Hej. Ny på forumet och ny husägare. Har tidigare haft direktverkande el. Har sina nackdelar men är iaf enkelt. Kan absolut ingenting om hur detta system fungerar, hoppas på hjälp!

Vad gör alla reglage? Hur bör dom vara inställda när den går på patron/eldar? Tanken är såklart att elda och att elpatronen slår igång när det blir tillräckligt svalt. Finns ingen acc-tank.
Var fyller jag på vatten i systemet?
 
  • 2014-09-18 11.50.26.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lilla spaken med en svart kula på drar du i när du ska tända upp. Den öppnar ett "bypass"-spjäll som gör att du får extra drag genom eldrummet vilket gör det enklare för elden att ta sig.
När det tagit sig skjuter du in spaken igen så rökgaserna går den rätta vägen och värmer pannvattnet. Glömmer du spaken i öppet läge eldar du för kråkorna och får väldigt hög rökgastemperatur, Den kan vara farligt hög t.o.m.

Den lilla svarta ratten med gul hatt (ESBE) borde ha en länkarm trädd igenom sig. Från länkarmen ska det gå en kedja ner till pinnen på dragluckan längst ner. Luckan ska stå i öppet läge när du eldar och länkarmen ska sedan sänkas och stänga luckan om pannan överhettas. Annar får du modda draget genom att ha den nedre luckan lite på glänt.

Den svarta ratten med skala 1-10 är shunten som bestämmer hur varmt vatten du ska skicka ut i systemet, där får du prova dig fram, börja vid 3 och justera åt nåt håll beroende på hur varmt du får i huset.

Luckorna i sig antar jag att du fattar vad du ska använda vilken till.

Vattenpåfyllning finns inte på din bild, den måste sitta på rörsystemet nånstans. Är den någorlunda modern har den ett blått vred på sig. Följ kallvattenrören och se om något går till pannan.

Till sist: en 1500L (minst) i acktank-volym kommer att...hur ska jag formulera mig...ändra din blivande uppfattning om vedeldning radikalt. Till det bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.