Hej! Jag har egentligen inga större problem med våran fjärrvärme, men när det är ett par plusgrader utomhus så tycker jag att det blir lite kyligt inomhus.

Har läst diverse trådar här på forumet om att man kan ändra kurvor och pilla för att fintrimma systemet. Det är något jag gärna vill göra, men jag förstår inte hur jag skall göra. Är det någon som kan förklara hur/var man får fram den berömda kurvan t.ex.

Om jag har förstått det rätt har vi 2 värmekretsar(?) ena är golvvärme på nedervåningen och den andra är för elementen på övervåningen.

Jag hittar inte heller vart man fyller på vatten i systemet.. provade säkerhetsventilerna igår (som det står att man skall göra 2-3ggr per år) och då skönk trycket från 1 till 0,6..

Bifogar några bilder så kanske någon kan ge mig en crash-course.
Tack på förhand!
Markus
 
Komplex uppsättning av VVS-utrustning, rör, mätare och elektriska komponenter, möjligen installation för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmeregulator med ratt, monterad på rör, elektriska kablar, teknisk installation, inomhus, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Digital display på en enhet, visar 162, omringad av knappar, med text "Danfoss" i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En cirkulationspump märkt "GRUNDFOS" för värmesystem, monterad på kopparledning med elanslutning, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R rosenpling skrev:
[bild]
Troligen shunten för golvvärmen

R rosenpling skrev:
[bild]
Bör vara cirkulationspumpen för golvvärmen.
 
Stort tack för svaren! Ska kika senare
 
Hej igen, jag har inte hittat något vred att fylla på systemet med. Jag misstänker att det är detta vred, bara att plastbiten lossnat. Försökt vrida med en tång men det sitter som berget..
 
  • Inpassad teknisk utrustning, metallkopplingar, slangar, kablar, delar av maskiner, fokus på guldig skruvanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan mycket väl vara påfyllningsventilen, den ser ut att sitta på varmvattenledningen.
Ta en liten skiftnyckel och spänn över fasningen, rör skiftnyckeln lite fram å tillbaka, till slut brukar avlagringarna "släppa" från kulan.
 
  • Gilla
rosenpling
  • Laddar…
Tack för svar!

En helt annan fråga. När vi har fjärrvärmen på 21grader upplever vi det som kyligt, med 22 grader nästan lite i överkant.

Kan det vara så stor skillnad på en grad? Kanske placeboeffekt 😄

Eller finns det några andra inställningar man kan pilla på för att finjustera? Jag har sett att det skrivs något om en kurva i många trådar men jag förstår inte hur/var jag ser den.

Mvh
 
Värmekurvan, "20, linje C" sida 14 i manualen jag postade tidigare.
Även PI-regleringen går att optimera.
 
  • Gilla
rosenpling
  • Laddar…
Tack! Hur vet man vilken kurva man skall följa? Tycker diagrammet är svårtolkat… Skulle säga att det känns som det är vid utetemperatur på +4 till +7 som huset upplevs som lite kallt. Som att värmen inte riktig hänger med då.
 
Om rumstemperaturen sjunker när utetemperaturen sjunker så ska kurvlutningen höjas
Om rumstemperaturen stiger när utetemperaturen sjunker så ska kurvlutningen sänkas

Är det konstant kallt oberoende utetemperaturen så ska hela kurvan parallellförskjutas uppåt.

Skriv ner vilket värde det står på innan du ändrar, så att du kan återgå till "ursprungliga" om det blir fel.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Jag försökte komma åt kurvan nu men linje C verkar vara något helt annat för mig.. Jag tog bort ”kortet” eller vad man säger och på den grå baksidan står det värmekurva, men jag verkar komma till tidsprogram?
 
  • Digital display visar tid och temperaturinställningar för ett uppvärmningssystem eller termostat, ikoner för sol och måne syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etiketter och knappar på en kontrollpanel, veckodagar, temperaturinställningar, "Spar" och "Komfort".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en etikett med text och inställningar för värmesystem, varumärket Danfoss synligt, mot en teknisk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett schema för uppvärmning med veckodagar och inställningar för rumstemperatur, sparläge och komfort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.