Hej!

Hade tänkt byta ut mitt gamla duschset till en takdusch och beställde en dusch från ikea (https://www.ikea.com/se/sv/p/voxnan-tak-handdusch-med-omkopplare-foerkromad-50342591/). Såg att den hade justerbar längd på fästena så tänkte att det inte skulle vara några problem att sätta upp den på väggen.

Dock upptäckte jag att väggfästet på ikeas dushcset var mycket smalare än tidigare duschset samt att skruvarna var längre. Hålen som bild 2 visar är 2,5cm bredd medan ikeas fäste är 2 cm. Har dålig koll på renovering så jag vet inte vad som är bästa lösningen för detta? Hade jag sluppit borra hade det varit ett plus.

Några alternativ jag tänkt:
1. Köpa nytt duschset och hoppas på bredare fästen?
2. Använda ett av hålen, borra ett nytt under/över och täta det gamla? I så fall, vad bör man tänka på vid tätning?
3. Finns kanske någon annan universallösning eller sätt att lösa det som jag missat.

Tack på förhand!
Dan
 
  • Kromat takduschset installerat på vitt kakel med stor rund takdusch och handdusch. Under finns en hylla med två flaskor av duschtvål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit kakelvägg med två borrhål, varav ett är ovanför det andra. Fästena är kvar i hålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad är det bakom kaklet, alltså väggkonstruktion?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det bakom kaklet, alltså väggkonstruktion?
Det vet jag tyvärr inte. Kollade i gamla dokument och hittade bara kvalitetsdokument att underlaget uppfyller branschregler för våtrum men det säger nog inte så mycket. Badrummet är renoverat 2012
 
BirgitS
Då bör det vara betong eller någon sorts träskiva eller -regel bakom gips/våtrumsgips i alla fall och inte bara en gipsskiva. Då går det bra att täta ett hål genom att proppa hålet fullt med silikon, efter att ha tagit bort den plugg som ser ut att sitta där nu. Med vit silikon kommer det bara att synas lite på nära håll.

Om det gäller en lägenhet så fråga grannar eller styrelsen vad det är för material i väggarna så att du vet (kan ta reda på) vad för sorts borr, ev. plugg och skruv som behövs. Om det gäller ditt eget hus bör det stå om väggkonstruktionen i prospektet.
 
  • Gilla
DanJ71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.