Ni som byggt hus - när har ni betalat själva kontantinsatsen??
Gör man det i samband med att man lägger upp sitt byggkreditiv, vid uttag från kreditivet under byggtiden eller när byggkreditivet läggs om till ett bolån??
Har ett boende som skall säljas, så större delen av kontantinsatsen kommer ju vara låst tills dess att nuvarande boende är sålt.
 
För oss betalades kontantinsatsen genom att vi betalade en del av kostnaderna (kontantinsats tomt och material) själva som egen insats. Men det slog mig att om jag hade skruvat upp produktionskalkylen så hade vi säkert fått låna till nästan 100% av bygget, förutom kontantinsatsen på tomten som banken sa att dom aldrig brukade vara inblandade i. Nu såg ju banken att vi hade pengar som kunde användas som insats, vilket vi också gjorde, kanske hade varit annat om man inte kunnat visa det.
 
Var på banken och fick svaret att de vill se att det finns pengar till kontantinsats när man börjar bygga.

Hur stor själva kontantinsatsen sedan faktiskt blir i slutänden berodde däremot även på marknadsvärdet på det färdiga huset: vi kan belåna upp till 85% av marknadsvärdet, och det är när vi lägger om byggkreditivet till bolån som kontantinsatsen skall betalas. För vår del ligger marknadsvärdet högre än produktionskostnaden, så håller både kalkyl och den förhandsvärdering vi fått blir det spännande att se hur stor kontantinsatsen slutligen blir...
 
Nä jag byggde så gjorde tog banken in en preliminär värdering av huset, en värderingsman/mäklare som uppskattade hur mycket huset skulle vara värt.
Utifrån det värdet fördes samtalen om hur mycket som skulle lånas och hur mycket som skulle vara kontant.

Men som sagt, vill banken låna ut så går det säkerligen hitta någon som värderar riktigt "förmånligt" så det passar, har märkt en del tendenser till att värderingarna hamnar så det ser bra ut i dokumenten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.