Har precis flyttat till ett hus med fjärrvärme, och har lite frågor. Själva pannan är tydligen en ABB årsmodell 97 och inga konstigheter. Själva styrenheten är en svart anonym dosa utan identifikation. Kör den just nu på autoläge och det fungerar hyfsat. Men skulle vilja veta vad dom olika symbolerna betyder och vilka kallibrerings möjligheter som finns. Hur kommer jag vidare?

Till sist en kanske dum fråga - är tappvattnet och radiatorvattnet samma?
Skälet till att jag undrar är att det sitter två element i källaren med två kranar vid pannan, den ena är matning och det kommer värme när jag öppnar, den andra är retur och den kranen verkar sitta på samma som tappvattnet. Jag har inte vågat slå på elementen då jag är osäker om detta är rätt.
 
Tappvatten och värme är skilda system. Annars skulle du ju tömma radiatorerna när du duschar. Har du provat googla på modellbeteckningen på centralen för att få fram manual? Annars får du väl föröska kontakta ABB eller någon återförsäljare för att få dokumentationen.
 
Manualen till pannan finns på Jönköping Energis sida, men inte styrenheten. Måste kolla kopplingen på elementet vidare.
 
Kan du ta en bild så kanske vi kan lista ut vilken regulator du har. Ta en bild på den mystiska radiatorinkopplingen i källaren också
 
Styrenheten
 
  • IMG_0103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få till en heltäckande bild. Men som jag förstått det är mätare 1 varmvatten, (det var oxå den jag stängde vid blandarrenovering). Och mätare 2 är för elementen. Från stammen för mätare 2 går ett rör som grenar sig till 2 element i källaren, dom går in i överkant på elementen. Returen på elementen (underkant) går sen till stammen för mätare 1. Det sitter kran på båda, och öppnar jag kranen på stam 2 får jag fram värme.
Hoppas det går att förstå vad jag menar.
 
  • IMG_0105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm den regulatorn har jag aldrig sett, står det inget på sidan eller något?
De två termometrarna är iaf båda till värmesystemet. Den röda ska vara tillopp och den blå retur.
Det verkar som elementen i källaren är rätt kopplade. öppna båda ventilernaoch se om du får snurr på värmen
 
Redigerat:
Ok jag skall prova att öppna. Men om båda är till värmen, vilken är till varmvatten, den utan termometer? Jag får kontakta energibolaget och se om det går att få fram en manual.
 
Japp, troligen är det den utan termometer (med ventil) som är till vv. Du har också en som är inkommande kallvatten till växlaren, samt två st primärrör (tillopp och retur)
 
Tydligen är det en Landis & Gyr RVP 45.130
Manualen var på 25 A4 ;) Någon som har tips på denna. Jag upplever tex väldigt stora spann, från väldigt varmt till ganska kallt. Radiatorvattnet dippar iaf ner till 30¤, tex.
Tacksam för råd
 
Har du provat att ringa energibolaget? Dom hjälper dig säkert med både manual till panelen och rådgivning utan kostnad. Åtminstone om dom är så bra att ha att göra med som vårt energibolag.
 
Jag fick en manual från 1995 på 25 sidor. Inga direkta råd för optimering , man skall nog vara ingenjör ;)
 
Även här är energibolaget fantastiska, dom har varit här och trimmat in. Det var 1 styrkurva som var helt åt skogen. Tack för råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.