Hej allihop! Håller på att riva ett kök och som nybörjare behöver jag ställa ett par enkla frågor. :)

Så här ser det ut nu (nedan). Det finns ballofix (de blå spakarna?). Om jag drar åt dem så stryps alltså vattnet helt till kran och diskmaskin? Det blir ingen översvämning? Och jag kan därefter koppla ur diskmaskin och blandare?

Rörsystem under diskbänk med ballofixventiler, sifon, anslutningsslangar och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnet till köket kommer därefter vara "urkopplat" ett tag innan nytt kök anländer (golvet ska flytspacklas). Jag läste att man kan plugga rören, vilket verkar klokt. Skruvar jag då av rören precis ovanför ballofixen och skruvar på en plugg? Är det vad TA 400 står för? Det mått på plugg som behövs?

Något annat man behöver tänka på? Eller som jag missat, eller missförstått? :)

Kopparledningar med blå ballofixventiler för avstängning av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ballofix-avstängningsventil med blå spak och märkningen TA 400 på en vattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Tycker du verkar ha en bra idé. Stäng av båda ventilerna och öppna kranen för att släppa på trycket och testa tätheten på ventilerna.

Sen tycker jag du kan köpa 2 ändpluggar med packning (finns på biltema, jula osv) i rätt storlek som skruvas på ventilerna som säkerhet.
 
Alternativt...stäng av å plugga i dom övre kopplingarna som inte syns riktigt på bild. Då kan du troligtvis koppla i nya blandaren där sen utan att göra om rören. Å montera diskmaskinsslangarna ordentligt sen. Inte som det ser ut nu...

Ahhh skit i det. En gammal tråd ju... som kom upp för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.