Hej

Tankar kring ett eventuell nybygge.

Är detta en rimlig slutsats, om man nu vill isolera med ett hyfsat bra resultat - går det att lägga hälften av isoleringen på plattan och andra hälften utanför plattan?

Så att man får effekten " tilläggsisolera utsidan "

Detta enbart för att spara ner på kostnader kring plattans storlek.
Eller är dessa tankar dumma?
 
Förstår inte hur du menar. Varför isolering på plattan och hur får det ner pattans storlek?
 
Förtydliga hur du menar.
 
Okey.
Jag menade inte "på " plattan utan mer ovanför och innanför.

Är detta en rimlig slutsats, om man nu vill isolera med ett hyfsat bra resultat - går det att lägga hälften av isoleringen ovanför/innanför plattan och andra hälften utanför plattan?

Hoppas ni förstod.
 
Hm, antar att jag fortfarande inte riktigt förstår hur du menar, eftersom jag inte förstår varför isolering uppdelad i två halvor - hälften under plattan (utsidan) och hälften ovanpå, (insidan) - skulle kunna bli billigare än att lägga allt under plattan? :x

Dessutom är det en gammal metod att isolera på ovansidan av en platta. Det är en riskkonstruktion. Det är mycket bättre att isolera under, så som man numera alltid gör. Isolering av kanten ingår också alltid numera så vitt jag förstår.
 
Jag tror att TS pratar vägg medans Oldboy pratar platta...
 
Twoamigos, det är nog bäst att du ritar en eller ett par bilder.

Vi förstår inte ett skvatt!

Annars bygger man lämpligen som alla andra gör .
Det brukar bli bäst. Kallas att följa mainstream.

Men ifall du har kommit på något nytt och har bra argument,
vill vi gärna se. Rita!
 
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på bilderna ser man en platta, reglar, isolering - Då är min fråga
Om vi säger att väggens tjocklek hamnar på 42 cm kan man då placera lite mindre än hälften av isolering på utsidan av plattan. Så att isoleringen hamnar utanför plattan.
Hoppas det är klart nu:)
 
Konstruktionen är nog inga problem bara du har koll på att det blir starkt så inte fasaden kan sjunka.
Jag förstår däremot inte vad du menar att du ska tjäna på det, det är ju bättre att lägga mer cellplast i kantbalken och den kostnaden är ju i princip försummbar i sammanhanget,dessutom får du bättre isolering.
Du förlorar isoleringsvärde på konstruktionen då det blir ganska nära från golvlisten till ute och det är ju synd när du tänkt isolera huset ordentligt för övrigt.
 
Besparingen blir ju inte så stor, om det skall gjutas en platta på t.ex. 200m2 så blir det bara strax över 1m3 betong som sparas in och med betongbil så motsvarar det 1500 - 2000:-. Ska man däremot blanda själv så kanske man får behålla en hyfsad rygg och nacke. Inte att förglömma är ju larsbj's påpekande om köldbrygga mot innergolv. Jag skulle nog tagit det bästa av TS och larsbj och gjutit en mindre platta men sedan isolerat den med cellplast mot kantbalken så du kommer ut i linje med fasaden.
 
En bild säger mer än tusen ord...
Nu är jag med. (y)

Så där ser mitt garage/verkstad ut, med oisolerad platta. Jag tänker försöka tilläggsisolera grundmuren eftersom det är en köldbrygga utan dess like. (Spelar än så länge ingen roll då garage/verkstad inte är färdigställt och därför inte uppvärmt.)

Så man kan göra så, men det är inte bra ur energisynpunkt.
 
Men...

Nästan hälften av väggen, 20 cm, utan stöd under?

Kommer denna konstruktion att hålla?

Förutom att jag, liksom Larsbj, inte förstår isoleringsvinsten.

Vad man däremot gör i kallare delar av Sverige, är att lägga ut isolering i marken
runt grundplattan och speciellt vid hörnen.
För att därmed minska värmeläckaget genom plattan och ut.

TS, vlken del av landet bor du i?
Kan du inte uppdatera din profil!
 
Hej

Bor en bit ovanför GBG, Ska uppdatera profilen när det finns lite tid :)
Gällande isoleringen och att lägga hälften utanför var för att vi har tilläggsisolerat vårt nuvarande hus och vi känner av detta väldigt bra.
Då var det bara en tanke som slog mig, eftersom plattan ligger mer skyddad och under och inte så direkt exponerat som den gjorde innan.
Bra fråga gällande om " denna konstruktion kommer att hålla " Stödvinklar?
Nåja ska fila mer på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.