Tjenare.

Vi har bestämt oss för att sälja vårat renoverade radhus för att köpa en villa och i och med detta har det blivit dags att färdigställa alla påbörjade projekt, med lister socklar osv. Jag hade dessutom tänkt att jag skulle passa på o piffa upp vår lilla toalett (bestående av en toalett och ett handfat) för en billig peng, ny färg på väggarna, byta ut den spruckna cisternen på toaletten samt att göra något åt golvet. Idag ligger det en gammal "fin" brun plastmatta som har släppt i ett hörn. Under den ligger det en till plastmatta so sitter som berget. Nybörjarfrågan gäller nu hur jag enklast lägger in en ny matta, har aldrig tidigare gjort det. Är det bara att riva upp den bruna mattan o sen limma på en ny, eller kräver det mer arbete än så? Vad gör jag om den bruna mattan inte släpper så lätt av sig själv?

Tack på förhand.

/hedde
 
Riv alla mattor tills du kommer till betongen eller vad du nu har för underlag, där krävs en spackling för att jämna ut och få limmet att fästa bra, sen sprider du ut limmet med en lim spridare och lägger dit mattan samt trycker ut all luft, skär till skarvarna.
Eftersom det inte är något våtrum behöver du inte göra något vägg uppvik, utan sätt socklar där istället, det är mycket enklare.

Kolla med din lokala golvbutik, de kan ge mer råd

(och ja, det går att limma ny matta på befintlig matta, men det bildas emmissioner då från lim och instängd fukt)
 
Lyfter upp denna fråga igen för att slippa starta en ny . :)
har funderat på att lägga klinkers istället på golvet, men är väldigt osäker, golvet blir hiskeligt kallt på mornarna om inte annat nu när det är minusgrader ute och att lägga in golvvärme känns inte aktuellt då det blir ytterligare en kostnad som jag inte budgeterat med.
Kan man typp lägga någon skiva (golvgips eller annat) istället för att spackla innan man lägger en ny matta, eller tycker ni helt enkelt att man skall satsa på att lägga klinkers utan golvärme ändå?

/hedde
 
Jag tycker du ska lägger klinker. Det ser lyxigare ut vid försäljningen och att det är kallt blir ju inte ert problem (och är säkert inte något köparen tänker på vid visningen). Lägg en tvättbar badrumsmatta på golvet under tiden ni bor kvar om det känns för kallt.
 
Ett tips kolla med en mäklare om denne tror att du får ut mer om du renoverar innan du säljer. Det är dumt att lägga ned en massa jobb och pengar på en bostad man ska lämna, bättre att spara kraft, pengar och energi till den nya bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.