Hej skall bygga ett nytt hus. Stomresning sker i höst. Jag tror faktiskt vi kommer att ha galet höga elpriser även i vinter. Då huset är större än normalt så funderar jag på om man ska temporärt ha luftvärmepumpar istället för värmefläkt.. Kan det löna sig? Borde gå hitta något begagnat kanske

Huset blir 350 kvadrat och ligger på västkusten...
 
Du har ju uppenbarligen råd så vad är problemet?

Hur många kWh tror du att du kommer att förbruka och till vilket pris ?

Sedan tar du in i kalkylen vad värmepump(arna) kommer att kosta med installation elektriket och kyltekniker och bedömmer sedan hur många kWh el du får för den kostnaden.

Kortsiktigt tror jag inte att det lönar sig att under byggtiden installera omvänd AC för att ersätta byggvärmefläkt(ar), fördelen med värmefläkt är att du kan flytta runt den och värma får jobbet görs.

Men jag har egentligen ingen aning...
 
Om du skall ha luftvärmepumpar för kyla framöver så installerar du dem direkt, annars inte.
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Nej, tanken är tillfälligt. Det kanske inte är lönt då.. Tänkte mest att det kanske är smart ifall elpriset blir i snitt 7-10kr kwh i vintern..
 
wildeside
J jos32 skrev:
Nej, tanken är tillfälligt. Det kanske inte är lönt då.. Tänkte mest att det kanske är smart ifall elpriset blir i snitt 7-10kr kwh i vintern..
Ett förslag är diesel värmare om elpriset rusar iväg.
 
J jos32 skrev:
Nej, tanken är tillfälligt. Det kanske inte är lönt då.. Tänkte mest att det kanske är smart ifall elpriset blir i snitt 7-10kr kwh i vintern..
Då kommer det ett nytt elstöd 😉
 
J jos32 skrev:
Nej, tanken är tillfälligt. Det kanske inte är lönt då.. Tänkte mest att det kanske är smart ifall elpriset blir i snitt 7-10kr kwh i vintern..
Det blir inga 7-10 kr/kWh i vinter!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Sätt värmen på timer så att den går mer de billiga timmarna om du är orolig för priserna
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir inga 7-10 kr/kWh i vinter!
Vad blir priset?
 
J jos32 skrev:
Hej skall bygga ett nytt hus. Stomresning sker i höst. Jag tror faktiskt vi kommer att ha galet höga elpriser även i vinter. Då huset är större än normalt så funderar jag på om man ska temporärt ha luftvärmepumpar istället för värmefläkt.. Kan det löna sig? Borde gå hitta något begagnat kanske

Huset blir 350 kvadrat och ligger på västkusten...
Hur ska huset värmas när det är färdigbyggt?
Om du ska ha egen ved, flis eller pelletseldning kanske det är ide att bygga den först...
 
Problemet med vanliga luftluftvärmepumpar är att de knappast klarar något byggdamm alls utan att sättas igen och fungera dåligt. Finns särskilt industrianpassade luftvärmepumpar för t.ex. verkstäder men det är en helt annan storlek och prisklass på dessa.
 
F fribygg skrev:
Vad blir priset?
Bra fråga, men det som skickade upp priserna på nivåerna det låg på tidigare är borta. Jag skulle gissa på att priserna från januari i år ungefär ligger på max.
 
Blir bergvärme.. Kanske kan prioritera att få igång det fort..
 
VIlle bara återkoppla om nån är intresserad.. Huset är nästan klart, vi målar invändigt nu så vi är på sluttampen. ca 2 månader kvar..

Vi kopplade in en byggpanna på 4kw som värmde hela nedervåningen via golvvärmen med start i mars istället.. Då det inte var snorkallt så värmde det upp huset inklusive övervåning. Förbrukning ca 3400kw mars månad. April ser ut att bli 2600kw.. Känns ju helt ok..
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.