jag ska byggahus nästa år och en hustillverkare vill ha nybyggnadskarta nu att placera hus på tomt.
Hur och när man kan få nybyggnadskarta ?
vilken dokumentation ska jag ha att få nybyggnadskarta?
tack
 
Det är kommunen som ordnar en nybyggnadskarta åt dig, så kontakta dem. Kan ta upp till en månad om de har mycket att göra, och kostar troligen mellan 5-10 000 kr.
 
  • Gilla
zadshafiei
  • Laddar…
Tog 1 dag för mig att få nybyggnadskarta. På kommunens hemsida kan man läsa vad som behövs. Oftast bara att beställa med fastighetsbeteckning, adress och e-post
 
  • Gilla
zadshafiei
  • Laddar…
Hemmakatten
För att få en nybyggnad karta så snabbt förutsett det att kommunen redan låtit göra en sådan. Vid av kommunen nygjorda tomtråden eller etablerade områden med enstaka tomter kvar.

För oss som köpte en avstyckad tomt på landet fanns ingen sådan utan vi fick bekosta upprättandet. Har för mig att det tog ett par månader.
 
  • Gilla
zadshafiei
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tog 1 dag för mig att få nybyggnadskarta. På kommunens hemsida kan man läsa vad som behövs. Oftast bara att beställa med fastighetsbeteckning, adress och e-post
Tack :)
jag har anmällt för nybyggnadskarta och jag har fått en mail idag som ((det går bra att skicka in bygglovsansökan innan kartan är levererad)) .
min planritning är inte klart ännu.Måste vänta att färdiga med planritning och sen anmälla för bygglov eller jag kan göra nu....
Mvh
 
Tänk även på att när man använder nybyggnadskartan som underlag till situationsplanen så får den max vara 6 mån gammal när du lämnar in bygglovet.

Jag höll på att göra bort mig där genom att ta ut nybyggnadskartan lite för tidigt vilket gjorde att jag endast hade 2 veckor till godo när jag väl lämnade in bygglovet. Annars hade det blivit ytterligare en nybyggnadskarta a 7500.


Här är reglerna för tex Östersunds Kommun.
http://www.ostersund.se/download/18.1baac8d2159f5bb9d039640c/1487174635508/Nybyggnad.pdf
 
  • Gilla
zadshafiei
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Tänk även på att när man använder nybyggnadskartan som underlag till situationsplanen så får den max vara 6 mån gammal när du lämnar in bygglovet.

Jag höll på att göra bort mig där genom att ta ut nybyggnadskartan lite för tidigt vilket gjorde att jag endast hade 2 veckor till godo när jag väl lämnade in bygglovet. Annars hade det blivit ytterligare en nybyggnadskarta a 7500.


Här är reglerna för tex Östersunds Kommun.
[länk]
Hej,
jag ska bygga i Västerås och jag har hittat nedenför information i websidan.
(När du söker bygglov får nybyggnadskartan vara som mest två år gammal).
mvh
 
Medan i andra kommuner finns det ingen åldersgräns för nybyggnadskarta. Det kan räcka om den fortfarande anses vara aktuell.
 
  • Gilla
zadshafiei
  • Laddar…
F
R Robin Wahlman skrev:
Tänk även på att när man använder nybyggnadskartan som underlag till situationsplanen så får den max vara 6 mån gammal när du lämnar in bygglovet.

Jag höll på att göra bort mig där genom att ta ut nybyggnadskartan lite för tidigt vilket gjorde att jag endast hade 2 veckor till godo när jag väl lämnade in bygglovet. Annars hade det blivit ytterligare en nybyggnadskarta a 7500.


Här är reglerna för tex Östersunds Kommun.
[länk]
Det var inte dåligt. Jag tyckte att Göteborg var petiga med färskhetskravet på två år på nybyggnadskartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.