Hej.

Vi har köpt en villa för 3 år sedan och nu har vi gradvis fått en spricka i fogen som håller glasvägen i duschrummet. (se bifogad bild för mer förklarande info)
Av en god vän har jag fått rådet att bara fylla sprickan med silikon och en annan säger att det skall man inte alls göra.
Så då tänkte jag fråga forumet, vad är bäst att göra?

Tack på förhand
/P
 
  • byggahus1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silicon är ju ett riktigt skit egentligen så jag hade nog hellre kollat på en form av transparent limtätmassa som t.ex Würth säljer och så hade jag försökt få in det i springan för stabilitetens skull och sen lagat i med fogbruk i springan utanpå detta för det estetiskas skull.
 
Spricker det pga rörelser i väggen eller för att huset "satt" sej? Rör sej väggen så kommer den väl att fortsätta med det? varje vår och höst tex och då behöver Du en fog som tål rörelsen.
Men jag hade nog använt samma typ av fogbruk som redan sitter där om det är av rätt sort?
Vem har gjort väggen? är det en firma så kanske dom kan svara på hur man löser det?
 
Badrummet är omgjort av 2 ägare bakåt och sist vi hade kontakt med dem så var det en firma som iaf hade gjort golvet och vår gissning är att de har gjort allt.

Sprickan är på grund av att huset rör sig, så ja det är en rimlig gissning att vi kommer få underhålla den på återkommande tidsintervall.

Men tolkar jag svaren så är det först att täta sprickan och sedan för det estetiska att använda fogbruk, är de korrekt tolkat?
 
Så hade jag gjort i alla fall...

Limtätmassan är ju flexibel så jag tror det hade varit en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.