Jag premiärmålade idag med en airless-spruta. Köket fick första lagret med grundfärg. Ett problem som störde mig.
Det kom stora färgklickar både när jag tryckte av och när jag släppte avtryckaren. Testade båda munstyckena och ändrade trycket, men inget hjälpte. Jag körde sedan med stora munstycket.

Använde en 60cm förlängare eftersom det var takmålning också om det spelar roll.
Färgen är Caparol Iso Tapetspärr som jag spädde typ 10%, underlaget är lackbetsad träpanel till största delen och sprutan är som sagt en sprillans ny Wagner 350 R.

Nybörjarfel?


/Höghus
 
Såhär såg filtret ut före och efter rengöring.
Är det normalt med så mycket skräp i färgen?

Jag provade också att köra med rent vatten efter rengöringen. Svårt att säga men det gick inte att se några stora droppar vid på/av.

/Höghus

Målarfilter hållet av en hand i skyddshandske efter rengöring, synligt skräpfritt och klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjort filter med röd ändhylsa hållet av en handklädd i en gråfärgad arbetshandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ställde frågan via Wagners hemsida, och blev efter en stund uppringd!
Det är tydligen by design, speciellt med förlängare. Man får helt enkelt anpassa sprutningen så att man får skvättet där det inte gör något.
Mycket bra service från Wagner!
Jag hittade dessa två videor åxå som förklarar och visar tekniken.
Och

/Höghus
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon och 4 till
  • Laddar…
Intressant tråd, ska snart måla ett nyproducerat hus med Wagner 350R.
Kollade med Caparol (både deras admin personal) och försäljaren i butik och dem hävdar att färgen behöver inte spädas ut. Supertäck 5 & 7 kommer vi att använda på väggarna.

hur var maskinen i helhet? Har endast packat upp min

mvh//A
 
Jag har ingen tidigare erfarenhet av färgsprutor, så jag har inget att jämföra med.
För mig funkade den bra, när man bekantat sig med den.
Rengöring är lite omständig. Täck över maskinen eller placera den utanför sprutzonen så slipper du färg på den.
Kolla så inte smådelar försvinner när du tar isär handtaget för rengöring. Penseltvätt var bra för utsidan på slangen.

/Höghus
 
  • Gilla
aydins
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Såhär såg filtret ut före och efter rengöring.
Är det normalt med så mycket skräp i färgen?
[bild] [bild]
Fråga, använde du detta filter till grundfärgen?

Tre olika filtertyper för färgsprutor märkta som Lack, Grundfärg och Dispersions- och fasadfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A aydins skrev:
Intressant tråd, ska snart måla ett nyproducerat hus med Wagner 350R.
Kollade med Caparol (både deras admin personal) och försäljaren i butik och dem hävdar att färgen behöver inte spädas ut. Supertäck 5 & 7 kommer vi att använda på väggarna.

hur var maskinen i helhet? Har endast packat upp min

mvh//A
Beställde också en 350R från Amazon i somras och har hunnit använda den att måla fasadgrunden. Väldigt trevlig maskin att jobba med blev ett bra resultat, skulle dock önska att det fanns att beställa kortare slang som man kan använda vid behov men det är ingen dealbreaker. i övrigt som Höghus skriver, rengöringen tar lite tid men är inte komplicerad, det är bara att ta sig tid och göra det ordentligt.

Rengöring:
 
  • Gilla
aydins
  • Laddar…
Hej
Körde på det vita filtret.
Körde dock på grundfärg inomhus.



Blackster Blackster skrev:
Fråga, använde du detta filter till grundfärgen?

[bild]


Beställde också en 350R från Amazon i somras och har hunnit använda den att måla fasadgrunden. Väldigt trevlig maskin att jobba med blev ett bra resultat, skulle dock önska att det fanns att beställa kortare slang som man kan använda vid behov men det är ingen dealbreaker. i övrigt som Höghus skriver, rengöringen tar lite tid men är inte komplicerad, det är bara att ta sig tid och göra det ordentligt.

Rengöring:
[media]
Blackster Blackster skrev:
Fråga, använde du detta filter till grundfärgen?

[bild]





Beställde också en 350R från Amazon i somras och har hunnit använda den att måla fasadgrunden. Väldigt trevlig maskin att jobba med blev ett bra resultat, skulle dock önska att det fanns att beställa kortare slang som man kan använda vid behov men det är ingen dealbreaker. i övrigt som Höghus skriver, rengöringen tar lite tid men är inte komplicerad, det är bara att ta sig tid och göra det ordentligt.

Rengöring:
[media]
 
  • Gilla
Blackster
  • Laddar…
Blackster Blackster skrev:
Fråga, använde du detta filter till grundfärgen?

[bild]
Det var det röda filtret.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.