Skillnaden i pris är enorm, elabonemanget kostar 1700:- för 16a och 3200:- för 20a.

Är det tillräckligt med 16a eller måste man ha 20a.
Om man väljer 16a och man märker med åren att det är för lite, kan man då bara byta abbonemang till 20a utan fysiska ingrepp?

Tacksam för alla svar!

Mvh Nicholas
 
Redigerat:
Normalt kan man öka om det inte räcker till med 16A, men det är vattenfall du ska fråga.

16 eller 20 beror på hur ni värmer huset, med vedpanna räcker 16.

Protte
 
Vi kommer ha en frånluftsvärmepump som heter Nibe fighter 360
 
Någon som vet om det gör att vi behöver 20 eller räcker med 16?
 
Vi har en 25A men då detta var på gränsen och det kanske skulle behövas en 32A så gjorde jag så att vi bytte mätarskåper till ett 32A för det är kraftigare kablage i detta, men satte bara in 25A för att se om det höll. Det håller än och jag ångrar inte att jag tog det större skåpet. Hade blivit dyrt att byta om det hade blivit nödvändigt.
Nu har jag för mig att 20 och 25A är lika stort, vet inte om 16A är klenare. Mitt tips är sätt in 20 och ta 16A och testa. Men det känns väldigt klent med bara 16A. Då kan du inte koppla på några andra laster utöver hushållsel. T.ex värmefläkt, cementblandare, elsvets mm.
 
16 är för lite. 20 är nog minimum för er.

Att säkra upp är mycket enkelt, man behöver bara byta passdel men det måste göras av en behörig elektriker.
 
Ok...ska fundera lite!

Så de drar in 20 men jag kan välja antingen att avsäkra för 16a, och betala mindre eller så avsäkrar jag med 20 och betalar mer,.

Men är det värt att prova 16 a eller kommer det inte gå..
Huset är på 101m2.
Har inget som drar onormalt mkt el.
2 sovrum, 1 garderobsrum.
Och kök/vardagsrum, samt 2 badrum.

Mvh Nihcolas
 
Lite svårt att säga.. Har ni ett litet hus, bor i södra sverige och har ett välisolerat hus borde de väl räcka med 16A. Bor ni däremot i norrland och har tänkt köra 3 motorvärmare och en bastu samtidigt så räcker väl knappt ens 20A.

Edit: Såg inte inlägget ovan. Jag tycker du ska prova med 16A. De kostar cirkus en 500ing i faktura till en elektriker för att säkra upp sedan till 20A om de inte skulle räcka.
 
Norrlandskusten, ytjordvärme, 260m2 fullt uppvärmt + 40m2 garage halvuppvärmt. 16A - inga problem!
 
Ok, det låter då som mitt val är givet!

Bor i Göteborg(nästan), utan garage. Älvsbyhus, som är byggt som de gör i norrland så det är välisolerat!
 
16A helt klart!! man ska inte gödsla direktörerna med pengar i onödan..
be elektrikern som drar elen i ditt hus att tänka på att fördela lasterna jämt mellan faserna, en del elektriker är allt bra slappa och om de märker att det ligger för mycket på en fas så säkrar de upp istället för att öppna centralen och fördela om...
 
vatten fall drar in kabel så att man KAN säkra upp till 25 A, Även det som elektrikern gör är så utfört att man utan problem kan säkra upp till 25 A.

Almänn praxis, 6 kvadrat kabel till central mm.

Men välj 20 A, stoppa in 16 A säkring i mätarskåpet.

Håller det 1 år, perfekt, bara att be elektrikerna säkra ner till 16A.


Jag brukar rekomendera 20 A.
 
Det är samma mätarskåp upp till 25A, nästa steg täcker 35-63A.
 
jag tycker tvärtom, beställ 16A till en början, skulle du behöva byta säkring irriterande ofta, så ringer du elektrikern så han säkrar upp.
annars får du dels betala merkostnaden för 20A under ett helt år, och om 16A nu visar sig vara tillräckligt så blir du tvungen att betala elektrikern för nersäkringen också..
 
Precis så tänker jag, ...jag har nog bestämt mig då för 16 a!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.