Hej!

Ny på forum - och ny till att bygga...nånting egentligen. Lite småfix hemma och enklare projekt i trädgården har det blivit, men inte mer än så.

Vi har relativt nyligen flyttat till ett hus som har ett stort trädäck på cirka 12x6.7m, och då det känns kalt och utan någonstans att få skugga har vi tänkt bygga en pergola längs kortsidan av trädäcket. För att få pergolans ena sida mellan två fönster på huset (så man inte får en rad med stolpar precis utanför fönstret) är tanken att göra den cirka 4.3m bred.

Vi pratar alltså om en pergola på totalt 6.7x4.3m, och den kommer fästas i fasaden.

Har ritat upp en mycket amatörmässig ritning. Då jag är nybörjare (både en händig granne och en händig kompis har erbjudit sig att assistera lite dock, så jag inte gör allt för dumma nybörjarmisstag) vill jag gärna ha lite kommentarer/tankar.

Handritad skiss med mått och anteckningar, troligen plan för byggprojekt eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det gröna i ritningen är stolpar - här är planen att köra 95x95 stolpar.

Fråga 1) Kommer det se futtigt ut på mitt trädäck? Kommer det räcka för att hålla upp vikten? Jag har tänkt lyfta på trallen och fästa stolparna i trädäckets bärlinor (de är 170x45), såhär ungefär:

3D-modell av en oavslutad träkonstruktion, troligen del av en däckbyggnad, på makadamgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är planen att använda 145x45-reglar och fästa en bärlina i fasaden och sedan 145x45-reglar ut till stolparna, samt som "tvärslåar" (om det är vad det kallas - de tvärs över - som är rosa på bilden).

Fråga 2) Är detta vettiga dimensioner, eller "räcker" det med 120x45? Man vill ju inte att de ska bågna utan vara raka och stabila.

Fråga 2b) Hur många tvärslåar är rimligt egentigen?

Fråga 3) Hur långt kan jag ha mellan stolparna? Räcker det med tre per sida ifall den är fäst i fasaden, och hela är totalt 6.7m?