Vi borrade en vattenbrunn i slutet av juni i västra Jämtland. Cirka 80 meter borrades. Hålet ger hittills dåligt med vatten trots att det redan en gång är tryckt. Bara ca 20-25 liter i timmen.

Vattnet i brunnen är alldeles mjölkigt som efter 5 minuters väntan är helt klart. Inga mörka partiklar. Vattnet är lite lite "kolsyrat" och bubblar lite under tiden det klarnar. När man öppnar korken så pyser det svagt.

Vattnet smakar inte dåligt, snarare lite "avslaget" typ som ett vattenglas som stått framme över natten.

En svag lukt kommer från vattnet, svårt att avgöra vad det luktar. Lite kemikaliskt kanske.

Om vattnet får stå och droppa en timme i handfatet blir det direkt en gul beläggning på porslinet. Det går bort med skrubbsvamp och tvål.

Jag har INTE skickat in några vattenprover än, men ska självklart göra det. Vill vänta tills vi tryckt hålet igen, alternativt sprängt det.
Jag vet med andra ord inte vad pH-halten är.
Rörmokaren gjorde dock ett kalktest som påvisade mycket låg kalkhalt, 2 tyska grader om jag minns rätt.

Se gärna bilderna och filmen.

Vad är det med vårat vatten?
 
  • Plastflaska fylld med grumligt, mjölkaktigt vatten från nyborrad brunn, står på träplank utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastflaska med mjölkigt vatten från nyligen borrade brunn, stående på träplank utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastflaska med mjölkigt vatten från nyligen borrat brunnshål, klarar med tiden och bubblor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mjölkig och bubblig vattenflaska som klarar efter 5 minuter från nyligen borrade brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mjölkigt vatten från borrbrunn som klarnar i handfat, utan synliga partiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut som microbubblor i vattnet och dom flyter upp och då klarnar det, kan vara en kavitering i pumpen söm slår ut syret i vattnet, men på vilken grund det sker är svårt att säga. Sjunker nivån i flaskan ? Om jag ser rätt så gör det så. Det kan vara så att syret går till ytan och lämnar plast nedåt
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Hej!
Ja, nivån sjunker. På den bifogade bilden syns en 1,5 l flaska som jag fyllde helt full. Efter fem minuter såg det ut så här.
Vi har en frekvensstyrd pump, dvs drar man på kranen lite så snurrar pumpen sakta och vice versa.

Vad kan ev kavitation bero på i detta fall?
Vad betyder kavitation i klarspråk, för en ickefysiker..

Vad kan de bruna fläckarna i handfatet bero på?
 
  • Hand håller en halvfull 1,5 liter flaska med vatten och luftbubblor, möjlig kavitation och minskning av vattennivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Grumligt, mjölkigt vatten = du har hög turbiditet. Vanligt vid nya brunnar och också efter tryckspolning förstås. Kan bero på olika saker om det består. Ytvatteninträngning eller hög järnhalt kan ge både turbiditet och avlagringar.

Står hursomhelst mkt om det på nätet. Kolla på vattenanalysföretags webbsidor där de brukar förklara olika mätvärden.
 
Vattnet är inte grumligt. Det är helt klart efter det fått stå i 5 min. Om man skakar flaskan är vattnet fortfarande klart efteråt.
 
S
Det kallas grumligt när det inte går att se igenom, oavsett orsak. Om man gissar att grumligheten och avfällningarna på porslinet har separata orsaker kan det gula vara järn som oxiderar och den övergående grumligheten vara kväve och syre som fäller ut i vattnet. Dessa löser sig bättre i kallt vs varmt vatten så när du spolar upp kallt vatten bildas bubblor. Värmer du på flaskan bildas ytterligare gas och det pyser mera när du öppnar flaskan. Denna typ av grumlighet ska vara ofarlig. Högt tryck gör också att gaserna behålls upplösta i vattnet tills du spolar upp det ur kranen. Du säger att det är en ny brunn, då kan det vad jag förstår ta lång tid, flera månader, innan vattenkvaliteten stabiliserar sig och det gäller att omsätta en del vatten. Men du verkar ju inte ha kvar något borrkax så jag antar att du har omsatt en hel del vatten redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.