Hej,

Går i köptankar på ett hus på 190 kvm i Stockholm. Huset håller på att byggas just nu och jag har därför viss möjlighet att påverka bygget om jag köper huset. För närvarande är det planerat såhär (det som ingår i priset):

Vattenburet värmesystem med Nibe F730 frånluftsvärmepump
Vattenburen golvvärme på hela undervåningen

Det jag saknar här är kyla på sommaren. Är det bättre att be dom sätta in en bergvärmepump med frikyla? Hur hade ni gjort om ni fick välja fritt?

Och om det är av intresse så planerar vi att installera en pool framöver, som behöver värme också.
 
Redigerat:
Kyla är väldigt skönt varma sommarveckor så jag hade satsat på bergvärme och frikyla om det går att få tag på någon lämplig bergvärmepump inom utsatt tid.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kyla är väldigt skönt varma sommarveckor så jag hade satsat på bergvärme och frikyla om det går att få tag på någon lämplig bergvärmepump inom utsatt tid.
Tack för svaret! Förlåt min möjligen idiotiska fråga, men hur får man kylan till husets olika delar? Behöver man inte också någon slags ventilation då, typ FTX?

Eller ska man be dom installera takkasetter på vissa ställen?
 
Vilken ventilation hade du annars tänkt ha?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vilken ventilation hade du annars tänkt ha?
Det står inget i broschyren om vad det är för ventilation i huset. Är det underförstått att det är FTX då?
 
Redigerat:
Rickard.
Du skriver frånluftsvärmepump så det är ventilationen och värmen till huset. Tar du bort den för bergvärme eller annat så måste du troligtvis installera ett helt ftx system (brukar vara krav på värmeåtervinning).
 
Man kan ha bergvärme med bara frånluftsåtervinning, t.ex. NIBE FLM, så det är inte nödvändigt att bygga FTX som jag tycker är mer av lyxdetalj i södra halvan av landet. FTX kan också ge visst ventilationsbrus från tilluftsdonen.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Men hur ska du då sprida kylan i huset? Tror inte det går utan tilluftskanalerna.
 
Tomture61
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men hur ska du då sprida kylan i huset? Tror inte det går utan tilluftskanalerna.
Kylan kan distribueras via rör med kallt vatten som kopplas till borrhålet via en växlare .

Om det är möjligt så satsa på bergvärme med FTX ventilation + frikyla
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det går ju att sätta in fläktkonvektorer på väl valda ställen i kåken också å skippa att skicka det i tilluftkanaler
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Luftflödet i ventilationskanalerna är ganska lågt och det är en chansning om man blir nöjd med den kylkapacitet som går att få med FTX. Det är säkrare att sätta upp en eller ett par stora fläktkonvektorer med frikyla i huset. De har ett helt annat luftflöde men naturligtvis måste man ha innerdörrarna öppna då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.