Hej!

Som rubriken lyder så fick jag tag på ett fint skrivbord (höj & sänkbart) som min sambo sedan ville betsa för att matcha inredningen lite bättre. Sagt och gjort så börjar jag slipa & slipa, rengöra sen kör hon på herdins oljebets enligt instruktioner med tillhörande svamp för att applicera.

Hon blev mycket missnöjd då det inte ser naturligt ut, utan mer påpenslat. Vi testade att jämna ut det med tygtrasa genom att dra den längst träets riktning, men det tog bort mer färg än vad det applicerade.

Som jag förstått det så är redan behandlat trä rätt mycket svårare att få rätt. Jag slipade ner ordentligt dock, så all vax/behandling försvann (slipmaskin - 40 (tills det mesta försvann) - 80 (ännu mer för att jämna ut) - 120 (säkert 45 min med denna styrka) - sedan 240 för hand i ca en timme.

Vad kan ha blivit snett? Det kommer knappt synas eftersom det är till för min studio (fullt med saker) men om det går att rädda på något sätt så är alla tips uppskattade.

Har researchat en hel del, men det snackas inte så mycket om just oljebetsning. Ska vi dra på betsen med något annat? pensel? Skulle jag ha slipat mer?

Vi är ett ungt par som gillar att pyssla med sånt här, så det är kul att lära sig (trots alla misstag).

Mvh.

Bilderna visar först skrivbordet i sin originalform sedan efter första betsningen.
 
  • Träbord i ett rörigt kontorsrum, möbler i bakgrunden, parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskrivbord, vitt stativ, parkettgolv, beige gardin, inomhus, solljus, silverfärgade ben, grå matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.