Hej!

Jag har tänkt ge mig på att renovera vårt staket, där vissa av de horisontella brädorna ("liggarna") har ruttnat och det har spridit sig till några av de vertikala brädorna ("ribborna"). Ursäkta om jag använder felaktiga termer här, hoppas ni förstår.

Slitet rött trästaket med skador och ruttnande horisontella samt vertikala brädor vid en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybörjare som jag är har jag några frågor:

Jag vill förstås undvika att problemet uppstår igen. Vad ska jag tänka på?
* Tryckimpregnerat är väl inget bra alternativ gissar jag, eftersom det inte kan målas direkt?
* Jag har hört att man ska olja än ändarna av liggarna för att undvika att de ruttnar från ändarna. Stämmer det eller är det bättre att bara måla? Om jag ska olja, vilken typ av olja?
* Något annat att tänka på?

Sedan har vi infästningen av ändarna. Det är idag gjort med vinkeljärn, som har fasats in i ändarna av liggarna. Det gör att man slipper det glapp mellan liggaren och den del som liggaren fästes emot (stolpe resp vägg i bilden). Jag antar att jag ska göra likadant med de nya liggarna.

* Hur gör man en sådan infasning? Att gå loss med stämjärn känns inte rätt, man borde nog fräsa ur gissar jag, men med vilken typ av verktyg?

Till sist: När jag tar bort de gamla vinkeljärnen kommer ju ett antal gamla skruvhål "öppnas".

* Bör jag täta de skruvhålen med något, vad isåfall?

Närbild på en rödmålad träkonstruktion med en infasad vinkeljärnsinfästning och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Horisontellt rödmålat staketbräde fäst vid vit stolpe med vinkeljärn och rostig bult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla goda råd emottages med tacksamhet :) Det behöver inte nödvändigtvis vara svar på mina frågor ovan.

/Fredrik
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag föreslår att du istället river det befintliga staketet och bygger ett nytt med sågat virke som du målar med slamfärg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föreslår att du istället river det befintliga staketet och bygger ett nytt med sågat virke som du målar med slamfärg.
Tack för svar! Som sagt, jag är nybörjare, så här kommer lite följdfrågor:

Hur menar du med att jag ska riva staketet? Jag har som sagt tänkt byta liggarna men det känns dumt att slänga de ribbor som fortfarande är friska.
Och vad är sågat virke? Är inte allt virke sågat? :)
 
Om du behöver ett staket på platsen föreslår jag att du bygger ett nytt av sågat ohyvlat virke och målar det med slamfärg, väljer du hyvlat virke eller osågat rundvirke fäster slamfärgen sämre och om du målar med annan färg än slamfärg tror jag det framtida underhållet kommer att bli så betungande att du inte mäktar med det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det där är målat med plastfärg vilket är en säker sätt att det ruttnar upp på 10 år !
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är målat med plastfärg vilket är en säker sätt att det ruttnar upp på 10 år !
Samma färg som fasaden är målad med gissar jag (det gjordes innan vi flyttade in), Alcro Bestå. Menar du att staket kräver annan färg?
 
G Gunman skrev:
Samma färg som fasaden är målad med gissar jag (det gjordes innan vi flyttade in), Alcro Bestå.
Tycker du det verkar vara en bra färg till staket? Är livslängden på staketet tillräcklig och känns underhållet lätt och billigt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tycker du det verkar vara en bra färg till staket? Är livslängden på staketet tillräcklig och känns underhållet lätt och billigt?
Det är som sagt jag som är nybörjaren här, men enligt t.ex. den här länken (alcro.se) så är Alcro Bestå Täckfärg en bra färg för staket, men det kanske finns aspekter som missas i artikeln?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
 
G Gunman skrev:
Det är som sagt jag som är nybörjaren här, men enligt t.ex. den här länken (alcro.se) så är Alcro Bestå Täckfärg en bra färg för staket, men det kanske finns aspekter som missas i artikeln?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Bra nog för tillverkaren, du måste ju köpa färg ofta och de tjänar tillräckligt på Bestå.
Ganska bra för skogsindustrierna och byggvaruhuset då färgtypen innebär frekventa byten av staket pga röta.
Ganska dåligt för privatekonomi och miljö.
Riktigt dåligt för humöret då ribborna tydligen ruttnar av innan de grova stolparna i marken är slut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gunman skrev:
Det är som sagt jag som är nybörjaren här, men enligt t.ex. den här länken (alcro.se) så är Alcro Bestå Täckfärg en bra färg för staket, men det kanske finns aspekter som missas i artikeln?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Om det är denna akrylatfärg du menar så är den inte lämplig för staket, den är till för fasader där trät bara målas på en sida.
En burk Alcro Bestå Täckfärg för utomhusbruk, avsedd för fasader men inte lämplig för staket enligt inlägget.
 
G Gunman skrev:
det känns dumt att slänga de ribbor som fortfarande är friska.
är liggarna dåliga så är sannolikt ribborna ruttna där de ligger emot liggarna
liggarna skall vara snedsågade så de lutar ifrån ribborna
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T tergo skrev:
är liggarna dåliga så är sannolikt ribborna ruttna där de ligger emot liggarna
liggarna skall vara snedsågade så de lutar ifrån ribborna
Ser ju ut att vara det.
Delvis skadat rött plankstaket med nedfallen spjäl framför en bostad och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gunman skrev:
Det är som sagt jag som är nybörjaren här, men enligt t.ex. den här länken (alcro.se) så är Alcro Bestå Täckfärg en bra färg för staket, men det kanske finns aspekter som missas i artikeln?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Men om du själv är nöjd med livslängden på staketet och tycker att underhållet är lätt och billigt kan du ju givetvis fortsätta med den där färgtypen och de där ribborna.

Jag föreslår slamfärg, den tillåter virket att torka ut efter nederbörd och ger en trevlig kulör, skyddar knappast mot röta eller fukt, men är billig och lättstruken och behöver inte skrapas.
 
G Gunman skrev:
Och vad är sågat virke? Är inte allt virke sågat?
JO men det mesta virke som säljs är oxså hyvlat

tex en 21x70 mm är när den enbart är sågad är ca 25x75 mm
 
G Gunman skrev:
Samma färg som fasaden är målad med gissar jag (det gjordes innan vi flyttade in), Alcro Bestå. Menar du att staket kräver annan färg?
Ja verkligen ring Ottosson färg.
Mitt trästaket är är från 1961 bara högtryckstvätt vart annat år samt lasyr vart 20 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.