J
Hej!
Jag har kikat på att skaffa Z-wave ett bra tag nu och det börjar bli dags att göra slag i saken.

Jag har tidigare provat en del med Tellstick/Nexa och gillar funktionen men saknar lite småsaker.

Jag har tänkt mig en USB-sticka, Z-wave.me, som controller. Jag har ändå en dator igång, känns onödigt att ha ytterligare en. Jag tar gärna emot tips om bra mjukvara.

I vårt hus är det Elko Plus installerat, vet någon här om puckarna går att installera bakom strömställare och vägguttag?

Så här ser inköpslistan ut för tillfället, det är på några ställen jag skulle vilja ha feedback från någon som har lite erfarenhet.

• Utebelysning, baksida. Här finns endast en strömställare inne i huset, enkel installation
○ Fibaro 2*1,5kW-relä
○ Impulsfjäder

• Utebelysning, framsida. Trappkopplat med en strömställare utomhus. Hur brukar man göra med trappkopplingar som ska styras via Z-wave
○ Fibaro 2*1,5kW-relä
○ Impulsfjäder, elko plus 1st
○ Impulsfjäder, strömställare ute?

• Motorvärmaruttag. Lite speciallösning, uttaget får ström via central i garaget men tidigare fanns ett uttag som styrdes av en 3h-timer inne i huset. Min tanke är att via ett installationsrelä i el-centralen i garaget kunna styra uttaget både via temperaturstyrt schema (kortare drifttid vid varmare temperatur) samt via timern i huset. Z-wave-reläet och timern ska då båda kunna dra igång installationsreläet individuellt men det kommer endast gå last genom installationsreläet.
○ Fibaro 2*1,5kW-relä
○ Installationsrelä
○ Tempsensor, ute

• Belysning, vardagsrum tak. Finns inget lämpligt uttag i närheten av nätdelen för belysningen, den ligger ovanpå köksskåpen. Matningen till köksfläkten finns däremot i närheten. Min idé är att ta matning till takbelysningen därifrån och sätta en Z-wave-dimmer i en kopplingsdosa. Jag har även ett överflöd av takuttag som inte kommer att användas. Kan jag göra om en strömställare till något av takuttagen till att styra dimmern till takbelysningen?
○ Fibaro Dimmer
○ Kopplingsdosa t. Fläktskåp
○ Sändare till strömställare vägg?

• USB.ME USB-controller.

Ställ gärna frågor om jag behöver förklara mina tankar eller "el-situationen" ytterligare!
Mvh
Joakim
 
Det verkar vara större variation på dosorna än på brytaren enligt min erfarenhet. Så frågan är vad du har för dosor i huset.
 
J
Hur vet man det, något speciellt att kolla efter?
 
Jag har valt en annan brytare.
Fibaros dimmer har väl sälj förbud?
Eftersom fibaro har fuskat med sina andra två produkter i den kapslingen (FGD211 OCH FGS211) känns det inte helt orimligt att det skulle gälla FGS221 också.
 
J
vilpi skrev:
Jag har valt en annan brytare.
Fibaros dimmer har väl sälj förbud?
Eftersom fibaro har fuskat med sina andra två produkter i den kapslingen (FGD211 OCH FGS211) känns det inte helt orimligt att det skulle gälla FGS221 också.
Det visste jag inte. Vad har du valt för brytare/dimmer?
 
Qubino dimmern är bra till LED och halogen. Sen aeon labs funkar fint som brytare även qubino funkar men är lite dyrare.
 
  • Gilla
JBir
  • Laddar…
Aeon har en brytare som lämpar sig bättre till motorvärmaren, tål betydligt mer ström. Qubino skulle jag föreslå till de andra grejerna.
Trappbrytare kan du lösa genom att ha flera som ger impuls eller så sätter du pucken i lampdosan, jag har en trapp till 12volt och satte pucken vid traffon, funkar bra.

Som Controller har jag aeons zstick 2. Titta på Domoticz, jag tycker den är lätt att komma igång med och funkar för det mesta bra. Kan ibland vara lite utmaningar med OZW inte ofta.

Om det är svårt med brytare osv gör som du tänkt och utnyttja associerade brytare och ta driv ström där du kan.
 
Redigerat:
J
leby skrev:
Aeon har en brytare som lämpar sig bättre till motorvärmaren, tål betydligt mer ström. Qubino skulle jag föreslå till de andra grejerna.
Trappbrytare kan du lösa genom att ha flera som ger impuls eller så sätter du pucken i lampdosan, jag har en trapp till 12volt och satte pucken vid traffon, funkar bra.

Som Controller har jag aeons zstick 2. Titta på Domoticz, jag tycker den är lätt att komma igång med och funkar för det mesta bra. Kan ibland vara lite utmaningar med OZW inte ofta.

Om det är svårt med brytare osv gör som du tänkt och utnyttja associerade brytare och ta driv ström där du kan.
Finns det Z-wave-brytare för montering i elcentral som har ingång för manuell styrning via timer (t.ex.) Eftersom jag redan har en timer tänker att att det är lättast att använda den?

Vad använder du för mjukvara till din zstick?

Den trappkopplade utebelysningen har flera armaturer. Räcker det att sätta en puck vid den ena strömställaren och sedan impulsfjäder i båda?
Just trappkoppling har jag inte riktigt förstått inkopplingsmässigt..

Jag har en far som är elektriker så ni behöver inte vara oroliga för att något blir oriktigt gjort, han har bara inte så bra koll på det här med Z-wave och hemautomation ;)
 
JBir skrev:
Den trappkopplade utebelysningen har flera armaturer. Räcker det att sätta en puck vid den ena strömställaren och sedan impulsfjäder i båda?
Just trappkoppling har jag inte riktigt förstått inkopplingsmässigt..
Man sätter en puck vid tändtråden och sen parallellkopplar man alla brytare mellan fas (eller nolla för Qubino) och ingången på pucken.
 
Har sett någon som byggt in en puck i en DIN modul men det var hemmabygge.
Du kan styra med en timmer, blir samma sak som en bistabil vanlig brytare
 
J
Tack för alla svar så här långt!

Jag har fortfarande två funderingar som jag inte känner jag har fått koll på.

1. För vardagsrumsbelysningen vill jag sätta en dimmer i en kopplingsdosa där det inte finns någon koppling till en strömbrytare. Hur gör jag lättast för att göra om en befintlig strömbrytare för att styra dimmern? Uttaget som strömbrytaren styr idag används inte och kommer troligen aldrig användas av oss.

2. Motorvärmaruttaget är ett dubbeluttag där den ena uttaget idag går över en strömbrytare kopplat via undercentralen i garaget. Timern är kopplad från undercentralen i huset och ska styra det andra uttaget i dubbeluttaget. Eftersom dubbeluttaget har gemensam jord och nolla tror jag att jag måste ha ett relä (inte Z-wave) som har olika ingångar för matning och styrning, likt ett extraljusrelä i en bil. Har jag rätt? I så fall tänker jag mig att jag kopplar timern på ingången i Z-wave reläet. (Tänker ett Qubino 2,3kW-relä, 550W motorvärmare + 1400W kupévärmare) Sedan får Z-wave-reläet styra relä nummer två för att uttaget ska få ström från rätt central.
Tänker jag helt galet? Är det tillåtet att koppla så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.