Hejsan forumet!

Borrade brunn i våras som visade sig vara av extremt dålig kvalitet! Vattnet innehåller stora mängder finkornig sand och vattenprovet visade på väldigt dåligt vatten, med väldigt höga halter av nästan allt som analyseras.

Vår VVS-firma tyckte vi istället skulle gå den klassiska vägen och gräva en brunn. Detta gjordes för en månad sedan drygt och ett vattenprov togs på vattnet några dagar efter grävning, d.v.s. innan någon större omsättning på vattnet i brunnen.

Svaret på vattenprovet visar höga halter järn(3,1mg), sulfat (170mg), mangan (0,44mg) samt ett för lågt PH (6.0) och för låg alkalinitet (13mg).

Fått en muntlig offert på filter på över 170.000! Det krävs bl.a en omvänd osmos-anläggning för att filtrera bort sulfatet vilket är en kostsam teknik vad jag förstått.

Jag hoppas att någon i forumet har erfarenhet av vattenanalys och vattenfilter som kan svara på hur illa detta är, och om offerten är rimlig.

* Mangan, sulfat, lågt PH och låg alkalinitet kan vara skadligt för vattenledningar, varmvattenberedare och disk/tvättmaskin. Men ungefär hur skadliga är dessa nivåer? Kommer våra maskiner haverera inom kort eller om något år om dessa halter finns kvar i vattnet?

* Tror ni att dessa värden kan förbättras genom att omsätta rejält med vatten i brunnen? Enligt vissa tar det ett tag för vattnet att stabilisera sig i en nygrävd brunn.
 
S
Tråkigt läge. Jag kan inte svara i detalj, men nog skulle jag omsätta vattnet flera gånger om innan jag tolkar ett vattenprov som mera beständig indikation på kvaliteten.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Ja jag har kopplat på trädgårdsslangen nu så att det strilar lite försiktigt för att göra av med en del vatten :)
Har förstått att man inte ska "chocka" brunnen och tömma den helt på vatten.
 
S
Nej torrköra ska man inte, men nog bör du kunna stötvis dra ur en del för att värdera tillrinningen? Simulera en fylla stort badkar-situation eller något liknande och se hur nivån förändras, och återhämtar sig.
 
Det verkar vara rätt bra tillrinning som tur är. Ska ta ett till vattenprov i nästa vecka för att se om mätvärdena på något sätt förbättrats. Håller tummarna för det.
 
H
S stugfar skrev:
Tråkigt läge. Jag kan inte svara i detalj, men nog skulle jag omsätta vattnet flera gånger om innan jag tolkar ett vattenprov som mera beständig indikation på kvaliteten.
Man ska vänta 1-3 månader innan man tar prover har jag fått till svar.
Kolla på sgu.se Kartvisaren på gammastrålning uran också. Du får väldigt mycket indikation hur berggrunden ser ut på din tomt på dessa kartor.
 
Gammastrålning uran är inte på några alarmerande nivåer. Är det nåt annat i kartvisaren du tänker på som är bra att kolla upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.