Mitt projekt är i anläggningsfasen och det som står på tur är själva plattan. Det kändes så där kul att vid grävandet få reda på att huset måste höjas en hel del med tanke på den väg som står utanför tomten. Min uppfattning är att nybyggnadskartan och såklart även detaljplanens nivåkurvor alltså inte är korrekta. Detaljplanen är 3 år gammal och därefter har tidigare markägare fyllt på en massa överbliven jord, vilket gjort att höjderna i mitt bygglov alltså inte är tillräckligt bra. Eller i själva verket så har kommunen sålt felaktiga kartor.

Hur bör jag bäst gå till väga här? Det som är problem är att vägen utanför är hög i förhållande till min tomt och detta på ett sätt som strider mot kurvorna på kartan.

(Postade först i bygglov, men det kanske mer är en juridikfråga).
 
O
Vad är det du vill uppnå?
Förre ägaren har fyllt upp tomten, så att den nu strider mot din nybyggnads karta?
Och du vill hitta en syndare och kräva pengar av?
kommunen tror jag är en omöjlighet att gå emot, och den förre ägaren lika så.
 
Råkade ut för en liknande sak i vårt bygge för några år sedan (och där hade ingen varit och fyllt på några massor). När plattan skulle göras visade sig nybyggnadskartan (och därmed indirekt det beviljade bygglovet) inte stämma överens med verklighetens höjder.

Löste sig efter mycket om och men och ett antal samtal till kommunen (Stockholm), att kartan som de själva sålt visade sig ha fel höjder "hade de aldrig råkat ut för tidigare" ...
 
Vad är huvudproblemet? Att tomten fyllts ut så att marken ligger högre än angivet i kartan spelar ju ingen roll på hur du bygger, plattan/grunden ska fortfarande vara lika stor och lika högt över marknivån. Det är egentligen bara din angivna sockel/golvhöjd i bygglovet du behöver ändra, alltså en siffra i ett papper. Ring och förklara läget för din bygglovhandläggare och säg att eftersom höjderna i nybyggnadskartan var felaktiga så måste huset höjas x decimeter.

Inget säger att hus alltid måste ligga högre än intilliggande väg, i så fall skulle ju aldrig tomterna nedanför landets vägar bli bebyggda.
 
Jag har lite svårt att förstå faktiskt. Om det är så att tomten är lägre så kan man väl se det när man är på tomten utan att man behöver gräva?

Sen så är det väl inte heller ett måste att huset måste ligga högre än vägen? Vi kommer att bygga vårt något lägre än vägen som går utanför.
 
Plattan blir högre än angivet i bygglovet tack vare att vägen utanför tomten ligger högre. Tomten är låg enligt nybyggnadskartan, men inte lägsta punkten. I verkligheten är det så. Alla mått stämmer bra om man tar bort den extra jord man slängt ut. Varför ska jag acceptera extra kostnader? Kommunens kartor (som förvrängts av tidigare markägare) är ju inte korrekta. Arkitekten har ju ritat ut huset och dess höjder med avseende på de höjdkurvor som finns och dessa stämmer ju inte. Jag skulle anta att så gott som samtliga bygglov i området är felaktiga tack vare höjdfelet. Men självfallet är det inget jag bryr mig om utan att få den väg som löper utanför att bli lägre (RÄTT höjd).
 
Vilka extra kostnader är det du anser att det blivit pga de felaktiga höjdkurvorna? Som du själv säger, plattan hamnar på en högre höjd än angivet i bygglovet eftersom tidigare ägare lagt ut fyllnadsmassor, men det borde bara handla om att ringa till bygglovhandläggaren och förklara att angiven höjd måste ändras pga felaktigt angivna höjdkurvor.

Att vägen utanför din tomt ligger högre än din platta ska inte behöva medföra att du behöver höja huset bara för det.
 
Höjdkurvorna på vår nybyggnadskarta hade inte så mycket med verkligheten att göra. Jag tror att det är rätt vanligt. Jag betraktar nybyggnadskartan lite som en extra skatt, som man måste betala, men som inte alltid bidrar något. Vår (icke pålitlig) nybyggnadskarta täckte även grannens tomt, men grannen var ändå tvungen att betala för egen karta. Som också var fel. Slutresultatet hade även för oss blivit bättre om kartan hade varit rätt.
 
Eftersom 2dm fyllnadsmassor lagts på och förvrängt rådande detaljplan och nybyggnadskarta så ligger mer fyllnadsmassor på tomten. Dessutom behövde jag betydligt mer grus för att få upp plattan på en acceptabel nivå i förhållande till en omgivning som ligger högre än vad kartan säger. Kartan ska ju ge alla höjder och gränser för att allt ska stämma. Det är inget snack om att vägen ska ligga på millimetern enligt den höjd som är utsatt och det som färdig väg. Det håller t.om. exploatören själv med om.

Som myndighet, vilket kommunen är, bör man självklart förvänta sig att en handling, som nybyggnadskartan är, också är korrekt. Det har jag pratat med min kommun om. Uppenbarligen är inte alla folk av principer som undertecknad. Det är inte det tekniska med att ändra höjd i bygglovet eller jobba med vattenavledning som är det centrala, utan att jag faktiskt behövde en massa extra ton grus tack vare att exploatören slängt ut massor enbart för att själva slippa frakta bort den. De vill spara pengar med konsekvensen att vi köpare får stå för extra massor för att komma upp i vettig nivå i förhållande till omgivande mark. Massorna som ligger är ju inte fast tack vare att de lades på under 2009.
 
Har de lagt massor på tomten utom just där du ska placera huset? Annars förstår jag inte riktigt varför du behöver fylla upp med ÄNNU mer.

Om det är exploatören eller kommunen som ska klandras tycker jag beror på NÄR massorna lades dit - före eller efter det att man gjorde mätningarna för nybyggnadskartan?
 
Nybyggnadskartan har identiska mått från detaljplanen och den är från 2007. Därefter har man lagt dig massorna. Vem syndabocken är är enkelt, men juridiken säger att vi måste ju "angripa" kommunen som sålt kartor som är fel. Att de sedan får ge sig på exploatören som faktiskt orsakat alltihop är en annan sak. Såtillvida inte exploatören själv vill lösa situationen innan.

Man har förändrat hela området. Nu är vår tomt lägsta punkt och utanförliggande väg ligger högre än den ska enligt kartorna. Vid anläggning kommer gubbarna dit och säger att den höjd som är angiven i bygglovet är alldeles för låg med avseende på omgivning (som sedan visar sig vara galna). Av naturliga skäl behöver huset komma upp mer än beräknat. De massor som är utlagda är otjänliga att bygga på och måste först bort. Sen är man nere på normal mark, alltså den nivå man normalt skulle startat på och som kartorna visar på. Massorna är alltså odugliga att bygga på. DÄRFÖR behövde vi höja mer.
 
OK. Jag hade gått på kommunen, med motiveringen att kartorna är för gamla och visar fel höjd. I "min" kommun får nybyggnadskartan vara max 6 månader gammal innan den måste revideras, tror jag det är.

Men å andra sidan - även OM kartan hade visat aktuella höjder inklusive fyllnadsmassorna, så hade du ju ÄNDÅ fått ta kostnaden att schakta bort och fylla med bättre material eftersom fyllnadsmassorna är odugliga.
 
Den väsentliga skillnaden är att nu är det inte så. Om höjderna skulle vara rätt med massor OCH väg vore en helt annan situation.

Vi driver detta mot kommunen för att få grepp om huruvida en detaljplan med mått gäller eller ej. Det som stör mig mest är att den enormt stora exploatören som överallt vill framhålla hur korrekta och seriösa de är, att det ska kännas rätt annars låter det bli affären, är de som orsakar allt. Endast för att själva spara pengar.

Fruktansvärt omoraliskt och vägrar de ta ansvar för detta så vet jag inte juridiken ännu, men då är de stämplade i min bok.
 
Joffa skrev:
Råkade ut för en liknande sak i vårt bygge för några år sedan (och där hade ingen varit och fyllt på några massor). När plattan skulle göras visade sig nybyggnadskartan (och därmed indirekt det beviljade bygglovet) inte stämma överens med verklighetens höjder.

Löste sig efter mycket om och men och ett antal samtal till kommunen (Stockholm), att kartan som de själva sålt visade sig ha fel höjder "hade de aldrig råkat ut för tidigare" ...

En gammal tråd, men aktuellt för oss... Hur gjorde ni Joffa? Vi har exakt samma problem - i verkligheten är int svårt bygglov godkänt pga felaktiga höjder i detaljplan och nybyggnadskarta. Stadsbyggnadskontoret kräver omvärdering/ansökan om justering av bygglov, som troligen inte kommer bli godkänt... När man trodde att allt var klart för att gjuta plattan. Hur bäst gå tillväga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.