Hej!
köpte hus nu i våras med en Baxi solo plus 40kw vedpanna,laddomat 21, 2500l acc som ska värma i vinterkylan.
panna och tank är placerad i garaget och sen med kulvert in i huset.

MEN, jag är total nybörjare på det här med vedeldning då jag är uppväxt i hus med direkt el så har några funderingar.

1. tycker tanken sjunker i botten temp väldigt fort, brukar elda upp den så den är 90 uppe och ca 70 nere men efter en dryg timme efter avslutad eldning är den nere på 40-50grader
har shunten mellan 2-3 och håller ungefär 20-21 grader inomhus

2. pannan ska ju tydligen stänga av fläkten när det brunnit ut vilket den inte gör. ringde till baxi och dom bad mig kolla rökgastermostaten och den var vriden på 200grader och jag vred ner den till 90 som baxikillen sa at den skulle stå på. sen tänder jag i gång pannan och fyller den ungefär halv som jag brukar första ilägget. och efter dryg timme ?kanske så har pannan stänkt av både fläkt och cirkulationspumpen på laddomaten men inte fan hade det ju brunnit ut helt på långa vägar. q(;^;)p

vad kan felet vara där?

ja det var väll dom funderingarna jag hade just nu iaf hoppas inte att det vart för luddigt så att någon orkar läsa det..

Mvh
 
Angående fläkten. Elda pannan och vänta tills det har brunnit ut vänta sedan 15 minuter till. Sedan vridur du termostaten tills den stannar. Då borde du ha en bra inställning. Är inte bra om pumpen och fläkten stannar innan det brunnit ut, då kan det koka. Att det sjunker fort i botten är inte så konstigt, där nere kommer ju retuvattnet in.
 
ska pova det!d^_^b

Nog förstår jag ju att returen kommer in i botten men 30 grader på ca en timme ? tycker det går lite väl fort, men som sagt är jag ju nybörjare så vad vet jag
 
men varför eldar du inte så att tankarna är 90 helt igenom. cirk pumpen för elementen. vilken hastighet kör du den på, . varför lägger du bara i halva pannan ? bästa verkningsgrad får du ju om du eldar fulla pannan.