Hej!

Jag har gett mig in i en helt ny värld då vi tänkt bygga hus i lösvirke och därmed rita vår egen planlösning. Eftersom detta verkar vara ett stort forum med många kompetenta och engagerade husfantaster tar jag tacksamt emot era åsikter!

Vi är ett tidigt skede och kan inte mycket om husbygge så tyck gärna till om vad fasen som helst, men våra frågor handlar främst om;

*För- /nackdelar med nuvarande förslag på planlösning. Som ni ser på bilden så har vi lite sjöutsikt på ena delen av tomten, därav utbyggnaderna. Och eftersom både kvällssolen och vägen är åt samma håll tror jag det blir snyggast att ha entrén på kortsidan, eller?

*På övervåningen har vi tänkt ha ett utbyggt sovrum bakom det utbyggda vardagsrummet på nedervåningen, så att det därmed blir en altan med tak under sovrummet. Se bild som beskriver bättre. Är det möjligt/svårt/dyrt att bygga så?

*Är det någon som byggt 180-220 m2 i lösvirke och kommit undan med 3,5 miljoner? Vi kan inte göra något själva, så priset avser totalentreprenad med markarbete

Alla tips och åsikter är varmt välkomna!!
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus i lösvirke med utbyggnader och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan för enplanshus med betecknade rum och mått, inklusive vardagsrum med sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en tomtplan med mått och anteckningar om sol, utsikt och grannars placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av övre våning i ett hus med sovrum, badrum, terrass och vardagsrum markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så är det ju så att ju mer vinklar och små utstick på ett hus ju dyrare blir det.
Alltid lättare och billigare att bygga rakt så tror det blir kärvt på denna budgeten.
En liten fundering kring toaletten där nere.
Går det att handikapp anpassa den på den lilla ytan?
Brukar krävas på entré plan.
 
Redigerat:
Lär landa på ca 5 mkr om ni inte bygger delar själva. Försök förenkla huskroppen som sagt.
 
A Argastesnickaren skrev:
Spontant så är det ju så att ju mer vinklar och små utstick på ett hus ju dyrare blir det.
Alltid lättare och billigare att bygga rakt så tror det blir kärvt på denna budgeten.
En liten fundering kring toaletten där nere.
Går det att handikapp anpassa den på den lilla ytan?
Brukar krävas på entré plan.
tack för input! Kanske får skippa vinklarna vid fönsterpartierna då.. har bara läst lite snabbt om anpassade badrum och 4 kvm verkade vara någon minimigräns
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lär landa på ca 5 mkr om ni inte bygger delar själva. Försök förenkla huskroppen som sagt.
Okej, låter som vi får sluta drömma eller höja budgeten :p
 
Bygg mindre och smartare, det är en utmaning men det behöver inte bli så stort som ni tänker er kanske?
 
H
Ja, det var en snygg men inte så enkel husmodell. Vår husmodell är betydligt enklare och på 145 m2. Vi tog allt på totalentreprenad (förutom garaget som vi gjorde en del själv på) och i lösvirke. Slutpriset nu när vi är färdiga blev ca 3.4 miljoner.

Sen spontant på ritningarna tycker jag rummen ser lite stora ut, behövs det verkligen ett sovrum på 17-18kvm? T.ex vårt är 12 m2 och tycker det är mer än tillräckligt.

Brukar väl räkna med att varje m2 kostar ca 20-30 000.
 
  • Gilla
Bemby
  • Laddar…
3.5 mille lär ni aldrig åstadkomma med den storleken, så där kan vi ju börja.
Försök minska ner hela huset en hel del.

Ni bör kunna få in det ni vill ha på 150m² faktiskt, men då blir det en avsevärt mycket större utmaning att rita huset (=roligare :D)

Om ni tänkt lägga huset så som ni ritat på tomtkartan så hade jag nog satt entrén på framsidan.

Tvättstugan är inte så stor och eftersom den ligger i direkt anslutning till entrén så hade jag struntat i en dörr ut från den, bättre att använda den ytan till förvaring.

Men om budgeten är 3.5 mille så hade jag nog börjat om frågan början, mest pga att ni måste ner så mkt i yta.

Ett tips dock är att försöka att inte göra en massa udda former, och att försöka göra tex sovrum med kvadratiska.

Som exempel, ett sovrum som är 3*3.6 (10.8m²) är tillräckligt stort för att inrymma både dubbelsäng och förvaring (y)
 
A Argastesnickaren skrev:
Spontant så är det ju så att ju mer vinklar och små utstick på ett hus ju dyrare blir det.
Alltid lättare och billigare att bygga rakt så tror det blir kärvt på denna budgeten.
En liten fundering kring toaletten där nere.
Går det att handikapp anpassa den på den lilla ytan?
Brukar krävas på entré plan.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg mindre och smartare, det är en utmaning men det behöver inte bli så stort som ni tänker er kanske?
J Jarlsgård skrev:
3.5 mille lär ni aldrig åstadkomma med den storleken, så där kan vi ju börja.
Försök minska ner hela huset en hel del.

Ni bör kunna få in det ni vill ha på 150m² faktiskt, men då blir det en avsevärt mycket större utmaning att rita huset (=roligare :D)

Om ni tänkt lägga huset så som ni ritat på tomtkartan så hade jag nog satt entrén på framsidan.

Tvättstugan är inte så stor och eftersom den ligger i direkt anslutning till entrén så hade jag struntat i en dörr ut från den, bättre att använda den ytan till förvaring.

Men om budgeten är 3.5 mille så hade jag nog börjat om frågan början, mest pga att ni måste ner så mkt i yta.

Ett tips dock är att försöka att inte göra en massa udda former, och att försöka göra tex sovrum med kvadratiska.

Som exempel, ett sovrum som är 3*3.6 (10.8m²) är tillräckligt stort för att inrymma både dubbelsäng och förvaring (y)
J Jarlsgård skrev:
3.5 mille lär ni aldrig åstadkomma med den storleken, så där kan vi ju börja.
Försök minska ner hela huset en hel del.

Ni bör kunna få in det ni vill ha på 150m² faktiskt, men då blir det en avsevärt mycket större utmaning att rita huset (=roligare :D)

Om ni tänkt lägga huset så som ni ritat på tomtkartan så hade jag nog satt entrén på framsidan.

Tvättstugan är inte så stor och eftersom den ligger i direkt anslutning till entrén så hade jag struntat i en dörr ut från den, bättre att använda den ytan till förvaring.

Men om budgeten är 3.5 mille så hade jag nog börjat om frågan början, mest pga att ni måste ner så mkt i yta.

Ett tips dock är att försöka att inte göra en massa udda former, och att försöka göra tex sovrum med kvadratiska.

Som exempel, ett sovrum som är 3*3.6 (10.8m²) är tillräckligt stort för att inrymma både dubbelsäng och förvaring (y)
Hej och tack för svar! Helst vill vi inte gå under 180 kvm, vi har hellre kvar större ytor än vinklar på huset om vi måste välja.. Ja du har nog rätt i att det inte behövs ytterligare en dörr till tvättstugan, är ju ett smart sätt att få mer plats!

Det är flera som skrivit att vi måste ned i kvadrat, gör verkligen det så stor skillnad i pris? De husleverantörer vi pratat med har sagt att kvadratmeterpriset blir billigare ju större man bygger, så vi förstår inte hur det kan kosta miljonen (eller vad det nu rör sig om) mer att bygga 200 kvm jämfört med typ 160? Är det inte mer val av kök/vinklar/panoramafönster/badrum som driver upp priset?
 

Bästa svaret

Blir ett stort hus billigare att bygga än ett litet (per kvadratmeter), ja, oftast.

Men kvadratmeterpriset på totalentreprenad brukas sägas ligga på 20-25kkr/kvm. Så bygger du större så är det 20kkr/kvm och mindre 225kkr/kvm.

Så med 3.5 mille blir det 175 kvm. Det är ju under förutsättning att man verkligen lyckas hålla 20kkr. Vanligtvis brukar man vilja ha en buffert på 10%, då det alltid blir dyrare än man tänkt sig. 10% på 3.5 mille är 350kkr, dvs bör huset inte vara beräknat att kosta mer än 3.15 mille. Då blir det 157kvm ungefär.

Sen landar mycket i vad man har för krav, vilken byggteknik man använder osv.

Mitt varningens finger är att stirra sig blind på kvm. En kvadratmeter kan vara kvadratisk, dvs 1x1m, men den kan lika gärna vara 0,1x10m. Trots att det är samma storlek så kommer kvadratmetern uppfattas otroligt annorlunda.

Ett annat råd är att börja i rätt ände med vissa saker, tex kök. Rita upp köket så som ni tänker er att ni vill ha det i ett köksprogram (kan rekommendera Epoqs som är väldigt trevligt) och för sedan över måtten ifrån ert uppritade kök.
Samma med badrum (där rekommenderar jag konradssons eller cchöganäs onlinetjänst) för att få en känsla för hur stort ni egentligen behöver.

Slutligen, lista gärna här vad era krav är så blir det lättare att komma med konstruktiv kritik men även att komma med tips och idéer :)
 
H Hejhejho skrev:
Ja, det var en snygg men inte så enkel husmodell. Vår husmodell är betydligt enklare och på 145 m2. Vi tog allt på totalentreprenad (förutom garaget som vi gjorde en del själv på) och i lösvirke. Slutpriset nu när vi är färdiga blev ca 3.4 miljoner.


Sen spontant på ritningarna tycker jag rummen ser lite stora ut, behövs det verkligen ett sovrum på 17-18kvm? T.ex vårt är 12 m2 och tycker det är mer än tillräckligt.

Brukar väl räkna med att varje m2 kostar ca 20-30 000.
Tack, alltid intressant att veta vad andra haft för kostnader för nybygge! Nja vi behöver ju egentligen inte så stort sovrum utan det är ju bara lyx med några extra kvadrat, tänkte få plats med en walk in closet av något slag. Vi får helt enkelt fundera på vilka prioriteringar vi står fast vid och vilka vi får stryka!
 
J Jarlsgård skrev:
...10% på 3.5 mille är 350kkr, dvs bör huset inte vara beräknat att kosta mer än 3.15 mille. Då blir det 157kvm ungefär.
Helt anekdotiskt var mitt barndomshem 150-160 kvadratmeter (minns inte exakt). Typiskt småländskt prefab-hus, 1 1/2-plan, en takkupa på övervåningen. Man fick in 5 sovrum samt 2 bad/duschrum på ytan, och det upplevdes inte trångt.
Det går att vara kvadratmeter-smart! Ni borde lätt kunna få in det ni vill ha på motsvarande yta.
 
  • Gilla
Bemby och 1 till
  • Laddar…
Har ni beslutat att det ska vara ett 2 planshus? Eller är 1.5 plans också av intresse?

Tänker då främst på byggkostnaden. Ett enplanshus är i regel dyrast, sedan kommer 2 planshus (då det i praktiken är 2st enplanshus staplade på varandra). Billigast per kvm blir således 1.5 plans då man nyttjar volymen innanför takstolarna.

Men vad jag kan se utifrån dina första utkast så är dessa punkter prio:
  • Rymlig entré med förvaring
  • Stort arbetskök
  • Öppen planlösning med tilltagna sällskapsytor
  • Rymliga sovrum, 4 st
  • Stort badrum

Något jag missat? :)


Edit:
Som referens till byggkostnad kan man ju ta det huset som var med i Husdrömmar nu senast. Det hade kostat 4.15 mille när Gert och Anne var där sista gången. Då är huset på 194 kvm och de utförde stora delar av jobbet själva likaså fick de snåla rejält på slutet med blocketfynd, hemmabyggda dörrar osv.
Så som sagt, att komma upp i de storlekarna ni tänkt er men lyckas banta ner deras budget med 650kkr, det är en svår uppgift att lösa :surprised:
 
J Jarlsgård skrev:
Blir ett stort hus billigare att bygga än ett litet (per kvadratmeter), ja, oftast.

Men kvadratmeterpriset på totalentreprenad brukas sägas ligga på 20-25kkr/kvm. Så bygger du större så är det 20kkr/kvm och mindre 225kkr/kvm.

Så med 3.5 mille blir det 175 kvm. Det är ju under förutsättning att man verkligen lyckas hålla 20kkr. Vanligtvis brukar man vilja ha en buffert på 10%, då det alltid blir dyrare än man tänkt sig. 10% på 3.5 mille är 350kkr, dvs bör huset inte vara beräknat att kosta mer än 3.15 mille. Då blir det 157kvm ungefär.

Sen landar mycket i vad man har för krav, vilken byggteknik man använder osv.

Mitt varningens finger är att stirra sig blind på kvm. En kvadratmeter kan vara kvadratisk, dvs 1x1m, men den kan lika gärna vara 0,1x10m. Trots att det är samma storlek så kommer kvadratmetern uppfattas otroligt annorlunda.

Ett annat råd är att börja i rätt ände med vissa saker, tex kök. Rita upp köket så som ni tänker er att ni vill ha det i ett köksprogram (kan rekommendera Epoqs som är väldigt trevligt) och för sedan över måtten ifrån ert uppritade kök.
Samma med badrum (där rekommenderar jag konradssons eller cchöganäs onlinetjänst) för att få en känsla för hur stort ni egentligen behöver.

Slutligen, lista gärna här vad era krav är så blir det lättare att komma med konstruktiv kritik men även att komma med tips och idéer :)

Oj tack för så utförliga och informativa svar, kul att någon är så engagerad! :D
Bra tips med de där programmen, har inte börjat rita upp köket för att jag inte vet var jag ska börja så ska absolut spana in Epoqs!

Vad gäller prioriteringar så har du rätt, men det verkar ju inte genomförbart att behålla alla rum så stora :seenoevil:

Tror man kan spara några kvadrat genom att gå in på framsidan men eftersom det även är vår "baksida" så har jag tänkt att det ser konstigt ut att ha entrén där, men det kanske går att få till på ett snyggt sätt. Men hellre ha kvar mer kvadrat och gå ned till ett 1,5 plans än att ha ett mindre tvåplans, tror jag. Samtidigt vill vi nog ha fönster mot långsidan, och det brukar man väl inte ha på 1,5-planshus? Vi prioriterar ju även vardagsrum/filmhörna där uppe eftersom det kommer vara lite utsikt därifrån. Om vi måste välja bort kvadrat så får det bli från gästrummet, minska ned korridoren på nedervåningen och utrymmet mellan kök/matsal. Vårt stora sovrum kan också bantas ner något.

Vi undrar också (om du eller någon annan vet) i vilket skede man kan begära in prisförslag från olika husleverantörer så att vi vet lite mer säkert hur mycket över budget vi ligger? Kan vi skicka våra önskemål redan nu eller behöver vi ta fram byggritningar först?
 
Nu ska vi se om vi kan få till detta.

Börjar återigen (ja, nu är jag tjatig! :crysmile:) med att kvadrat är inte allt.
Jag anser att många går vilse i kvadraten, man målar in sig i ett hörn och man kanske inser att få till ett yteffektivt hus inte är speciellt lätt.

Att rita ett hus med 6 rok på 200 kvm skulle jag vilja påstå att de flesta kan, men att rita ett på 150 kvm är inte lika lätt, i synnerhet inte om man ska få de 150 kvm att kännas som 200 kvm.
Men det går!

Att gå in på långsidan som även är där "baksidan" är ser jag inte som några konstigheter. Håller man lite avstånd från entrén till uteplatsen så kommer de upplevas som 2 olika områden. Det känns även mer naturligt att ha entrén på den sidan man ser först, blir mer logiskt liksom :)

Vad kan man tänka på mer? Vart man har vatten, rent ekonomiskt är det smartaste att lägga wc, tvätt och kök i ett kluster. Ska man ha badrum på ovanvåningen bör man förlägga detta ovanför de resterande för att få så korta rördragningar som möjligt. Det är bra ur ekonomisk aspekt eftersom det blir minskat material, men även ur problem då det är kortare sträcka för skiten att ta sig :cool:

För att avsluta.
Det med priser är ju såklart svårt att få på tal när man är i planeringsstadiet. Där blir det lite till att stötta sig mot de där 20-25kkr/kvm riktlinjen. Det man kan göra är att se hos tillverkare, tex Vårgårdahus, Fiskarhedenvillan mfl. som redovisar vad huspaketet kostar, för snarlika hus. Sedan får man göra typ 1 miljon i påslag (mellan vänster tumme och höger pekfinger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.