Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
 
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
Det är ju inte helt enkelt, materialpriserna är fortsatt höga så det som går att kapa är att välja enklare lösningar och löner/vinst. Det senare är ju såklart hantverkarna mycket ovilliga att göra de bor ju trots allt själv i villa med stora lån och har en xc60 på leasing/lån, så de hade väl snarare velat ta ut mer för att täcka sina egna kostnadsökningar.

Det är väl det vanliga, fråga runt och ta in offerter. Var flexibel med när arbetet ska utföras. Med utökat rotavdrag kanske det lönar sig bättre med platsbyggda lösningar än prefabricerade? Ett exempel (som väl inte är så tillämpbart i ett fall) som kom upp i en annan tråd är att rörmokarna verkar ha övergett bockning till förmån för presskopplingar, där det senare antagligen går snabbare men med dyrt material. Men det finns säkert liknande med andra arbetsmoment.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det är ju inte helt enkelt, materialpriserna är fortsatt höga så det som går att kapa är att välja enklare lösningar och löner/vinst. Det senare är ju såklart hantverkarna mycket ovilliga att göra de bor ju trots allt själv i villa med stora lån och har en xc60 på leasing/lån, så de hade väl snarare velat ta ut mer för att täcka sina egna kostnadsökningar.

Det är väl det vanliga, fråga runt och ta in offerter. Var flexibel med när arbetet ska utföras. Med utökat rotavdrag kanske det lönar sig bättre med platsbyggda lösningar än prefabricerade? Ett exempel (som väl inte är så tillämpbart i ett fall) som kom upp i en annan tråd är att rörmokarna verkar ha övergett bockning till förmån för presskopplingar, där det senare antagligen går snabbare men med dyrt material. Men det finns säkert liknande med andra arbetsmoment.
Tack för svar! Många bra tips att fundera över!
Vi verkar inte få använda rotavdrag då byggnaden kommer stå på samma fastighet, men 50 meter bort…
 
L Lindusfindus skrev:
Tack för svar! Många bra tips att fundera över!
Vi verkar inte få använda rotavdrag då byggnaden kommer stå på samma fastighet, men 50 meter bort…
Hm, sant. Fast det är väl snarare att det är nybyggnation av komplementbyggnad än avståndet som gör att rot inte är tillämpbart.
 
  • Gilla
Lovisasj och 2 till
  • Laddar…
Behöver du gästbostaden så snart som möjligt, eller kan det vänta åtminstone 5 år? I det senare fallet kan du ju färdigställa garaget men ha ovanvåning som oinrett förråd tills du kan göra rotavdrag för färdigställande.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Behöver du gästbostaden så snart som möjligt, eller kan det vänta åtminstone 5 år? I det senare fallet kan du ju färdigställa garaget men ha ovanvåning som oinrett förråd tills du kan göra rotavdrag för färdigställande.
Nej, egentligen inte, mest skönt att bli klar…
 
Jag som är hantverkare har någon gång fått höra att jag borde kunna arbeta billigare nu när det är kris och då brukar jag förklara att mina levnadskostnader och kostnader för att hålla igång bil och verktyg har stigit lika mycket som alla andras.
Jag kan ställa av bilen men då får de skjutsa mig morgon och kväll. Att sälja verktygen för att ha råd att arbeta innebär en återgång till 1600-talseffektivitet med byggtid och antal betalda arbetstimmar därefter. Att sälja skogen innebär minusgrader inomhus hemma och att leva så gynnar inte produktiviteten på arbetstid. Var skall jag då ta det?
Ännu har ingen velat svara på den frågan så här finns inga rabatterade priser att få.
Så är det för alla seriösa byggare som jag känner till.
Undantagen är vissa oseriösa företagare som nog själv tar ut samma vinst som förr men inte betaar löner som de anställda kan leva på eller kräver att deanställda skall betala tillbaka en del av lönen antingen kontant eller genom att köpa verktyg som de sedan ger som "gåva" åt chefen.
 
  • Gilla
Pörtet och 16 till
  • Laddar…
Däremot har du själv möjlighet att pressa priserna.
-Det sparar många betalda arbetstimmar på ett bygge om ägaren varje dag när han slutar sitt arbete ringer byggaren och frågar om det är något material som han skall ta med sig hem och så skaffar han materialet på väg hem från sitt arbete i stället för att byggaren skall sätta dyrbar tid på att köra fram och tillbaka.
-Om du har egen skog och möjlighet att få virket sågat lokalt så sparar du mycket på att tillbringa vintersemestern i skogen och hugga sågstock som du lejer någon bonde för att köra till sågen och så hjälper du och några kamrater vid sågen när det skall sågas och så lejer du samma bonde för hemtransport varefter du kan barka och stabba på kvällar och helger efter arbetet tidigt i vår och börja bygga efter midsommar.
-Någon gång har en händig husägare bett mig arbeta på lördag och söndag och hålla helg måndag och tisdag. Då hade jag en duktig och motiverad hjälpkarl på bygget två dagar i veckan när han var ledig från sitt ordinarie arbete. Det sparade många dyra arbetstimmar.
-Bara att städa och hålla efter litet på bygget sparar en del arbetstimmar.
 
  • Gilla
StigPeter och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag som är hantverkare har någon gång fått höra att jag borde kunna arbeta billigare nu när det är kris och då brukar jag förklara att mina levnadskostnader och kostnader för att hålla igång bil och verktyg har stigit lika mycket som alla andras.
Jag kan ställa av bilen men då får de skjutsa mig morgon och kväll. Att sälja verktygen för att ha råd att arbeta innebär en återgång till 1600-talseffektivitet med byggtid och antal betalda arbetstimmar därefter. Att sälja skogen innebär minusgrader inomhus hemma och att leva så gynnar inte produktiviteten på arbetstid. Var skall jag då ta det?
Ännu har ingen velat svara på den frågan så här finns inga rabatterade priser att få.
Så är det för alla seriösa byggare som jag känner till.
Undantagen är vissa oseriösa företagare som nog själv tar ut samma vinst som förr men inte betaar löner som de anställda kan leva på eller kräver att deanställda skall betala tillbaka en del av lönen antingen kontant eller genom att köpa verktyg som de sedan ger som "gåva" åt chefen.
Under 90-talskrisen var det egenföretagare i hantverkarbranschen som sänkte priserna. (Och därmed sin egen lön).
Det tyckte dom väl var bättre än att gå i kk och bli arbetslös.

Jag hade en granne då som renoverade upp ett hus ganska rejält. Och han fick det mycket billigare än om han gjort det innan krisen. För snickarna var det en bra deal också. Dom hade inkomst hela tiden. Mer än akassa iaf. (Och så fick dom ytterligare referensobjekt).

Man för den stora massan i bygg och hantverkarsektorn verkar inställningen vara att det är bättre att vara arbetslös än att jobba för lägre lön.
 
  • Gilla
l3ff3 och 11 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
Vet inte riktigt vad det är för förhandling du tänker ägna dig åt.

Du tar väl in offerter. Och så väljer du den du föredrar.


Jag nämnde 90-tals krisen ovan. Då var det några bekanta som gjorde en större utbyggnad av huset. Det jobbet gick till NCC. Dom berättade att dom öht inte hade lämnat offerten om frågan hade kommit lite tidigare. Det var deras "förhandlingsvilja".
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Bygg själv i egen regi, absolut det effektivaste sättet att spara pangar, även om du tar ledigt och går miste om inkomst så blir det stor besparing.

Köp endast in vissa moment som du känner dig osäker på, gör resten själv.

Köp in material själv, dels slipper hantverkaren det jobbet, dels slipper du betala hantverkarens påslag på material och dels kan du själv förhandla priser. Jag har själv lyckats få ca halva priset på virke jämfört med Byggmax, utan att tulla på kvalité. Tänk dock på att föra en dialog med hantverkaren så att det blir rätt dimension, kvalitet och modell.

Köp jobbet på löpande räkning, vid fast pris så kommer varje vettig hantverkare lägga på en säkerhetsmarginal som du får betala.

Ta in referenser och offerter. Glöm dock inte bort att timpris inte är allt, en skicklig hantverkare som jobbar fort och gör rätt på första försöket kan vara billigare trots högre timpris. Det är alltså svårare att jämföra än att bara titta på olika offerter.

För övrigt har heimlaga en del vettiga tips här ovan kring hur du kan effektivisera hantverkarens jobb.
 
  • Gilla
matso100 och 7 till
  • Laddar…
Om du tar de billigaste och mest desperata hantverkarna så gnäll inte sen när de går i kk mitt i ett halvfärdigt bygge ;)

Eller ännu värre: några som fuskar på alla sätt de kan för att få slutfakturan betald till minsta möjliga kostnad, sen när du ska reklamera så finns de inte längre (true story)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus0321 och 6 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Under 90-talskrisen var det egenföretagare i hantverkarbranschen som sänkte priserna. (Och därmed sin egen lön).
Det tyckte dom väl var bättre än att gå i kk och bli arbetslös.

Jag hade en granne då som renoverade upp ett hus ganska rejält. Och han fick det mycket billigare än om han gjort det innan krisen. För snickarna var det en bra deal också. Dom hade inkomst hela tiden. Mer än akassa iaf. (Och så fick dom ytterligare referensobjekt).

Man för den stora massan i bygg och hantverkarsektorn verkar inställningen vara att det är bättre att vara arbetslös än att jobba för lägre lön.
Skillnaden är i alla fall i Finland att före 90-talskrisen var byggnadsbraschen relativt högavlönad samtidigt som levnadskstnaderna steg obetydligt under krisen. Man kunde gå ned litet i pris utan att tvingas sälja av egendom för att betala räkningarna.

Sedan dess har lönerna inte alls hängt med kostnadsökningarna så i utgångsläget före den här krisen var byggare betydligt sämre avlönade. Nu är vi inne i en kris som till stor del handlar om just galopperande levnadskostnadsökningar. Jag för min del måste faktiskt höja timpenningen litet för att klara mina låga levnadskostnader. Alternativet är att sälja viktig egendom som jag är beroende av och leva på de pengarna medan jag arbetar ihop mer referenser. Är man så urbota korkad att man gör sådant då skall man inte bygga hus år folk.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 2 till
  • Laddar…
Undrar hur många som sänker sin lön ordentligt...

Eller så säger man upp en del av manskapet i sämre tider och kör samma betalning på färre objekt
 
Är det bara i min bransch och mitt yrke (technology) som priser pressas när efterfrågan är mindre än utbudet? 🤔
Arkitekter som får mindre att göra, sänker ex. de inte sina priser alls?
 
  • Gilla
l3ff3 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.