Hej!
köpte hus nu i våras med en Baxi solo plus 40kw vedpanna,laddomat 21, 2500l acc som ska värma i vinterkylan.
panna och tank är placerad i garaget och sen med kulvert in i huset.

MEN, jag är total nybörjare på det här med vedeldning då jag är uppväxt i hus med direkt el så har några funderingar.

1. tycker tanken sjunker i botten temp väldigt fort, brukar elda upp den så den är 90 uppe och ca 70 nere men efter en dryg timme efter avslutad eldning är den nere på 40-50grader
har shunten mellan 2-3 och håller ungefär 20-21 grader inomhus

2. pannan ska ju tydligen stänga av fläkten när det brunnit ut vilket den inte gör. ringde till baxi och dom bad mig kolla rökgastermostaten och den var vriden på 200grader och jag vred ner den till 90 som baxikillen sa at den skulle stå på. sen tänder jag i gång pannan och fyller den ungefär halv som jag brukar första ilägget. och efter dryg timme ?kanske så har pannan stänkt av både fläkt och cirkulationspumpen på laddomaten men inte fan hade det ju brunnit ut helt på långa vägar. q(;^;)p

vad kan felet vara där?

ja det var väll dom funderingarna jag hade just nu iaf hoppas inte att det vart för luddigt så att någon orkar läsa det..

Mvh
 
Angående fläkten. Elda pannan och vänta tills det har brunnit ut vänta sedan 15 minuter till. Sedan vridur du termostaten tills den stannar. Då borde du ha en bra inställning. Är inte bra om pumpen och fläkten stannar innan det brunnit ut, då kan det koka. Att det sjunker fort i botten är inte så konstigt, där nere kommer ju retuvattnet in.
 
ska pova det!d^_^b

Nog förstår jag ju att returen kommer in i botten men 30 grader på ca en timme ? tycker det går lite väl fort, men som sagt är jag ju nybörjare så vad vet jag
 
men varför eldar du inte så att tankarna är 90 helt igenom. cirk pumpen för elementen. vilken hastighet kör du den på, . varför lägger du bara i halva pannan ? bästa verkningsgrad får du ju om du eldar fulla pannan.
 
Vad gäller bottentemperaturen: om man har en bra ackumuleringslösning så skiktar sig tanken dvs. kallt returvatten blandar sig väldigt lite med det varma vattnet. Om du upplever ett snabbt temperaturfall för bottentermometern så kan det bero på att skiktet mellan varmt och kallt har passerat känselkroppen för termometern. Det du skall fråga dig är snarare: hur längre räcker det varma vattnet i min ackumulatortank och hur stor temperaturdifferens utnyttjas? Då får du en uppfattningen om vilken effekt ditt hus drar och du kan också uppskatta hur ofta du behöver elda. Det finns sällan någon anledning att elda förrän toppen på ackumulatorn blivit kall (eller håller på att bli kall).
 
som det är just nu eldar jag en gång om dan och skickar ut ungefär 50grader från tanken in i huset och håller ca21 inomhus. på morgonkvisten brukar tempen ha sjunkit till 19 inne och har 50 uppe i tanken

huset är ju byggt 45 och vi har desutom 2.80 i takhöjd
 
Vitåbon skrev:
ska pova det!d^_^b

Nog förstår jag ju att returen kommer in i botten men 30 grader på ca en timme ? tycker det går lite väl fort, men som sagt är jag ju nybörjare så vad vet jag
Hur fort tempen sjunker beror på hur mycket huset förbrukar.
I min lilla kåk så tar det ett tag innan botten blir 30 grader
 
  • ack.jpg
någon som har någon erfarenhet av susande termostater? är bytt till danfoss termorstater på samtliga element i hela huset och när dom börjar nå inställd temperatur så börjar dom susa, mycket irriterande ljud!

borde jag kanske vrida upp dom på högsta och bara reglera med shunten?
sänka trycket på nå sätt?

Sen åter till rökgastermostaten, om jag drar ner termostaten till exempel 60grader
och den klickar där så går fläkt och pump, fortsätter jag dra ner under 60 går dom fortfarande men om jag går över 60 stannar dom.´

borde det inte vara tvärtom där? eller är jag helt ute och cyklar nu!?
 
Redigerat:
Kolla om cirkulationspumpen står på lägsta hastigeheten, om inte sänk den så kan suset minska.
 
Sen åter till rökgastermostaten, om jag drar ner termostaten till exempel 60grader
och den klickar där så går fläkt och pump, fortsätter jag dra ner under 60 går dom fortfarande men om jag går över 60 stannar dom.´
Så länge det är varmare än inställt värde så går den, är rökgaserna 60grader och du skruvar ner den till 59grader
så startar den för att rökgaserna är varmare än 59grader, höjer du den däremot så blir gaserna kallare än inställningen dvs fläkten startar inte..
 
saabdea skrev:
Kolla om cirkulationspumpen står på lägsta hastigeheten, om inte sänk den så kan suset minska.
Bra tips tycker jag.
Om pumpen går så långsamt som möjligt kommer suset minska och värmen i tanken räcka längre.
 
Pumpen står på läge 3 av 3 borde jag ställa den på 2 eller 1?
har ju som sagt kulvert in i huset men det kanske inte har någon betydelse?
 
Prova och ställ ner den på läge 1, funkar det inte så får du väl gå upp till läge 2. Bara att testa sig fram.
 
Har ställt pumpen på 1 nu och de verkar då funka, har då värme på alla element iaf så de är ju bra nu när vi har -20 ute :S
 
Otäckt kalltq(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.