Hej

Ska bygga nytt hus till sommaren.
Tänkte då ha ved som uppvärmning och då bygga ett pannrum i anslutning till garaget med kulvert in till huset.

Vad jag läst är det kopparkulvert som gäller med ved. Längden blir ca 20m, vilken storlek på kulvertrören kan vara lämplig?

Tänkte köra med en Atmos 40kw panna, och kanske 2500l i pannrummet och 750l i huset med vvb.
Några synpunkter?
Blir ett hus på 160kvm med golvvärme och ett garage på 80kvm också med golvvärme.

Vilken skorsten ska man ha?
Har sett som man kan mura själv. Något förslag på vilken? Och vilken storlek?
Det kommer bli ca 5m till nock.

Tack på förhand
 
RickeP skrev:
Hej

Ska bygga nytt hus till sommaren.
Tänkte då ha ved som uppvärmning och då bygga ett pannrum i anslutning till garaget med kulvert in till huset.

Vad jag läst är det kopparkulvert som gäller med ved. Längden blir ca 20m, vilken storlek på kulvertrören kan vara lämplig?

Tänkte köra med en Atmos 40kw panna, och kanske 2500l i pannrummet och 750l i huset med vvb.
Några synpunkter?
Blir ett hus på 160kvm med golvvärme och ett garage på 80kvm också med golvvärme.

Vilken skorsten ska man ha?
Har sett som man kan mura själv. Något förslag på vilken? Och vilken storlek?
Det kommer bli ca 5m till nock.

Tack på förhand
Har gjort ungefär samma resa precis.

Varför vill du ha en tank inne? Kör en större tank ute i garaget istället så slipper du en tank inne plus att du slipper kulvertstyrning, du kan då också köra PEX-kulvert eftersom det inte blir lika temperaturer om du skippar tanken inne. Om du inte vill vänta på varmvattnet så kopplar du på en liten elvvb inne i serie med vv från tanken...finns flera trådar som behandlar detta.
 
Tanken inne är väl bra för att slippa mata genom kulverten konstant. Och för att kunna få varmvatten direkt.
Har jag fått förklarat för mig, finns kanske olika skolor här som med allt annat?
Elvvb:n hur mycket ström drar en sån?
 
Hur har du dimensionerat? Dvs bestämt tank och panna?
 
Matss skrev:
Hur har du dimensionerat? Dvs bestämt tank och panna?
Har inte direkt dimensionerat. Utan mer tänkt ha runt 3kubik vatten och en panna som klarar värma det på ett ilägg.
 
Synd att bygga med småtankar när du bygger nytt. Din lösning motsvarar ungefär 2 m3 tank med pannrum i huset. Ska det löna sig med ved ska man orka elda några år och det kräver en bra anläggning.
 
Jag håller på att bygga ett liknande system (något längre mellan panna och hus) blev rekomenderad 28 rör till kulverten av en VVS kille.
Skorsten tänker jag nog ta en blockskorsten typ Isokern, NSP eller liknande, det verkar vara ungefär samma pris jämfört med en stålskorsten och känns lite rejälare. Ang storleken så skiljde det ganska mycket mellan vad olika pannor krävde när jag ringde runt och kollade, till Atmos GSX 50kw blev jag rekomenderad diameter 200 mm (höjd 5,6m).
Jag sätter nog en 50 kw panna med acktank 4000l i garaget och 500l tekniktank i huset, varmvattenberedning med plattvärmeväxlare, jag tror att det är bra att ta till både en panna med stor vedvolym och en rejäl acktank, speciellt när man måste klä på sig för att gå ut och elda.

En annan sak att fundera över är att golvvärme är ganska trögt att reglera så om man t.ex i garaget vill ha låg temp för det mesta och bara tillfälligt höja tempen ibland är det bättre med radiatorer, men det beror ju lite på hur man tänker använda det.
 
Kulvert överdimensioneras oftast, du kan ju räkna ut hur många timmar tanken räcker om man utnyttjar en 28 kulvert max, dvs behöver du 28 kulvert ska du sätta in en betydligt större panna o tank...
 
Det handlar ju givetvis om tycke och smak men ett av argumenten jag hade för att göra pannrum lagårn var att slippa tankar och annat som tar plats inne i huset. Nu har vi iofs ganska lite plats i huset, har man gott om plats spelar det ju mindre roll. Man ska dock inte vara rädd för köra cirkulation i kulverten, den läcker inte mycket, skulle tro att en tekniktank läcker mer.

Har ca 25m pexkulvert i dimension 22 har strypt den ordenligt på returen, inga som helst problem att värma huset, har haft -18 som kallast.

Körde stålskorsten med fyrkantig huv, tog totalt en dag att sätta upp och då har jag inte pysslat med sådant tidigare. Enklare kan det inte bli.
 
Ok. Kul med synpunkter.
Så större tank i garget då. Pannan har rekomenderad acc volym upp till 3,5m3.
Om jag kör med det i garaget då?

Hur fungerar det här med plattvärmeväxlare?

Vill inte riskera att jag ska behöva spola 5minuter i kranen innan det blir varmt.
Så nån slags tank behövs ju i huset. Så man slipper ta ändå från garaget.

Tror ni 40kw räcker annars? Jag tycker, utan större kunskap, att det nästan är överdimensionerat med tanke på ett nybygt hus med bra isolering.
Men det kanske har mer med hur mycket vatten man vill ha och hur ofta man vill elda?
 
Det är bätrre med för stort än för litet. Ta till både panna och tank, det kommer du inte att ångra.
 
Bry dig inte så mycket om hur många kW pannan är på. Kolla hellre efter hur mycket ved du får in. Hellre en 30kW med 200 liters vedutrymme än en 50kW med 150 liter...

Sen går det ju självklart lite hand i hand.
 
TOBBE E skrev:
Det är bätrre med för stort än för litet. Ta till både panna och tank, det kommer du inte att ångra.
Jo det är ju tanken.
Trodde som sagt att 40Kw va lite i överkant?
 
Tompa74 skrev:
Bry dig inte så mycket om hur många kW pannan är på. Kolla hellre efter hur mycket ved du får in. Hellre en 30kW med 200 liters vedutrymme än en 50kW med 150 liter...

Sen går det ju självklart lite hand i hand.
Ja det är därför jag har fastnat lite för Atmos, då 40Kw:aren har 190l vedvolym och borde kunna värma rätt mycket vatten på ett ilägg.

Dock är pannan rätt dyr, någon som har något annat förslag kanske?
 
20 m kulvert är inte mycket, det finns dom som har det dubbla utan att störas av att det tar lång tid att få VV. Men ett sätt för att få VV direkt är en liten elberedare som då ansluts med blandningsventiler så att inte allt vatten behöver passera via bredaren. Finns en tråd där jag beskrivit detta. Ett annat alternativ är VVC.

40 kW är överdimensionerat om det är en oljepanna, men här är det onödigt lite. Se det som att om huset drar 10 kW så ska pannan brinna en fjärdedel av tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.