Har nyligen köpt en tomt genom en fastighetsförmedling. När vi skulle skicka in ansökan om bygglov, så var ritning vi hade fått av fstighetsförmedlaren inte tillräcklig för ansökan om bygglov. Vi fick rådet att skaffa en nybyggnadskarta från lantmäteriet. Har hört att dom kan vara dyra. Vet någon vad det kan kosta? Är det vi själva eller fastighetsmäklaren som skall tillhandahålla kartan?
/Oj
 
A
Nybyggnadskarta får du själv beställa, den ligger till underlag för bygglovet, det är inget som såvitt jag vet en mäklare skall tillhandahålla. Vet inte vad priserna ligger på i alla kommuner antar att det skiljer sig åt, men vår kostade runt 5000:-

Gå in på din kommuns hemsida(de flesta har en) och sök där efter info om hur du beställer.
 
Hemmakatten
När vi beställde sådan fick vi reda på att en av parametrarna för hur mycket det kostar är kvadratmeterytan. Efter samråd med kommunenså behövde vi bara nybyggnadskarta på halva tomten (den vi skulle bygga på). För 6000kvm uppmätta höjdkurvor fick vi betala 9000 kr.
 
Jag betalade 3456:- för våran nybyggnadskarta, tomten var på 924 m2.
 
Hur lång tid tog det för er från beställning till att ni fick nybyggnadskartan?
 
AoP skrev:
Hur lång tid tog det för er från beställning till att ni fick nybyggnadskartan?
Jag har precis beställt nybyggnadskarta här i Falun, skulle ta ca 1-2v och kosta 3800:-
 
1200 kvm kostade oss 4954:- och kartan kom på några dagar. Den beror säkert på om kommunen redan varit ute och mätt, eller om de skall göra det efter beställningen. I vårt fall är det ett tjugotal nya tomter, så alla var säkert redan mätta och klara.
 
I
Lite info:

Grundkartan upprättas genom flygfotografering. Flygningen utföres oftast under avlövningsperioden och efter höstskörden. Från fotona/filmen erhålles höjdkurvor, s.k. ekvidistanser. De existerar med 1 meters nivåskillnad. 5 mtrs. och 10 mtrs. kraftigare kurvorna har tjockare linjer.

Oftast baseras nybyggnadskartan på grundkartan om det är planlagd mark. Men även utom planlagd mark finns grundkartor att utgå från. Det är alltså inte så att lantmätaren åker ut och gör en uppmätning och avvägning med takymetrer eller en teodolit som i gamla tider. H*n plockar höjdkurvorna från gerundkartan och gör en överläggning på den ekonomiska kartan (i datorn) som visar fastighetens gränser.

Att ta fram nybyggnadskartan klarar därför en karttekniker utan större problem i datorn. Det är därför förvånande att ni får betala så olika pris för era kartor.
 
Nybyggnadskartan tar de fram med ett par knapptryck inne på stadsbyggnadskontoret. Jag fick den till och med i digital form via mail. Min karta var synnerligen enkel, det visade i princip bara tomtens form. Det fanns med några streckade linjer som jag funderade på vad de betydde. Jag kontaktade stadsbyggnadskontoret och frågade om de här strecken, men de hade inte en aning om vad de betydde. Hur som helst, den här kartan gick på över 5000 kronor, och det kändes verkligen inte som om man fick valuta för pengarna. Det är mera som en av alla dessa förtäckta skatter man ska betala när man köper eller bygger hus.
 
Våran gick lös på 7200:- , tomten är på 4830 kvm i Norrköpings kommun.
 
Hmmm... betalar ni pengar för nybyggnadskartan? Varför då? Är inte det en offentlig handling som bara är att begära ut, den måste ju vara både upprättad och inkommen.

Fick två ex med köpeavtalet och betalar inget för dessa. Uppenbart har man redan sparat in diskmaskinen :p

Har tydligen byggplaner på rätt ställe, om det nu blir något. Projekteringstiden ser ut att starta inom kort :D :rolleyes: :D Vad den resulterar i går dock inte att säga än på långa vägar förutom att jag kommer att spendera mycket tid på bl.a. detta förträffliga forum.

Tomt: >1300 kvm med milsvidd utsikt över vattnet
 
andersmc skrev:
Nybyggnadskartan tar de fram med ett par knapptryck inne på stadsbyggnadskontoret. Jag fick den till och med i digital form via mail. Min karta var synnerligen enkel, det visade i princip bara tomtens form. Det fanns med några streckade linjer som jag funderade på vad de betydde. Jag kontaktade stadsbyggnadskontoret och frågade om de här strecken, men de hade inte en aning om vad de betydde. Hur som helst, den här kartan gick på över 5000 kronor, och det kändes verkligen inte som om man fick valuta för pengarna. Det är mera som en av alla dessa förtäckta skatter man ska betala när man köper eller bygger hus.

Hos oss där vi har byggt har de varit ute och mätt tomterna, då kommunen lagt schaktmassor på tomterna vart det hela fördröjt med några veckor så att massorna försvann och de egentliga höjderna syntes
 
bygger i Borlänge och fick pynta 5700 kr för vår nybyggnadskarta, då är tomten bara på 855kvm. hutlöst tycker jag, sedan tog kommunen 9000 kr för att först grovutsätta huset och carporten på tomten och sedan finutsätta de. Sedan kom sista fakturan för bygglovet nyss. Den var på hela 17 000 kr, då med bygganmälningsavgift inräknat. Så vi har pyntat 32 000 kr till våran kommun för att ens få bygga där... Men som sagt, det kostar att ligga på topp =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.