Vi har precis köpt ett gammalt timmerhus och påbörjat renoveringen. Senaste renovering gjord på 60 talet, en brutal sådan där murstocken revs bort och huset fick vattenburen värme, badrum etc.

Vi har nu rivit ut köket och tagit bort golvet inklusive trossbotten. Under huset fanns mängder med säd, tapetrester mm. Dessa har vi skyfflat bort. Isoleringen i golvet bestod av kutterspån, ditlagt på 60 talet. När vi öppnat golvet upptäckte vi att allt avloppsvatten från köksavloppet bokstavligt talat har åkt ut i sanden :(. Cementrören hade spruckit och marken är blöt. Vi har inte sett några tecken på mögel eller dylikt. Anticimex var och kollade och de rekommenderade att gräva ut och fylla på med singel. Hur mycket ska jag gräva ut? Hur mycket singel ska jag fylla på med? Avstånd till bjälklag från singlet? Anticimex tyckte vidare att jag skulle lägga plast ovanpå singlet men det känns fel, plast och gamla hus hör väl inte ihop eller? Vilken typ av isolering ska jag fylla bjälklaget med?

I tvättstugan och vid diskbänken fanns det tecken på gamla fuktskador, panelen var liksom svart nertill. Vi har tagit bort hela brädor på vissa ställen men bara kapat bort det som såg dåligt ut på andra. Pga en gammal avloppsläcka på övervåningen som åtgärdats bristfälligt, var reglarna dåliga och togs därför bort. Nu har min pappa spikat upp nya och det är dags att sätta dit panel. Det blir då ett mellanrum mellan timmer och panel. Ska jag fylla detta med något och i så fall med vad? Pappa tycker att vi kan ta glasfiber men det är ju inte hygroskopiskt eller vad det heter? Utanpå panelen var det förut masonite men vi tänkte sätta gips är detta ok?

Avloppsläckan hade medfört att en del av en timmerstock tagits bort :surprised:. Utrymmet hade fyllts med glasull. Det är uppskattningsvis 15 år sedan detta gjordes. Ska jag låta glasullen vara eller laga hålet på annat sätt? Nu sitter det två bitar timmer istället för en hel stock som stöttar upp väggen är detta ok eller borde jag kontakta en timmerman?

På övriga innerväggar är det trätex. Vi har dock fått "fläckar" på tapeterna som besiktningsmannen sa inte var fukt utan att smuts liksom samlades där för att det drogs dit av spiken. Vi tänkte sätta upp 6mm lagningsgips på trätexen. Skulle det kunna funka?

Hoppas på svar :)!

Ps: Jag ber om ursäkt ifall mina frågor har hamnat under fel rubrik. Ds
 
Hej!

Ett litet råd i all välmening ;):

Dela upp frågorna i enskilda trådar gärna kompletterade med bilder eller skisser om möjligt. Försök få med så mycket information som möjligt så att vi andra kan sätta oss in i problemet utan att ha sett huset i fråga. På så sätt ökar chansen att få bra svar på frågorna.

Det finns även en fantastisk sökfunktion där man kan hitta tidigare svar på liknande frågor, bla vet jag att gipsskivor på tretex har varit uppe flera gånger tidigare.

Återkommer med svar på frågorna när jag hinner läsa dem lite nogrannare...

/Ingenjören
 
Tack för dina tips Ingenjören :)! Jag ska använda mig av dem.

Jag hade en snickare hemma igår som gick runt och kände på träet. Han sa att det inte var någon fara med hålet men ville jag kunde han fylla det med gammalt timmer. Vattenskadan som vi upptäckte i tvättstugan var det värre med. Där borde vi byta ut en bit. Jag ska ta bort allt rötskadat trä så får vi se hur mycket hål det blir.

Det kändes jättebra att få hjälp och jag känner mig gladare nu när jag vet att det inte är någon fara :).

Snickaren fick jag tips om från länsmuseets avdelning för byggnadsvård. En eloge till dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.