ARGH - Jag är frustrerad...

Kort: Vi har väntat 2½ månad på att få en nybyggnadskarta från kommunen - Är det fair. Jo längra tid det tar, jo längre skall vi betala ränter på Kreditivet samtidigt som vi betalar vårt nuvarene boende!
Jag vet att det har varit semester och allt, men detta känns inte rätt.

Hur lång tid har ni fått vänta på era nybyggnadskartor, och sen på bygglovet?

Historien i full längd:
I mitten på Juni skickade vi in en beställning op en nybyggnadskarta till våran kommun (Järfälla). Vi var då präcis i startskottet till vårt husäventyr, hade köpt tomten, och var på väg att skulle skriva på en köpsavtal till vårt kommande hus.

Planen var perfekt: Tomten är köpt, men vi får inte tillgång till den före 10 Oktober. Det betyder att vi har 4 månader på oss att fixa bygglov, göra sluttbeställning och allt annat fram till Oktober. Då sparar vi en STOR summa penger eftersom vi kan börja bygga direkt när vi får tillgång (och därmed skall betala köpssummen) till tomten... :D

Men ack ack ack... Nu vi har fortfarande inte fått nybyggnadskartan, och nu står allt stilla i väntan på denna: Utan nybyggnadskarta kan vi inte få bygglov, utan bygglov kan vi inte beställa huset - Och utan att beställa huset måsta vi såklart vänta extra länga innan vi kan börja bygga (10 veckor från beställningen).
>:(

Åh var skönt det var att få gnälla lite... Jag blev skitirriterat i dag när det gick upp för mig hur det entligen hänger ihop...
Ni som har orkat ta Er genom mitt bråk får ha en riktigt trevlig helg :D

/Jan
 
Hemmakatten
Har du prövat att ringa kommunen och fråga var i hanteringen er nybyggnadskarta befinner sig?

Risken är väl att om nu kartan tar så lång tid så kommer även bygglovet att ta lång tid.

Men som sagt, ring kommunen, få tag på rätt tjänsteman och var lite trevlig, så kanske du har kartan snart.

PS. Håller för övrigt med om att Skälby är en trevlig stadsdel. Är själv född o uppvuxen i Järfälla. ;)
 
Hemmakatten skrev:
Har du prövat att ringa kommunen och fråga var i hanteringen er nybyggnadskarta befinner sig?
Japp ringte dom för 2 veckor sedan, och då blev det lovat att det skulle komma i början på denna vecka...
Det är säkert på väg - Nu i dag blev det bara för mycket!
Jag har lungnet mig igen... Sen får jag ringa kommunen på måndag och vare snäll emot dom ;)

Hemmakatten skrev:
PS. Håller för övrigt med om att Skälby är en trevlig stadsdel. Är själv född o uppvuxen i Järfälla. ;)
Japp... vi kommer nu att trivas perfekt - Enda (vad vi vet än så länga) nackdelen med vår nya address är att den ligger lite långt från Pendeln.

/J
 
2½ månad låter länge. För oss (Stockholms kommun) tog det inte mer än en månad, om ens det. Min erfarenhet är att det lönar sig att ringa och tjata, helt klart (man behöver inte vara otrevlig men jag tycker man kan säga att man tycker att det tar orimligt lång tid, det behöver de få veta ibland anser jag).

/Allen Klein
 
Väldans länge hörru du! Vi fick vår inom en vecka! Jag skulle ringa kommunen igen om jag vore du.

//Sly
 
Sly_fox skrev:
Väldans länge hörru du! Vi fick vår inom en vecka! Jag skulle ringa kommunen igen om jag vore du.
//Sly
Så blev det måndag, och jag kontaktede kommunen igen... Nu har dom lovat att jag har kartan i morgon. Äntligen! :surprised:

Tack för feedbacken
 
Ett lyckligt slut på detta blev det :D

Skickade nybyggnadskartan tillbaka till kommunen i måndags, och i dag pratade jag med kommunen.

Vi har fått bygglovet - YES! ;D

Se, dom kan jo när dom verkligen vill.

Från nu av, hopas jag bara att ha trevliga positiva kommentarer och frågor här på forummet.

Skrev på grundentreprenaden i dag, och på tisdag är det sluttbeställningen som gäller.

Skälby here we come!
 
Lindhardsen skrev:
Skälby here we come!
Good Luck :)

MVH//Christina.
 
Tears in my eyes :D!
 
Bravissimo! Ibland lönar det sig att tjöta... Lycka till :D
 
Vi fick vänta i fyra månader på vårt bygglov... Höll på att smälla av till slut! Men nu så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.