Jag har nyligen börjat spåna på ideér till ett framtida husbygge och är inte speciellt insatt.

Nu undrar jag hur vanligt det är att man bygger en källare under nya hus? Jag har tittat runt lite på internet och det nämns aldrig. Vad är alternativet om man vill ha "grovytor" (ex.vis. liten verkstad, rejäl tvättstuga)?
 
Visst är vi få och utrotningshotade men visst finns det liksom vi de som bygger med källare.

Vi ville ha mkt extra "grovutrymme", pannrum, matkällare etc. En källare blev billigare än att bygga separata uthus.

/Jögga
 
den dagen om jag bygger nytt så blir det med källare...

skattefria utrymmen (än så länge) och grymt bra om man ser till att dränera/isolera och lägga golvvärme vid nybygge...

vart ska man annars ha tvättstuga, biorum, biljardrum etc ;)
 
Skulle jag byga nytt skulle jag absolut snegla på källare (om marken tillät det och det kommunala VA-systemet låg så djupt att jag slapp pumpgrop).
 
Vi funderar på souterräng och det blir ju nästan som källare. En halv källare.
 
Jag har också funderat på källare. Finns det några egentliga anledningar till att inte bygga källare?

Blir det så mycket dyrare och mer riskfyllt?
 
Det kan bli bra med ett suteränghus: garage,tvättstugga, grovingång, pann/pumprum och förråd får ju plats där under. Bygga en carport extra är ju billigare att bygga separat garage + allt det andra, eller?
Allt under samma tak och större boyta där uppe ;D är ju en fördel... och trädgården blir större.... jag ser bara fördelar...
gaia
 
Bergling skrev:
Jag har också funderat på källare. Finns det några egentliga anledningar till att inte bygga källare?

Blir det så mycket dyrare och mer riskfyllt?
Källare brukar klassas som "riskkonstruktion", men precis som med alla andra konstruktioner så gäller rätt utförd, i rätt område och kanske framförallt rätt användning så ska det funka bra.

En anledning till att det inte är så poppis kan vara att det inte brukar vara direkt billigt i förhållande till nyttjandet.
 
Hei,
Her er en norsk nettside med masse informasjon om kjellerbygging :)

www.kjeller.no
 
Nej, många är vi inte men vi finns! Klart att man ska ha källare! Särskilt om man som vi kommer att använda ved som uppvärmning...inte så kul att ha pannrummet i "det riktiga" huset! Och bara det att "få undan" tvättstuga och förråd. Guld! :)

Husfirman tvärvägrade att bygga källare åt oss men stod för ritningarna. I början kändes det lite nervöst att stå som samordnare men det löste sig fint. Nu är huset på plats och vi håller på att färdigställa för inflyttning. Har beställt det målningsförberett.

Tänk bara på att de flesta hustillverkare inte lägger vattenburen golvvärme i träbjälklag! Så antingen väljer man en annan konstruktion i bjälklaget (ex betong/lecabalkar) eller så lägger man golvvärmen själv. Vi gör det senare. Eller så tar man *ryser* elburen golvvärme..... ;)

mvh Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.