Vi måste fylla ut tomten som sluttar ner mot grannens mur. Prickarna på ritningen nedan visar sluttningen som måste fyllas ut. X är vår jord och M är grannens mur. O är grannens jord.

XXXXXXXXXX....................................MOOOOOOOOOOOO
XXXXXXXXXXXX.................................MOOOOOOOOOOOO
XXXXXXXXXXXXXX..............................MOOOOOOOOOOOO
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXMOOOOOOOOOOOO

Sluttningen är cirka 150 cm bred (d.v.s. utrymmet mellan X och M) och inte mer än 30 cm (!) som djupast. Grannens betongmur skulle utan problem klara detta tryck, särskilt då han fyllt ut allt på sin sida om muren (O). Jag började i somras att fylla ut så smått, men tyvärr är grannen skitjobbig och han säger att vår jord absolut inte får röra vid hans mur. Han har t.o.m. stämt oss i domstol för att han anser att vår jord förstör hans mur. Vi är ganska trötta på denna historia och funderar nu på att lägga L-fundament 1 cm från hans mur och sedan fylla ut. Grannens mur kommer ju då inte belastas alls.

Jag hittade små L-stöd i betong på Hornbach (40 cm breda, 30 cm höga och 20 cm djupa) och tänkte man skulle kunna använda dem. Nu till mina frågor.


  1. Lägger man den korta sidan (20 cm) mot marken och använder den höga sidan (30 cm) som mur? Eller är det tvärtom?
  2. Det är kompakt lerjord. Finns det risk för att L-stöden kommer röra sig eller kommer de att ligga still när jorden väl ligger på? Vi ska bara ha gräsmatta på utfyllnaden, ingen uteplats eller liknande...
  3. Kan jag lägga L-stöden direkt på marken och sedan skyffla över jorden? Stöden är så små och det är ju bara 30 cm höjd vi pratar om så jag förmodar att det inte behövs något jättestort förarbete med vibrator, etc..
  4. Bör man använda något mellan L-stöden för att de ska hålla ihop bättre? Om ja, räcker murbruk eller ska det vara någon slags cement så att de klibbar ihop bättre?
Tacksam för all eventuell hjälp.

Mvh
 
Undrar bara en sak. Hur gick stämningen?
 
har du en bild på dina L-stöd?

40 cm i botten och 30 högt passar ju dig bra så kör så.
Jag skulle gärna vilja veta hur din jord kan vara mer destruktiv än grannens. har du någon sorts kamikaze dagmaskar i den eller?
På din beskrivning så skulle ju din jord enbart stödja muren och förhindra att den kan sättta sig
 
Angående stämningen. En expert utsågs av domstolen som fick komma och kika på muren. Han tyckte att det var jättelöjligt av grannen, men rent rättsligt har jag inte rätt att ens röra vid hans mur så jag måste plocka bort jorden. Helt klart är hans mur mer stabil efter min utfyllnad, men det bryr grannen inte sig om; han vill bara jävlas. Till saken hör att han innan rättsprocessen bad om 2,000 EUR svart för att "titta åt andra hållet"! Givetvis vägrade jag. Han är fd polis förresten.

Någon som vill försöka sig på mina fyra frågor?

Tack på förhand!

Mvh
 
A
Då kan jag meddela att den kortare delen är nedåt mot marken.

Gör man ett dåligt underarbete finns risk att stöden sjunker i någon kant och börjar skeva och kanske till slut kommer luta på grannes mur. Jag skulle nog se till att ha bra underlag under L-stöden, trots att de är så små.

Mellan stöden brukar man fylla med någon form av murbruk ja, det var länge sedan jag höll på med L-stöd så jag vågar mig inte ens försöka på att minnas.
 
Varför inte passa på att gräva ur ett ordentligt dike innan så det absolut inte finns nån jord mot grannens mur nånstans,gärna en bit under murens marknivå för säkerhets skull.
Sen mura en egen mur 10cm in på din egen tomt som är något lite högre än grannens.
 
mvs skrev:
Till saken hör att han innan rättsprocessen bad om 2,000 EUR svart för att "titta åt andra hållet"! Givetvis vägrade jag. Han är fd polis förresten.

Då förstår man att han är fd polis.

Om några år kommer dina L och grannens mur att luta mot varandra.
Kommer det att bli en spalt, ett dike mellan era murar?
Om någon trampar i och bryter benet?

Jag håller med experten, löjligt.

Protte
 
Stort tack till er alla för era svar.

Prototypen,
Nej, jag tänkte lägga L-stöden 1-2 cm från hans mur, så det blir ingen spalt som man kan bryta benen i. Tror du verkligen att stöden kommer att flytta sig mot hans mur? Han har försökt sälja sitt hus i över ett år, så förhoppningsvis har han flyttat tills dess.

Blindnit,
Enligt experten ska en murad mur starta 50 cm under marknivå och det blir helt enkelt för mycket jobb. Därför kändes L-stöd som en mer pragmatisk lösning.

Bra-byggare,
Tack, då vet jag hur jag ska lägga L-stöden. Vad utgör ett bra underlag enligt din mening? Det är idag kompakt lerjord. Ska jag först lägga en markduk och sedan 10 cm stenkross? Blir inte det mer instabilt? Jag trodde att lerjord skulle förhindra friktion/sättning bättre...Tacksam för tips.

PS. Grannen är fd polis för att han gått i sjukpension (arbetsskada). Han har dock en gård som han jobbar stenhårt på... Dessutom har han ett åkeri som kör ut öl, vin, etc. Han står själv och lastar upp alla backarna på flaket...
 
Redigerat:
Det var riktiga L stöd och ja det ska stå upp i ditt fall.

Man kan faktiskt lägga dem för att slippa kapa men då de också ska grävas ned 10 cm under färdig botten vilket jag glömde säga igår (fy på mig).
Därmed blir ju 40 alldelles utmärkt höjd för dina behov.
 
Hej Mats_o,

Stöden är 30 cm höga (se ovan). Det är bredden som är 40 cm. Om de måste grävas ner 10 cm blir de alltså för låga. Jag får väl försöka hitta L-stöd med höjden 40 cm istället, men vet inte om det finns.
 
Jag är tydligen mer förvirrad än vad jag tror. Dubbelfel i den här tråden :)
Anledningen till att man ska gräva ned dem lite grand är för att den inte ska glida iväg utan det ska ligga lite matrial som håller dem stilla i sidled.
Med risk för att det blir trippelfel då men hur lång ska din mur bli totalt?

Jag funderar på om det kan finnas något annat alternativ som kan vara enkelt och bra om det inte finns 40 höga att tillgå.
Det är ju en så liten dimension på dem att man skulle kunna gjuta dem själv men då blir det ju lite bök att få dem på plats istället.
 
F
Var har ni tomtgränsen, har du kontrollerat det? Om det är så att muren råkar stå 1mm på din tomt kanske kan lägga en ordentlig markduk mot muren och motfylla mot duken? Då är det ingen jord direkt på muren.

Du skulle även kunna avsluta jordfyllningen 10-20 cm (i botten) och en liten rasvinkel, på med markduk och dränerande makadam direkt mot muren.

Tänker du sätta L-stöden 1-2cm från muren så kan du ju gräva ut lite lerjord och fylla på med lite bärlager till rätt nivå istället så dom står stadigt. Står dom så nära muren så kan dom knappast flytta på sig ändå, du kan lätt trycka ner några cm finmaterial mellan muren och L-stödet det kommer ändå att bli fullt av skit ganska fort. Fundera på om det kan behövas en dränslang på insidan av L-stödet?

Du har inte funderat på att ta ditt ansvar som en god medborgare och ta fram videokameran när grannen står och lastar upp backar på flaket? Skicka det till försäkringskassan.
 
A
Som sagt gör du det ordentligt kommer de inte flytta på sig. Mina föräldrar satte ganska höga L-stöd för 20-25 år sedan och de står spikrakt ännu idag. Jag har L-stöd på min egen tomt som stått i 20 år (jag har inte satt dem själv) och inga problem med sättningar. Anvisningar om hur man gör underarbetet ordentligt finns hos alla seriösa firmor som säljer L-stöd.

Om nu grannen ska flytta kanske du kan vänta ett år eller så och se vad som händer. Kommer en ny granne kanske den tillåter att du fyller upp mot muren?
 
bra-byggare,
Låter lovande. Angående grannen, så har han försökt sälja sedan sep 2009. Huset är på 450 kvm och han begär ett fantasipris så vi kan tyvärr inte hoppas på att det blir sålt snart. Han har dock redan köpt en ny kåk som han bor i halva veckan så man slipper honom åtminstone några dagar i veckan.

fsn,
Muren är hans och står helt på hans tomt. Vi hade faktiskt lagt en platonmatta mot muren innan vi började fylla ut, men det räcker tydligen inte. Vi får inte röra vid hans mur, oavsett om det är en platonmatta eller jord. Helt sjukt, jag vet. Dränslang kanske inte är en dum idé - ska kika närmare på det. Angående Försäkringskassan, visst har jag funderat på det. En annan granne ringde faktiskt ett anonymt samtal till polisen häromåret för att tipsa och gissa vad som hände. Jo, den jobbiga grannen som är fd polis använde sina kontakter inom poliskåren för att ta reda på vem som ringt. Nu är grannen som ringde totalt trakasserad av den jobbiga grannen. Helt otroligt!

mats_o,
Muren blir 30 cm hög och 8 meter lång.
Jag tror jag har hittat L-stöd som är 40 cm höga. Om jag förstår dig rätt så bör jag 2 cm från muren gräva cirka 10 cm under marknivå, sedan placerara ut L-stöden och sedan bara fylla ut. Är det riktigt? Om jag nu har L-stöd på 40 cm så skulle jag vilja passa på att göra muren 35 cm på ett ställe. Tror du att det räcker att gräva ner L-stöden 5 cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.