Har precis påbörjat mitt första renoveringsprojekt och har tänkt lägga parkettgolv i två rum och kombinerat parkett och klinker i ett tredje. Då huset är från 60-talet har jag förstått att det kan innehålla asbest, vilket jag även fått bekräftat av en granne i radhuslängan. Det ligger flera lager golv i rummen och min ursprungliga plan var att slänga ut bara det översta lagret som består av en pvc-matta inlagd på 90-talet, för att slippa bekymra mig om asbest.

När jag rivit ut översta lagret i första rummet fastnade det ett tunt lager i det underliggande lagret (se bild). Behöver det åtgärdas på något sätt? Eller funkar det bra att lägga in parketten ovanpå förutsatt att det är någorlunda jämnt? Och jag slogs av att det luktade en hel del lim när jag rev bort mattan!? Delvis bortriven gammal golvbeläggning med synliga limrester och en spackelspade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ett ställe lossade dock delar av den undra mattan också och under där kunde jag skymta vad som ser ut som lackat trä och jag funderar på om det kan vara ett parkettgolv därunder (se bild). Nu är jag sugen om att riva ut nästa lager matta också, men börjar fundera det här med asbest. Jag har inte sett något svartlim så det borde vara lugnt på den fronten, men vad jag har förstått kan äldre mattor innehålla asbest i form att ett lager på undersidan!? Går det att känna igen en sån?
Golvrivning med synlig gammal PVC-matta och limrester vid dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma matta ligger även lagt i klädkammaren och såhär ser den ut på ovansidan utan limrester
Gammalt brunt korkliknande golv med synliga limrester vid sockeln, misstänkt innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De andra rummen har jag inte börjat riva matta i än, men har lyft på en tröskel till det rum där jag ska lägga både klinker och parkett. Det verkar vara betong i botten och sedan fyra lager ovanpå. Det röda är originalmattan (se bild) och därinunder är det stor sannolikhet att jag har asbest. Det var så hos grannen så jag får anta att det är detsamma hos mig. Den översta mattan tänkte jag hursomhelst slänga ut. Men sen då? Skulle det gå att lägga klinker på underliggande lager? Det är inte ett våtutrymme, utan en hall som sen övergår till matrum. Eller ska jag anlita en saneringsfirma? Att själv hantera asbest är inte ett alternativ för mig. Eller ska jag fundera på att ta något annat än klinker innanför dörren?
Skikt av golvmaterial med en synlig röd originalmatta möjligen innehållande asbest under en vit ytmatta i en husrenovering från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går inte att ha någon säker uppfattning utifrån bilden om det andra lagret av matta har asbest som undre lager men du ska absolut undersöka innan du river. Eventuellt asbestlager är vitt, påminner om kartong men är lättare att riva sönder, brukar också bli "flikigt" när man river sönder mattan. Nästan alla de första vinylmattorna tillverkade till mitten av sjuttiotalet hade asbestlager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.