Hej alla glada!

Jag är relativt ny här på forumet och har tidigare gjort ett inlägg där jag frågade om erfarenheter kring en stenhusleverantör i Skåne, Arkvillan. Jag kan nu dela med mig att de har problem med en anställd som tydligen förskringrat pengar från företaget och att de i nuläget inte tar emot nya beställningar. Allt detta enligt ett svar via mail från en representant från företaget.

Ah well, nu har vi ändå bestämt oss att bygga i lösvirke, med lättbetong. Ritningen från arkitekten är i stort sett klar och när vi bråkat klart om hur fönstersättningen på framsidan av huset ska vara så ska ritningarna skickas till byggingenjör för konstruktionsritningar.

Vi har startat en blogg om vårt husbygge, trots att det är i tidigt stadium. Tanken är att uppdatera regelbundet alla steg i vår process, framsteg såsom misslyckanden, tankar, idéer och vi kommer vara transparenta kring vilka utgifter vi har och vart pengarna går i bygget. Ifall någon är intresserad är ni hjärtligt välkomna in och titta när ni har tid och lust. Tips, erfarenheter och annat man önskar dela med sig välkomnas.

Tack för er tid!

Mvh
Gisela
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Hej Gisela!

Jag och min sambo är i funderingar på att bygga likt er. Mina tankar går främst till lösvirke i lb då jag tycker leverantörerna verkar ha mkt som fördyrar men min sambo är lite försiktigare och vill gärna bygga "färdigt". Vilken leverantör är det som haft problem om man får fråga?

Mvh Mårten

Edit: såg att det gäller arkenvillan
 
Hej Mårten!

Ursäkta att det dröjt, jag har gått lyckligt ovetandes att jag haft mail liggande. Ja, Arkvillan är ute ur bilden. Fiskarhedenvillan skulle ha 3 300 000 - 3 500 000 för Viggen i sten.

Vi kommer att köra med lösvirke och jag tycker att det känns tryggt. Ni får gärna skicka pm med frågor eller funderingar ni har!

Mvh
Gisela
 
Kan du länka till din blogg?
 
Hur ser du på ekonomin? I bloggen verkade det som att du ansåg hustillverkarna låg ganska högt i pris. Räknar du med att det blir billigare på detta sätt?
 
Hej!

Jadu, det återstår att se! Vi ska få materiallista från byggingenjören och göra beräkningar samt ta in offerter från olika byggföretag när våra ritningar är klara. Vi kommer att köpa in en hel del material från Polen och kommer redovisa alla inköp vi gör, men det kanske visar sig att det ligger ungefär som ett "färdigt" hus. Dock gillar vi att vi kan välja allt själv, behöver inte hålla oss till ett visst kök eller kakel max 300 kr/kvm, utan vi får välja fritt och kan t.ex. designa trappa själv.

Upplevde att säljarna för de företag vi varit i kontakt med rynkade på näsan när man började vilja gör ändringar och någon sade att "det blir inte billigare att köpa annat kök" osv. Eller gav nästan inget avdrag alls när man tog bort originalköket.

En fördel med ett färdigt hus är ju självfallet att allt är omhändertaget, men vi tycker om att planera och fundera ut lösningar och pressa priser. Kom gärna med förslag eller tips, ni som gjort detta förr!

Mvh
Gisela
 
Hur ser budgeten ut? Vi har även vi liknande funderingar så det hade varit intressant att ta del av vad ni lägger på olika större poster, vad ni kan lägga och vad förslagen från företagen låg på (ca)?
 
Hej!

Jag har inga exakta siffror åt dig än, men jag lägger det på bloggen så fort vi är klara med dom. Om du ger mig din mailadress kan jag skicka offert från t.ex. Fiskarhedenvillan.
 
I helgen har vi varit i Polen och kikat inne på Castorama och Leroy Merlin. Finns det intresse av att jag lägger uppe lite bilder och priser från varuhusen?


/Gisela
 
Ja tack! Det vore kul att få veta lite om den Polska marknaden.
 
Då fixar jag bilder och info under morgondagen =)
 
  • Gilla
Gambino och 1 till
  • Laddar…
Castorama och Leroy Merlin. 1 zt är cirka 2.36 svenska kronor

- Kompressor 50L 1,5 kW 378 zt
- Kompressor 24L 1,5 kW 258 zt

Komplett kit till färgspruta 100-250 zt

Slagborr Bosch PSB 600 RE 287 zt

881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



876.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Super White Latexfärg till vägg 10L 99 zt

ISOVER GR 150mm lambda= 0,040 w/mK 10,96 zt
Fanns med lambda ner till 0,030 och då låg priset på 20-25 zt
 
Redigerat:
Infällda LED-spotlights 35-50W, pris på mellan 29-44 zt för ett 3-pack

Utebelysning vägg och mark 50-100 zt

Inbyggda (?) kaminer för 1000-4000 zt

917.jpg

918.jpg

931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


935.jpg
 
  • Gilla
Hawman
  • Laddar…
880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


915.jpg

889.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två nedersta bilderna är på klinkers med träutseende.

Laminatgolv fanns ner till runt 20 zt per kvm

Jättefina parkettgolv, 1-stavs med 14 mm slityta runt 120-140 st. 3-stavsparket med 14 mm slityta från 80 zt.
 
  • Gilla
Hawman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.