Hej
Vi bygger trähus med puts och vi funderar på att skaffa markiser i framtiden. Vi måste regla upp redan nu för att kunna fästa markiserna i framtiden. Hur bör vi göra för att inte låsa fast oss vid en modell som vi måste köpa pga fästenas placering. Kan man be putsfirman lägga en träregel typ 20 cm ovanför altandörrarna. Funkar det att fästa i en träregel som man sedan putsar över? Har ngn tips?
 
Någon bild som kan hjälpa fantasin?

Om det är betong som putsas är det väl bara att borra hål och använda expanderbult

Trä och puts är ingen bra kombination då putsen håller väta

Jag har nyss monterat en terassmarkis där jag fick använda speciellt framtagna fästen för att bygga vidare på
Markisen är 5 meter bred och 2,2 meter ut max
Det behövdes 5 fästpunkter
De yttersta är ca: 40 cm in från ytterkant och de övriga 3 är jämnt fördelade
 
Ja, lägg en träregel 45x175 eller 45x190 men sätt den högre upp än 200 ovan dörr (400!).
Jag ska putsa snart o har nu haft dit en markiskille för o få träreglarna rätt o många sätter terrassregeln för lågt sa han, "tänk på att markisen ska luta utåt o du ska INTE slå i huvudet längst ut"

DD
 
Daydreamer skrev:
Ja, lägg en träregel 45x175 eller 45x190 men sätt den högre upp än 200 ovan dörr (400!).
Jag ska putsa snart o har nu haft dit en markiskille för o få träreglarna rätt o många sätter terrassregeln för lågt sa han, "tänk på att markisen ska luta utåt o du ska INTE slå i huvudet längst ut"

DD
Helt rätt
Mina fästen är 300 över dörren och det är egentligen för lite lutning men jag har hängrännan att ta hänsyn till (lite speciellt)
minst 400 över dörren för lutningens av markisen
Det finns ju rätt långa människor också, så ytterkanten av markisen nerfälld bör nog vara 2 meter över terassen
 
Tack för tipsen. Jag pratade med en markissäljare som sa att en träregel riskerar att röra sig vid stora påfrestningar och på så sätt kunde putsen brytas sönder. Putsfirman sa också att det inte var så bra att putsa på trä för trä suger inte åt sig putsen. Går det att komma ifrån trä? Finns det något annat material att regla upp med?
 
Det första jag kom att tänka på var aluminium skena / profil
Det finns massor av profiler att välja på hos ett välsorterat materialcenter
Lite svårt att komma med något genomtänkt när man inte ser helheten
 
Har du inga takstolar som sticker ut? Ett alldeles perfekt montage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.