Hej alla!

Jag har länge följt detta forum och blir alltid lika imponerad av engagemanget och kunskapen som finns. Stort tack för det!

Ursäkta om detta är i fel kategori, men då mina funderingar mestadels berör ventilation i detta huset så lägger jag det här. Men alla feedback på huset är mycket välkommet!

Jag håller nu på att planera inför att husbygge i Stockholm och er feedback hade varit mycket uppskattad.

Huset som ska byggas är 135 m2 byggarea i två plan och kommer därmed ha en boyta på ca 230 m2. Huset byggs delvis på en grund från ett tidigare hus (nya grunden görs på den gamla grunden), då det är mycket berg som annars behöver sprängas bort. Det huset var 8,3*10 m. Det nya huset blir 8,3*16,2m, med andra ord en utbyggnad på 6,2 m. På bottenplan blir golvnivån i utbyggnaden 50 cm högre än resten av bottenplan, detta pga av att slippa spränga och för att maximera byggnadshöjden utefter vad detaljplanen säger. Takhöjden i bottenplan är därmed 3 meter till väggen som skiljer tvättstugan med groventrén (höger om den väggen i bifogad planritning), för att sedan bli 2,5 m i groventrén och gästlägenheten. På överplan är det 2,4 m mellan golv och tak längs långsidorna och med öppet till nock med den 36 graders lutning på taket så är högsta punkten vid nocken en innertaks-höjd på 5,3 m.

Samtliga fönster i väggar är planerade att vara 2*2 meter. Detta gör att de är svårt att hitta öppningsbara fönster då vi gärna har dem i 1-luft. Icke-öppningsbara ger större, billigare och fina fönster där fönsterkarmen kan läggas gömd i vägarna. Men såklart med nedsidan att de inte går att öppna… Överplan har en 2*2,3 m skjutdörr ut till balkongen och bottenplan har en bred glasdörr ut till terrassen. Därtill är det takfönster ovanför badrummet, trappan och köket (takfönstret är inte med i bifoga).

Båda planen planeras att ha vattenburen golvvärme. Troligtvis bergvärme (eller luftvatten), samt ett FTX. Tilluften kan dras så att luften kommer in i golvnivå längst in i alla rum som ska tilluft och frånluften sker från taknivå i badrum, kök och tvättstuga. Kylning på FTXen planeras också, samt kanske kylning i vattenburna golvvärmen.

All feedback på huset är mycket välkommet!
De sakerna som just nu ger mig mest huvudbry är just de ej öppningsbara fönstren vs möjligheten/behovet för ventilation genom fönstren. Varje plan har stora glasdörrar ut till terrassen och balkongen på under respektive överplan och vad jag har förstått så behövs inte fönstervädring med ett bra FTX-system. Min tanke är att vi i efterhand känner att om vädring i rum behövs så kan vädringsluckor integrerade i fasaden göras. Mörkläggning av dessa stora fönster, framförallt i sovrum, är såklart mycket viktigt. Fönstren planeras att sitta mitt i väggen eller i linje med fasaden, och inte i linje med innerväggen som det ser ut i bifogat. Om ni har bra idéer för mörkläggning så är det också mycket välkommet!


Stort tack på förhand!
 
  • Planritning av två våningar i ett hus med markerad FTX-ventilationsdragning och utrymmen som bastu, tvätt och gym.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritningar av ett tvåplanshus från fyra olika håll inklusive fönster och balkonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av två våningar i ett hus med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåplans trähus med sluttande metalltak och stora fönster på ett bergslandskap, terrass med glasdörrar och ett omgiven av låg vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.